Wifi ondersteuning Windows 2000

Pagina: 1
Acties:

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03 14:41
Intussen lopen er heel wat topics over het gebruik van Wifi an sich. Allemaal behoorlijk interessant natuurlijk. Wifi begint naar mijn idee echt meerwaarde te krijgen omdat het veiliger is dan een aantal jaren geleden. Ook (grotere) organisaties stappen steeds daarom meer over op deze vorm van networking.

Feit is ook dat een groot deel van deze organisaties gebruik maakt van Windows 2000. Windows 2000 heeft echter geen native WiFi ondersteuning, althans, niet op hoog niveau.

Bij veel fabrikanten wordt een stukje software meegeleverd dat het mogelijk maakt wifi te gebruiken onder windows 2000. Over het algemeen werkt deze sofware wel.

Nu komt mijn probleem; binnen onze organisatie een 3com accesspoint aangeschaft, WPA-PSK enabled en WPA compatible kaartjes gekocht. Onder XP werkt dit met de standaard Wifi-configuration utility en onder Windows 2000 met de D-link connection manager (kaartjes zijn van D-link)

Probleem is echter dat de manager op de Windows 2000 pc's pas na het opstarten een verbinding maakt met het AP. Overigens duurt dit ook nog eens een minuut. Hetzelfde geldt voor de WPA assistant van Wireless security corp. http://www.wirelesssecuritycorp.com/ wat een freeware product is.

Op zich zou je zeggen dat dit niet zo'n probleem is, behalve wanneer je gebruik maakt van een een Active Directory domein. Gebruikers die eerder een keer ingelogd hebben op het netwerk gebruiken een cached profiel. Nieuwe gebruikers kunnen op dit moment niet aanloggen op het netwerk. Simpelweg omdat er geen IP adres is.

Dit topic is ook bedoeld om de de discussie over wifi ondersteuning in W2K aan te zwengelen.

Oplossingen voor het probleem zijn natuurlijk ook welkom.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

ik dacht dat er onder services vanaf SP4 een draadloze configuratie stond...

moet je deze eens starten en dan proberen

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• GenetiX
windows-2000 schreef op 20 oktober 2004 @ 10:52:
ik dacht dat er onder services vanaf SP4 een draadloze configuratie stond...

moet je deze eens starten en dan proberen
Deze draait standaard al als je een WiFi kaartje installeert. Biedt echter geen uitkomst voor gebruik met WEP of WPA encryptie. In mijn verhaal vermeldde ik dan ook al dat de ondersteuning minimaal is.

• Romke

Romke

Dieselhead

zoek eens op internet (ik weet hjet zelf ff niet) of het niet mgoelijk is om dat tootlje als een service te installeren

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• GenetiX
windows-2000 schreef op 20 oktober 2004 @ 11:27:
zoek eens op internet (ik weet hjet zelf ff niet) of het niet mgoelijk is om dat tootlje als een service te installeren
Heb ik al geprobeerd.. werkt niet. Er wordt op één of andere manier geen verbinding gemaakt.

• Romke

Romke

Dieselhead

dure oplossing: voor desktops kun je een accesspoint kopen, die in bridge modus zetten en dan aan de gewone netewrkkaart hange....

dat werkt wel denkt ik

• GenetiX
windows-2000 schreef op 20 oktober 2004 @ 11:42:
dure oplossing: voor desktops kun je een accesspoint kopen, die in bridge modus zetten en dan aan de gewone netewrkkaart hange....

dat werkt wel denkt ik
Is geen optie, veel te bewerkelijk en ook nog eens heel duur.. ;)

• Romke

Romke

Dieselhead

an aan een aantal pc's een switch hangen en daar 1 accesspoint aan??

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:29

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Uhu, en wat is het voordeel daar van dan / wat los je daar mee op?

[ Voor 24% gewijzigd door SithWarrior op 20-10-2004 13:21 ]

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• Romke

Romke

Dieselhead

daar los je mee op dat die pc's gewoon geen netwerk kunnen gebruiken...

want ze meoten een ip hebben voor ze aan kunnen melden op een domein

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 18:03

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En die switch gaat uit het niets een IP staan te verzinnen :? 8)7

TStarter, zoek toch nog eens met de search want ik weet vrij zeker dat dity vraagstuk EN de oplossing al eens een paar keer voorbij is gekomen.

Tijd voor een nieuwe sig..

• GenetiX
Koffie schreef op 20 oktober 2004 @ 14:53:

TStarter, zoek toch nog eens met de search want ik weet vrij zeker dat dity vraagstuk EN de oplossing al eens een paar keer voorbij is gekomen.
Vertel mij maar waar... ik heb de topics aardig doorgespit, maar nergens een concrete oplossing.

WPA assistant wordt vaak aangeraden, maar verbind niet automatisch en dus ook waardeloos als service.

Overigens heb ik vandaag contact opgenomen met Microsoft over dit probleem. Het ziet er naar uit dat ook in SP5 geen uitgebreide ondersteuning komt. Pre SP5 releases laten hier ook niets over zien. Microsoft verwijst ook naar een externe partij.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 18:47
Heb hier thuis op een laptop 2000 draaiend gehad, precies hetzelfde probleem.
Na installatie van SP4, én de volgende reghack:
code:
1
2
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Pcmcia\Parameters]
"DisableIsaToPciRouting"=dword:00000000

werkte alles perfect, en native!

• GenetiX
UltraSub schreef op 20 oktober 2004 @ 15:12:
Heb hier thuis op een laptop 2000 draaiend gehad, precies hetzelfde probleem.
Na installatie van SP4, én de volgende reghack:
code:
1
2
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Pcmcia\Parameters]
"DisableIsaToPciRouting"=dword:00000000

werkte alles perfect, en native!
Als ik op deze string zoek in google kom ik uiteindelijk bij dit MS artikel: http://support.microsoft.com/kb/q257458/

Ik zie niet in wat dit te maken heeft met een wireless configuratie. Waar geef ik dan bijvoorbeeld de WPA-PSK key op.. etc..

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-02 07:32

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

ik gebruik momenteel boingo, deze kan ook automatisch connecten. Missschien als je deze in de opstart routine op tijd kan starten, applicatie als service draaien bijv. dat het dan werkt. www.boingo.com

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• Romke

Romke

Dieselhead

Koffie schreef op 20 oktober 2004 @ 14:53:

daarmee laat je het AP dat in bridge modus staat de netwerk ontvangst regelen en daardoor krijgen de pc's van de dhcp server een ip adrers

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
GenetiX schreef op 20 oktober 2004 @ 10:42:
Probleem is echter dat de manager op de Windows 2000 pc's pas na het opstarten een verbinding maakt met het AP. Overigens duurt dit ook nog eens een minuut.
Ik yeb het probleem opgelost door juist die tool niet meer op te starten (uit de startupfolder weggemikt). Indien je maar 1 wifi profiel gebruikt hoeft die kaart niet anders ingesteld te worden en blijft hij gewoon werken.

• UltraSub
GenetiX schreef op 20 oktober 2004 @ 16:32:
[...]

Als ik op deze string zoek in google kom ik uiteindelijk bij dit MS artikel: http://support.microsoft.com/kb/q257458/

Ik zie niet in wat dit te maken heeft met een wireless configuratie. Waar geef ik dan bijvoorbeeld de WPA-PSK key op.. etc..
GenetiX schreef op 20 oktober 2004 @ 10:42:
Probleem is echter dat de manager op de Windows 2000 pc's pas na het opstarten een verbinding maakt met het AP. Overigens duurt dit ook nog eens een minuut.
Het heeft wel degelijk te maken met je configuratie. Wat ik probeer te vertellen is dat ik op deze manier native ondersteuning heb gekregen van een wifi kaartje in windows 2000. Dus gewoon je key opgeven in MS panels, ipv in apart te installeren "manager" software. Als je het native regelt, is je verbinding al actief voor je inlogt. Dat was tenminste bij mij wel zo.

• GenetiX
UltraSub schreef op 21 oktober 2004 @ 13:49:
Het heeft wel degelijk te maken met je configuratie. Wat ik probeer te vertellen is dat ik op deze manier native ondersteuning heb gekregen van een wifi kaartje in windows 2000. Dus gewoon je key opgeven in MS panels, ipv in apart te installeren "manager" software. Als je het native regelt, is je verbinding al actief voor je inlogt. Dat was tenminste bij mij wel zo.
Volgens mij praten we nu op hardware niveau, daar ligt het probleem ook niet. Wat bedoel je met "MS panels" ??

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-02 07:32

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Ik denk dattie gewoon netwerkproperties bedoelt.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• Romke

Romke

Dieselhead

hij bedoelt de zooi die ms standaard meelevert

• UltraSub
psies...

• GenetiX
DropDeadGorgeous schreef op 21 oktober 2004 @ 09:02:
ik gebruik momenteel boingo, deze kan ook automatisch connecten. Missschien als je deze in de opstart routine op tijd kan starten, applicatie als service draaien bijv. dat het dan werkt. www.boingo.com
Geprobeerd... werkt niet helaas. Bedankt voor de tip, misschien dat andere mensen hier wel wat aan hebben.

Inmiddels heb ik me erbij neergelegd dat Windows 2000 dit voorlopig niet gaat ondersteunen op de manier waarop XP dit nu doet.

We laten onze gebruikers nu direct inloggen op de onze 2003 terminal server m.b.v. de Madwifi drivers van Sourceforge met een zelf aangepaste Linux kernel. Werkt prima en bovendien erg snel!

• UltraSub
* UltraSub scratches head....

Ik kan je even niet meer volgen. Ik dacht dat je problemen had met 2K gebruikers. En nu draaien ze een aangepaste linux kernel? Of bedoel je dat ze al linux draaiden?
In dat laatste geval snap ik niet dat je ze naar 2K wilt hebben :P

• GenetiX
UltraSub schreef op 23 oktober 2004 @ 13:52:
* UltraSub scratches head....

Ik kan je even niet meer volgen. Ik dacht dat je problemen had met 2K gebruikers. En nu draaien ze een aangepaste linux kernel? Of bedoel je dat ze al linux draaiden?
In dat laatste geval snap ik niet dat je ze naar 2K wilt hebben :P
Zal het even verduidelijken ... ;)

Al onze gebruikers maakten vanuit Windows 2000 (na het inloggen) voor 90% gebruik van een Terminal Server waar ze op dat moment via de Remote Desktop Client op aanlogden.

Dus nu maar gekozen iedereen direct naar de Terminal Server te laten booten en heel W2K te omzeilen. (met behulp van een zelf aangepaste linux kernel en de madwifi drivers)

[ Voor 6% gewijzigd door GenetiX op 23-10-2004 15:06 ]

Pagina: 1