Aangezien het voornaamste grote topic dat niet gaat over het zélf bouwen van een CMS eigenlijk [rml][ ALG] smartsite CMS[/rml] is, en dat stamt al weer uit 2002, leek het me aardig een nieuw topic te beginnen.
Voor mijn werk ben ik bezig met de selectie van een nieuw CMS voor onze vrij grote website (op het moment 27.000 pagina's in een CMS met 407 subsites en 2600 users, in totaal meer dan 100.000 pagina's nog in HTML). De grootte van de site levert inmiddels problemen op, doordat het geheel onbeheersbaar is op vlakken als workflow, reusability, usermanagement etc. etc.
We zijn al even bezig met deze selectie, op basis van de informatie van leveranciers (waar ik er al een heleboel van aan de telefoon heb gehad, en een paar demo's gezien), de Entopic gids (altijd een goede start met veel basisinformatie), en bijvoorbeeld het SURF BIBA onderzoek (uitgevoerd door M&I Architek onder leiding van de welbekende prof. Wouter Keller, die ook in 2002 een dergelijk onderzoek heeft gedaan). Uiteindelijk blijkt dat een redelijk beeld te geven, maar wat je in theorie een goed CMS vind wordt vaak in de praktijk weggevaagd door gebruikerservaringen met implementatie en bijv. inrichting en customisation: plotseling blijkt dan bijvoorbeeld het content-model op een basisnivo compleet niet te voldoen, of is het systeem moeilijk of niet zelf uit te bouwen in een later stadium.
Vandaar dat ik graag meningen zou horen over de "zwaardere", mid-range paketten, zoals SmartSite, Mediasurface, Tridion etc. (en dus niet de kleinere, die imho niet geschikt zijn voor zo'n grote site, maar ook niet de - veel te dure - echt grote, die meer richting algeheel document management gaan zoals Documentum en Stellent). Het gaat puur om de website (dus niet om collaborative tools, groupware, portals, leeromgevingen e.d.), maar wel richting ECM (Enterprise Content Management).
De redenen dat we op zoek zijn:
Wat willekeurige voorbeelden van wat we dus niet gaan gebruiken:
Voor mijn werk ben ik bezig met de selectie van een nieuw CMS voor onze vrij grote website (op het moment 27.000 pagina's in een CMS met 407 subsites en 2600 users, in totaal meer dan 100.000 pagina's nog in HTML). De grootte van de site levert inmiddels problemen op, doordat het geheel onbeheersbaar is op vlakken als workflow, reusability, usermanagement etc. etc.
We zijn al even bezig met deze selectie, op basis van de informatie van leveranciers (waar ik er al een heleboel van aan de telefoon heb gehad, en een paar demo's gezien), de Entopic gids (altijd een goede start met veel basisinformatie), en bijvoorbeeld het SURF BIBA onderzoek (uitgevoerd door M&I Architek onder leiding van de welbekende prof. Wouter Keller, die ook in 2002 een dergelijk onderzoek heeft gedaan). Uiteindelijk blijkt dat een redelijk beeld te geven, maar wat je in theorie een goed CMS vind wordt vaak in de praktijk weggevaagd door gebruikerservaringen met implementatie en bijv. inrichting en customisation: plotseling blijkt dan bijvoorbeeld het content-model op een basisnivo compleet niet te voldoen, of is het systeem moeilijk of niet zelf uit te bouwen in een later stadium.
Vandaar dat ik graag meningen zou horen over de "zwaardere", mid-range paketten, zoals SmartSite, Mediasurface, Tridion etc. (en dus niet de kleinere, die imho niet geschikt zijn voor zo'n grote site, maar ook niet de - veel te dure - echt grote, die meer richting algeheel document management gaan zoals Documentum en Stellent). Het gaat puur om de website (dus niet om collaborative tools, groupware, portals, leeromgevingen e.d.), maar wel richting ECM (Enterprise Content Management).
De redenen dat we op zoek zijn:
- Het huidige CMS - hoewel het een prima 1e generatie CMS was, waardoor veel informatie online is gekomen - is te kleinschalig voor de website. Daarom gebruiken we nu in feite 407 instances van hetzelfde CMS - een grote onoverzichtelijke chaos.
- Door o.a. tijdsdruk gaat het niet lukken dit CMS door te ontwikkelen naar een systeem dat over alle gewenste functionaliteit beschikt. De officiele policy is ook dat we niet zelf ontwikkelen.
- We hebben een kickstart nodig: het inrichten van het CMS (contenttypes, templates, workflow) gaat al zoveel tijd kosten, dat er gewoon al een goede basis gekocht moet gaan worden zodat we vrijwel direct aan inrichting kunnen beginnen.
- Flexibiliteit - het belangrijkste is dat het basismodel van het CMS goed is, d.w.z. bijvoorbeeld: bijna allemaal gebruiken ze nu wel XML, maar kun je bijvoorbeeld ook echt autorisaties aan onderdelen van een content-blokje hangen? Kunnen we de complete structuur van alle sites en subsites kwijt in het CMS, of zitten we vast aan standaard menu's en navigatie?
- Uitbreidbaarheid - we moeten er liefst in een vrij standaard omgeving - JAVA, PHP, Perl, desnoods .NET etc. - dingen aan en in kunnen hangen op termijn
Wat willekeurige voorbeelden van wat we dus niet gaan gebruiken:
- Plone/Zope: Jeffrey Veen vat het voor ons samen met "so many content management systems bake the 3-column layout so deeply into the code that it takes considerable hacking to get rid of it (I'm looking at you, Plone.)"
- Hippo CMS: als editor wordt standaard Xopus meegeleverd. Maar het kan ook, als je wil, met XML Spy... We gaan onze gebruikers niet confronteren met WYSIWYG (dan vernaggelen ze de layout) en ook niet met een XML editor. Bovendien is het een slechte aanbeveling dat als je door de site heenklikt het plotseling gaat over "Casta// CMS", de oude naam van de vorige versie van dit CMS. Content zelf niet onder controle, Hippo?
- Microsoft CMS: is er íemand in Nederland die dit grootschalig geïmplementeerd heeft? Bovendien zijn onze webservers RedHat. Gaat dus niet werken.
- Waxtrapp: "behalve de C++ kernel is het hele systeem open source". Erm, dan zou ik niet meer durven zeggen dat het open source is, en ik kan me goed voorstellen dat we wel degelijk dingen op laag nivo willen aanpassen.
- Typo3: toen we 4 jaar geleden voor het eerst naar een CMS gingen kijken hadden we zoiets kunnen kiezen. Het is alleen gewoon niet geschikt voor het integraal in één CMS onderbrengen van een grote site.