Toon posts:

P4P800SE - boot sequence verandert na wijziging IDE config

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, vraagje over het asus bordje P4P800 SE... ik gebruik de onboard raid-0 controller om 2 10k westerns aaneen te schakelen en alles loopt al de hele tijd goed maar elke keer als ik een harde schijf bijstop of weghaal van het ide kanaal veranderd de bios automatisch mijn boot-sequence van mijn harde schijven.

Het staat ingesteld om eerst naar de harde schijven te kijken en voor de rest niks. Dan kan ik instellen op welke hd die eerst moet kijken. Dus daar selecteer ik m'n raid en op tweede staat mijn ide storage disc. Als ik dan bvb m'n bios reset of ik sluit even een andere harde schijf aan (primair, secundair,.. maakt niks uit) verzet die de sequence naar EERST m'n storage schijf en DAN m'n raid. Maar bij die storage geeft em natuurlijk de fout dat er geen systeem op staat.

Hebben hier nog mensen dit probleem ? De laatste bios (1007) is reeds geflashed.

Ook heb ik het eigenaardig probleem dat als ik aan het OC'n ben of gewoon met die instellingen speel em steeds lang duurt bij het checken van het geheugen. Als ik alle settings terug plaats via 'load bios defaults' blijft dit hetzelfde... (zéker 30 seconden). Als ik dan de bios reset via de jumper en alles opnieuw instel dan vliegt em terug door dat geheugen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 02:05:
Dus daar selecteer ik m'n raid en op tweede staat mijn ide storage disc. Als ik dan bvb m'n bios reset of ik sluit even een andere harde schijf aan (primair, secundair,.. maakt niks uit) verzet die de sequence naar EERST m'n storage schijf en DAN m'n raid. Maar bij die storage geeft em natuurlijk de fout dat er geen systeem op staat.
Het is heel normaal dat alle settings op standaardwaarden worden gezet wanneer je de BIOS reset - dáárom bestaat er ook een BIOS reset 8)7
Ook heb ik het eigenaardig probleem dat als ik aan het OC'n ben of gewoon met die instellingen speel em steeds lang duurt bij het checken van het geheugen. Als ik alle settings terug plaats via 'load bios defaults' blijft dit hetzelfde... (zéker 30 seconden). Als ik dan de bios reset via de jumper en alles opnieuw instel dan vliegt em terug door dat geheugen.
Dan is het toch opgelost? Voortaan gewoon uit je doppen kijken in de BIOS. Het is er geen speeltuintje waar je met een zekere mate van onkunde mag spelen. Wéét waar elk setting voor dient. Dat langzaam aftellen van het geheugen kan voorkomen wanneer je bijvoorbeeld de Quick Power On Self Test op disabled hebt staan. Neem de handleiding van je moederbord en de FAQ van dit subforum onder "Waar vind ik beschrijvingen van alle BIOS instellingen?" aandachtig door.

Wat betreft jouw probleem: je kunt ook van de primaire partitie op je storageschijf een logische partitie maken, dan wordt er niet van geboot :)

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de reply van niveau |:( Maar dat was mijn probleem niet. Als ik mijn bios reset weet ik ook wel dat ik die opnieuw moet instellen maar mijn probleem is dat als ik een andere schijf in mijn systeem hang dat die settings óók worden aangepast. Aangezien ik tamelijk wat kopies moet maken van harde schijven voor klanten enz is dit tamelijk vervelend want elke keer dat ik een extra schijf in m'n systeem hang moet ik opnieuw mijn bios instellen hiervoor.

Wel dank voor die tip van logische partitie.. had ik stomweg nog niet aan gedacht.

En 'met instellingen spelen' bedoelde ik om m'n wat meer uit m'n cpu te krijgen tot dat ie nyet zegt. Maar vanaf dat je hier enkele zaken wijzigd duurt het lang om door z'n POST te raken... ook al zet je alle instellingen op standaard.

Trouwens... nu we hier toch over bezig zijn... er is een instelling dat ik geen idee van heb wat ze bedoelen en in de manual staat dit ook niet uitgelegd... wat is MPS revision ? Ik kan kiezen tussen 1.1 en 1.4 maar meer uitleg vind ik niet.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 11:02:
Trouwens... nu we hier toch over bezig zijn... er is een instelling dat ik geen idee van heb wat ze bedoelen en in de manual staat dit ook niet uitgelegd... wat is MPS revision ? Ik kan kiezen tussen 1.1 en 1.4 maar meer uitleg vind ik niet.
http://www.rojakpot.com/showFreeBOG.aspx?Lang=0&bogno=75