iMacs springen spontaan aan

Pagina: 1
Acties:

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Dubieus... mijn 2 iMacs springen soms te pas en te onpas aan.

Zo hoorde ik laatst mijn G3 om een uur of 22/23:00 aangaan, en mijn G4 kwam gisterochtend om een uur of 7 uit z'n slaapstand. Ongeveer op het moment dat er een mailtje binnenkwam, maar laat dat toeval zijn.

Hoe kan dit ? Soort van Wake on Lan die 'per ongeluk' aanspringt door een foutje in mijn router ? Onderhoud ? Ik dacht dat dat op vaste momenten gebeurde.

Mijn G4 heb ik nooit uit, altijd in Sleep maar de G3 stond toch echt uit.

Tell me! :o

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Netman768
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
Geen idee of de Apple Gx'en dat ook kunnen, maar mijn PC heeft een functie dat bij het stekker-in-het-stopcontact-steken 't ding direct aanspringt. Dat wil ook nog wel eens gebeuren bij een iets te groot spanningspiek of -dal (ik heb nog steeds geen stopcontact dat die dingen opvangt :X).

Zou dat het misschien kunnen zijn? (Zo ja, en je wil 't voorkomen: de goedkoopste en simpelste manier is het uit het stopcontact verwijderen van de stekker ;))

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Macs maken er geen enkel probleem van om op een zelf gekozen tijd aan te springen. De PMU (Power Management Unit) houdt dat allemaal netjes bij. De PMU is een minicomputertje dat altijd aan staat (of in ieder geval zolang er stroom uit 't stopcontact of 't batterijtje komt). Wellicht is die in de war en moet je 'm even resetten. Probeer daartoe eerst even op te starten met cmd-option-P-R totdat je de startup chime minimaal nog een keer hoort. Als 't daarna nog steeds gebeurt kun je proberen eenmaal (!) op 't CUDA reset knopje te drukken. Check wel eerst even of je niet gewoon de checkbox bij energy saver aangezet hebt ;) D'r is ook een checkbox die zorgt dat de mac uit sleep gaat voor network admin access, maar ik neem even aan dat je apple remote desktop niet gebruikt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Chickendorp
  • Niet online
Misschien een kleine aardschok waardoor je muis bewoog?
Maar dat verklaard nog niet je andere computer aansprong, terwijl ie uit stond!

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
De muis reageert alleen op klikken in de slaapstand, sensor is uit.

Die power up after power failure staat uit, wellicht is het de PRAM idd. Zal ik eens resetten.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Macs aren't machines, they have a soul! They're alive! :+

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2004 07:33 ]

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Heb je gekeken bij: Systeeminstellingen -> Energiestand. Wellicht heb je per ongeluk een tijd ingesteld wanneer de computer moet opstarten o.i.d.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Van Mac's heb ik totaal geen verstand, maar ik weet wel dat het me bij de PC van mijn zusje nog wel eens overkwam dat het ding bij een spanningsuitval ineens spontaan bootte. Ook was ik dan mijn BIOS instellingen compleet kwijt - alles stond weer default. Ik denk dat dat heeft gelegen aan de tijd dat de stroom er af was - pa was zo vriendelijk geweest er een paar uur de stroom af te gooien, en dat trok de bios-batterij niet meer. Dus wellicht is dat laatste bij jouw mac ook gebeurd (stroom er bijv 's nachts een keer te lang af), waardoor ie nu als default boot

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1