Toon posts:

Tegenovergestelde van ADHD?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Laatst werd ik erop gewezen dat er ook zoiets is als het tegenovergestelde van ADHD.
Hoe zou dit dan tot uiting kunnen komen? hoe werkt dit.
Heeft iemand hier een idee over of bepaalde informatie die hierover meer duidelijkheid kan verschaffen.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen,

Greetzz

-----

ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder, oftewel Aandachts-Tekort-Stoornis met Hyperactiviteit.
Makkelijker te onthouden is misschien Alle Dagen Heel Druk. Maar: deze benaming klopt niet helemaal omdat niet iedereen met ADHD hyperactief of druk is!

In het Engels heeft men het vaak over ADD, dus zonder H, als men àlle ADHD bedoelt, dus met en zonder hyperactiviteit.

Deze verschijnselen hoeven niet allemaal voor te komen, er zijn verschillende typen ADHD.

Aandachtsproblemen

Hierbij is er sprake van vergeetachtigheid, moeite met details, je spullen kwijtraken, afgeleid raken door andere dingen, van alles tegelijk doen. Niet kunnen blijven luisteren, 'het ene oor in, het andere uit' valt hier ook onder. Maar ook komt hyperfocussen voor, het lijkt dan alsof men 'wel kan, als men maar wil'.

Iemand zei eens: een ADHD-kind wordt zijn hele leven gestraft als hij twee keer iets goed doet. Bedoeld wordt hiermee dat als het kind zich heel sterk ergens op richt, hyperfocust, een taak dan kan worden afgerond, en vaak nog goed ook. Dit zet de verwachting voor de volgende keren en dan kan het misschien wel niet lukken om te 'hyperfocussen'. Dan zegt de omgeving al snel: "Je kunt wel, maar je wilt niet, je bent lui!"

Impulsiviteit

Meteen dingen doen, niet eerst nadenken. Dingen 'eruit flappen', voor je beurt spreken (vaak ook omdat men bang is te vergeten wat men wil zeggen, zie ook de vergeetachtigheid), vreetbuien, snel relaties aangaan en weer verbreken, geld uitgeven zonder dat het nodig of vrantwoord is, voordringen zonder dat men er erg in heeft.

Hyperactiviteit

Altijd een gevoel van onrust in het lijf, niet stil kunnen zitten, steeds moeten opstaan en rondwandelen, steeds friemelen met de handen of met een voorwerp, tikken met de voeten, doorpraten alsof er geen rem is. Ellenlange verhalen afsteken waarbij de luisteraar de draad allang kwijt is. Gespannen zijn en blijven, moeilijk to rust komen. Vaak beweeglijk zijn in de slaap.

Tijdsbeleving

Ook wordt tijdsbeleving genoemd, al staat dit niet in de DSM-IV criteria.

Bij veel ADHD-ers is er namelijk een probleem met het inschatten van tijd. Je komt vaak te laat, schat de tijd die ergens voor nodig is altijd verkeerd in, altijd te kort. Alsof de klok in je hersenen niet goed loopt. ADHD-ers komen vaak te laat! Zelfs is er onderzoek gedaan of je dit verschijnsel zou kunnen gebruiken als een van de testen op ADHD.

Verwijderd

Bij het omgekeerde van ADHD (dus juist niet hyperactief, maar eerder inactief) is de persoon juist extreem inzichzelf gekeerd (> ADD / Authisme spectrum).

Ik heb persoonlijk een beetje moeite met het gemak waarmee dit label in deze tijd gebruikt wordt. Zo ken ik wat personen (uit 1 gezin) die ADHD en ADD labels opgeplakt hebben gekregen (en daar zelfs medicijnen voor krijgen), maar persoonlijk vind ik het een beetje overdreven. Ik denk dat het er ook enorm aan ligt hoe de thuissituatie is (maar goed, dat is gebaseerd op een zeer kleine groep personen - puur op praktijk).
Ik heb moeite waarmee mensen keer op keer denken dat zij wél kunnen beoordelen of het wel of niet overdreven is.
Als een persoon zichzelf merkbaar beter voelt in een andere omgeving, dat het normaal kan functioneren zonder medicijnen, dat het van 90% DSM-IV criteria naar 5% gaat etc dan heb ik daar inderdaad sterke kanttekeningen bij (bij die selecte groep personen).

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2004 14:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
ADD is het geval zonder de vaak kenmerkende hyperactiviteit, maar niet het in zichzelf gekeerde volgens mij.
Misschien heeft het wel te maken met het tegenovergestelde van het aandacht misschien, alleen kan ik me hier geen voorstelling van maken.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
D'r is wel zo'n ziekte waardoor mensen zich chronisch moe voelen en geen fut hebben... tis iig het tegen overgetelde van de hyperactiviteit, maar ik weet alleen niet hoe ut heet :-S

offtopic:
Als ik dat lijstje bekijk zie ik bij ieder punt een aantal kenmerken die ik in meer of mindere mate bij mezelf tegen kom...altijd te laat, moeilijk kunnen slapen, beweeglijklijk in de slaap, blijven praten, veel overtollige bewegingen maken(zwaaien met de stok) en niet kunnen focussen op taken("uitstellen" :P)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-12 21:44
Rey Nemaattori schreef op 20 oktober 2004 @ 12:46:
D'r is wel zo'n ziekte waardoor mensen zich chronisch moe voelen en geen fut hebben... tis iig het tegen overgetelde van de hyperactiviteit, maar ik weet alleen niet hoe ut heet :-S
Jij doelt waarschijnlijk op CVS? (Chronisch Vermoeidheids Syndroom) Maar dat is niet wat de topicstarter bedoelt.

ADD = Attention Deficit Disorder
ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
En zijn dus geen tegengestelden van elkaar :)

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 12:00:
Bij het omgekeerde van ADHD (dus juist niet hyperactief, maar eerder inactief) is de persoon juist extreem inzichzelf gekeerd (> ADD / Authisme spectrum).

Ik heb persoonlijk een beetje moeite met het gemak waarmee dit label in deze tijd gebruikt wordt. Zo ken ik wat personen (uit 1 gezin) die ADHD en ADD labels opgeplakt hebben gekregen (en daar zelfs medicijnen voor krijgen), maar persoonlijk vind ik het een beetje overdreven. Ik denk dat het er ook enorm aan ligt hoe de thuissituatie is (maar goed, dat is gebaseerd op een zeer kleine groep personen - puur op praktijk).
Ik heb moeite waarmee mensen keer op keer denken dat zij wél kunnen beoordelen of het wel of niet overdreven is. Iedereen denkt tegenwoordig wel even te kunnen stellen dat die mensen zich aanstellen. En dat ze eigenlijk gewoon niet moeten zeiken (niet alleen mbt ADHD, ook mbt depressies, antidepressiva, WAO, en tal van andere zaken).

Daarbij is het niet gek dat dit veel vaker voorkomt dan 10 jaar geleden. De maatschappij is ook erg aan verandering onderhevig (en dat is niet alleen positief).

It’s the economy, stupid!

• JeromeB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-11 14:27

JeromeB

woei

Kan men aantonen wanneer iemand ADD heeft (bijvoorbeeld aan de hand van bloed)? Ook ben ik wel benieuwd hoe dit veroorzaakt wordt.

[ Voor 44% gewijzigd door JeromeB op 20-10-2004 14:06 . Reden: hmmzz ]

PC load letter? What the fuck does that mean?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:23

Exirion

Gadgetfetisjist

JeromeB schreef op 20 oktober 2004 @ 14:05:
Kan men aantonen wanneer iemand ADD heeft (bijvoorbeeld aan de hand van bloed)? Ook ben ik wel benieuwd hoe dit veroorzaakt wordt.
Dat je je ziek/moe/lusteloos voelt kan 'gewoon' een soort depressie zijn. Dat je je na het sporten beter voelt is heel verklaarbaar: het is bekend dat er bij intensief bewegen stoffen vrij komen die je je lekker laten voelen. Sommige mensen raken daar licht verslaafd en ontwikkelen zich tot jog-junk :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• JER00N
  • Niet online
Pfeiffer?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Pfeiffer is een virusziekte... Geen afwijking.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 11:25
vergeetachtigheid Check!
je spullen kwijtraken Check!
afgeleid raken door andere dingen Check!
van alles tegelijk doen Check!
Meteen dingen doen, niet eerst nadenken. Check!
Dingen 'eruit flappen', Check!
voor je beurt spreken Check!
vreetbuien Check!
snel relaties aangaan en weer verbreken Check!
geld uitgeven zonder dat het nodig of vrantwoord is Check!
voordringen zonder dat men er erg in heeft. Check!
Altijd een gevoel van onrust in het lijf Check!
niet stil kunnen zitten Check!
steeds moeten opstaan en rondwandelen Check!
steeds friemelen met de handen of met een voorwerp Check!
tikken met de voeten Check!
doorpraten alsof er geen rem is. Check!
Ellenlange verhalen afsteken waarbij de luisteraar de draad allang kwijt is. Check!
Gespannen zijn en blijven Check!
moeilijk to rust komen. Check!
Vaak beweeglijk zijn in de slaap. Check!
Je komt vaak te laat Check!
schat de tijd die ergens voor nodig is altijd verkeerd in, altijd te kort. Check!

haha, ik ben echt een modelpatient......

en ik wist niet eens dat ik AD(H)D had! :D

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• Opi
  • Niet online

Opi

dawg schreef op 20 oktober 2004 @ 13:26:
Ik heb moeite waarmee mensen keer op keer denken dat zij wél kunnen beoordelen of het wel of niet overdreven is. Iedereen denkt tegenwoordig wel even te kunnen stellen dat die mensen zich aanstellen. En dat ze eigenlijk gewoon niet moeten zeiken (niet alleen mbt ADHD, ook mbt depressies, antidepressiva, WAO, en tal van andere zaken).
Dit is inderdaad een naar verschijnsel, maar het opplakken van labels lijkt sneller en meer te gebeuren en dan niet alleen door doktoren (die een gedegen onderzoek uitvoeren), maar ook door 'gewone' mensen. Alhoewel mensen niet altijd over de labels die anderen zichzelf op plakken zouden moeten klagen, kan het als voordeel hebben dat mensen zich juist kritischer opstellen en proberen de ziekte te bestrijden.

• Roland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 09:27

Roland

Schnitt!

Ik was altijd in de veronderstelling dat je bij ADD, in tegenstelling tot ADHD, het hyperactieve in je gedachten hebt zitten.
Druk in het hoofd, veel gedachten combineren, veel prikkels etc. etc.

...Make every cut count, even if it is one frame...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

n1els schreef op 20 oktober 2004 @ 15:24:
vergeetachtigheid Check!
je spullen kwijtraken Check!
afgeleid raken door andere dingen Check!
van alles tegelijk doen Check!
Meteen dingen doen, niet eerst nadenken. Check!
Dingen 'eruit flappen', Check!
voor je beurt spreken Check!
vreetbuien Check!
snel relaties aangaan en weer verbreken Check!
geld uitgeven zonder dat het nodig of vrantwoord is Check!
voordringen zonder dat men er erg in heeft. Check!
Altijd een gevoel van onrust in het lijf Check!
niet stil kunnen zitten Check!
steeds moeten opstaan en rondwandelen Check!
steeds friemelen met de handen of met een voorwerp Check!
tikken met de voeten Check!
doorpraten alsof er geen rem is. Check!
Ellenlange verhalen afsteken waarbij de luisteraar de draad allang kwijt is. Check!
Gespannen zijn en blijven Check!
moeilijk to rust komen. Check!
Vaak beweeglijk zijn in de slaap. Check!
Je komt vaak te laat Check!
schat de tijd die ergens voor nodig is altijd verkeerd in, altijd te kort. Check!

haha, ik ben echt een modelpatient......

en ik wist niet eens dat ik AD(H)D had! :D
Ik voldoe ook aan al deze dingen, maar om dan meteen het label ADHD erop te plakken... Nee.

Verwijderd

Vroegàh was je gewoon overgevoelig voor kleurstof.

Vergeetachtigheid was gewoon iets voor mannen die dingen probeerde te onthouden terwijl ze eigenlijk met iets anders bezig waren. Die hebben nu een PDA. (komt ook voor bij helpdeskmedewerkers)

Je spullen kwijtraken was gewoon iets voor mannen die bij het opbergen van hun spullen nog aan iets totaal anders zaten te denken zodat ze daarna niet meer wisten waar ze hun spullen hadden opgeborgen.

Afgeleid raken is iets voor alle mannen. Het zijn namelijk de vrouwen die goed zijn in het meerdere dingen tegelijk doen. Wij zijn gewoon weer beter in kaartlezen.

nouja, zo kan ik eigenlijk het gros van die hele lijst nalopen.
Wisten jullie dat ik hier laatst een post las van iemand die zijn hond al ADHD-medicatie gaf?

Wat mensen vergeten is dat je eigen omgeving en plaats in je leven effect heeft op je omgeving. Veel pubers en jongeren maar ook ouderen hebben gewoon geen vast ritme en duidelijk doel in hun leven en dat zie je aan alles terug. De opgeruimdheid van je kamer geeft vaak een mooie spiegel van hoe geordend je je leven zelf hebt.

Tot slot is ADHD pas de moeite waard om bij de naam te noemen (en dat is niet alleen ADHD specifiek) als je er hinder van ondervindt in je dagelijkse leven en als je er niet op een normale manier van af kunt komen.
Het is niet iets om over op te scheppen tegen je kroegmaatjes.
Pagina: 1