NB koeler kapot, toch pc gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Neo289
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09-2024
De NB koeler van mijn Abit IC7 G heeft altijd al een teringherrie gemaakt, maar vandaag heeft hij dan echt de geest gelaten.
Op dit moment zit ik dus zonder NB koeler, ik heb de volgende 'maatregelen' genomen:

-FSB terug naar stock snelheid (NB maar even niet over klokken)
-Case fan die op het NB heatsinkje staat op zn hardst gezet (over herrie gesproken)
-Abit gemaild om een nieuwe (in een topic van een jaar geleden stuurden ze nieuwe koelers, hopelijk nu ook nog).

Ik heb net even gevoeld aan de heatsink = totaal niet warm

maar maak ik me nou druk om niets? In andere topics heb ik gelezen dat mensen gewoon hun NB koeler eraf hebben gehaald ivm herrie.

samengevat: kan ik lekker computeren op deze manier totdat ik (hopelijk) een koeler van Abit krijg?

(passieve zalman koeler is geen optie omdat ik volgens mij geen bevestigingsgaten in mn mobo heb.)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Passieve zalman kun je erop lijmen. Dus je hebt niet per se van die pinnetjes nodig.

Over het algemeen kun je met wat airflow prima uit de voeten met een passieve heatsink.

Verwijderd

Inprincipe is het allemaal niet zo heel erg.

Dat soort koelertjes zijn erop gezet omdat mensen overklokken en de NB gewoon heter wordt.

Hou je het op stock settings en wordt hij niet warmer dan dat je je hand verbrand is er niks aan de hand.

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

ik heb ook een mobo waar niet van die bevestigings gaten opzaten.
ik had zo'n zalman pasieve nb cooler gehaald en wat van die zalman 2 componeten zut
gaat perfect en hij word bijna niet warm tov de standaard cooler die erop zat
(als je gaat plakke wel ff je mobo horizontaal leggen, mij had dat dus niet gedaan en kon dat dus toen terwijl hij bezig was en dat is niet handig :9 )

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

• Neo289
bedankt voor de reacties!

ik kijk of ik een vervangende koeler van Abit kan regelen en anders plak ik zo'n zalman erop.

iig een opluchtig dat mn northbridge niet door zal branden

Verwijderd

Hey Neo

Heb je die cooler van Abit al? Ik wacht nog steeds op antwoord van Abit....
Ik heb hetzelfde probleem, chipsetcooler: hels lawaai, haperen en de geest gegeven... (ziekte van Abit?)
Ik zoek me rot om een vervanging te vinden....maar een 4-jaar oud Abit moederbord is antiek nu...ik vind het schandalig dat je een hele pc zou moeten afschrijven voor een onnozel ventilatorke van 4x4cm....
thermaltake A1163 (eindelijk 2-pins connector!) zou een oplossing geweest zijn maar is niet meer leverbaar (maar staat wél nog op de site...)
Ik denk dat ik op zoek moet naar een 2de hands MO, alleen voor de ventilator...
Of heeft iemand een alternatief? buiten de zalman, ik plak niet graag...

thx

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 03:54:
Hey Neo

Ik heb hetzelfde probleem, chipsetcooler: hels lawaai, haperen en de geest gegeven... (ziekte van Abit?)
Ik zoek me rot om een vervanging te vinden....maar een 4-jaar oud Abit moederbord is antiek nu...ik vind het schandalig dat je een hele pc zou moeten afschrijven voor een onnozel ventilatorke van 4x4cm....
thermaltake A1163 (eindelijk 2-pins connector!) zou een oplossing geweest zijn maar is niet meer leverbaar (maar staat wél nog op de site...)

thx
een beetje Tweakers die mod er zelf gewoon een heatsinkje op met een los fannetje, Zalman Thermal Adhesive erbij en klaar.
Dus afschrijven is totaal overbodig...

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• zodje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-10-2021
Ik heb een abit nf7 mobo. Daar zat ook een actieve koeler op die tering herie maakte. Wat bleek de fan liep tegen het sierplaatje aan wat er boven op zit. Nadat ik het sierplaatje had verwijdert ging het prima.
Nu toch maar een zalman koeler er op gezet en daar nog een fan uit een switch op gezet. Niet stil maar koelt wel als een speer. (om over te klokken)

[ Voor 4% gewijzigd door zodje op 20-10-2004 14:44 ]

ahtlon 64 3500 met H2O 1024mb 6800 gt

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Lang gelden dat ik nog eens iets gepost heb :) Ik heb dus een Gigabyte mobo, met een pentium 4 2.66 @ 3.06 erop. Die nbfan maakt ook een superherrie! Mijn vraag: zou ik dat gewoon kunnen uitschakelen? (hij is dus wel overklokt) Airflow is wel redelijk goed, kheb een lianli pc 60 kast :)

[ Voor 12% gewijzigd door bke op 20-10-2004 15:39 ]

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

bke schreef op 20 oktober 2004 @ 15:36:
Lang gelden dat ik nog eens iets gepost heb :) Ik heb dus een Gigabyte mobo, met een pentium 4 2.66 @ 3.06 erop. Die nbfan maakt ook een superherrie! Mijn vraag: zou ik dat gewoon kunnen uitschakelen? (hij is dus wel overklokt) Airflow is wel redelijk goed, kheb een lianli pc 60 kast :)
Wordt dat ding wel erg warm. Beetje afhankelijk van je chipset natuurlijk, ik weet dat de Nforce chipset best heet kan worden, die had ik ook passief gekoeld, maar dan wel met een groter blokje. Dat ging best goed, zoals je maar wat airflow had. (die ook op de heatsink komt uiteraard).
Deed dit ook met een P4 plank van gigabyte die ik ooit had.

[ Voor 8% gewijzigd door TERW_DAN op 20-10-2004 15:41 ]

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

nforce is het niet. Het is al een iets ouder bordje (1.5 jaar ongeveer)...

Edit: ik heb eens gevoelt, en idle is dat best koud met de koeler aan (23 graden of minder denk ik ;) ) Maar stressed zal dat wel meer zijn? Maar ik kan het best doen denk ik?

[ Voor 56% gewijzigd door bke op 20-10-2004 15:46 ]

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

bke schreef op 20 oktober 2004 @ 15:43:
nforce is het niet. Het is al een iets ouder bordje (1.5 jaar ongeveer)...

Edit: ik heb eens gevoelt, en idle is dat best koud met de koeler aan (23 graden of minder denk ik ;) ) Maar stressed zal dat wel meer zijn? Maar ik kan het best doen denk ik?
Ik had zowel mijn nforce als mijn P4 (was sis chipset geloof ik) passief gekoeld. Wel met zo'n chipset koelertje van Zalman. Wat ik zou doen is gewoon je fan lostrekken en voelen hoe warm datin ding wordt na een tijdje.
denk je dat hij te warm wordt kun je er altijd nog een andere koeler opzetten.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:29
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 00:23:
Hou je het op stock settings en wordt hij niet warmer dan dat je je hand verbrand is er niks aan de hand.
Hoe wilde je dat testen? Je hand er na verbranden nog langer ophouden om te kijken wat er daarna allemaal gebeurt? :?

offtopic:
@stp_4: Jaja, wijsneus.

@stp_4: Onzin, geintje moet kunnen. Gaan we zo nog een peuk roken?

[ Voor 17% gewijzigd door sig69 op 20-10-2004 16:07 ]

Roomba E5 te koop

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 15:29
sig69 schreef op 20 oktober 2004 @ 15:50:
[...]

Hoe wilde je dat testen? Je hand er na verbranden nog langer ophouden om te kijken wat er daarna allemaal gebeurt? :?
Je snapt natuurlijk wel dat je niet continu je hand erop moet houden. Gaat erom hoe de gevoelstemperatuur is. Het geluk van het menselijk reactiesysteem is dat de mens reflexmatig zijn hand wegtrekt als de temperatuur te hoog is.... ;)

@sig69: is natuurlijk onnodig om uberhaupt zo'n reactie te plaatsen...

@sig69: je hebt gelijk, laten we dat maar gaan doen, vrind!...

[ Voor 15% gewijzigd door stp_4 op 20-10-2004 16:06 ]

stp - PSN ID: stp_4

• Neo289
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 03:54:
Hey Neo

thx
Nee ik heb nog niets van Abit gehoord (op hun site zeggen ze dat ze proberen in 1 dag te reageren). Denk dat ik volgende week dan maar eens zo'n blauw zalman blokje ga kopen.
Tot nu toe trouwens geen problemen zonder NB koeler, het wordt niet eens warm :)

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Als ie niet warm wordt dan is er niks aan de hand? :Y)

In mijn missie om m'n computer stil(ler) te maken, heb ik onder anderen een zalman cpu cooler, papst fans en een zalman psu gekocht, bleek uiteindelijk m'n NB (vantect iceberg) cooler het meeste lawaai te maken: heb dus stekkertje eruit getrokken 8)7 was er wel beetje kwaad om, aan het begin was ie gewoon stil.

Geen problemen tot nu toe, ook niet bij overklokken. dus m'n systeem is nagenoeg stil nu.

heb wel een extra HD gekocht vandaag = weer meer gezoem :|

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Neo289 schreef op 20 oktober 2004 @ 18:50:
[...]

Nee ik heb nog niets van Abit gehoord (op hun site zeggen ze dat ze proberen in 1 dag te reageren). Denk dat ik volgende week dan maar eens zo'n blauw zalman blokje ga kopen.
Tot nu toe trouwens geen problemen zonder NB koeler, het wordt niet eens warm :)
Ik zou gaan voor de gele, daar zit namelijk thermal adhesive bij, die blauwe hebben dat niet, daar zitten enkel pinnetjes bij.

• Neo289
Ik zou gaan voor de gele, daar zit namelijk thermal adhesive bij, die blauwe hebben dat niet, daar zitten enkel pinnetjes bij.
Thermal adhesive heb ik nog wel dus dat zal het punt niet zijn. Wel heb ik ergens gelezen dat die blauwe past icm een CNPS7000a-Cu (die heb ik, waar ik overigens zeer tevreden mee ben). Dus als ik kan kiezen ga ik toch toch de blauwe.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Neo289 schreef op 21 oktober 2004 @ 18:15:
[...]

Thermal adhesive heb ik nog wel dus dat zal het punt niet zijn. Wel heb ik ergens gelezen dat die blauwe past icm een CNPS7000a-Cu (die heb ik, waar ik overigens zeer tevreden mee ben). Dus als ik kan kiezen ga ik toch toch de blauwe.
Dat maakt weinig uit volgens mij. de NB32J is kleiner dan de NB47, maar als je de keuze hebt is de NB47 denk ik niet verkeerd.

• Neo289
UPDATE:

Van het weekend wilde ik even een zalman koelblokje halen, maar de verkoper bracht me aan het twijfelen door te zeggen dat op zijn Abit mobo de passieve nb koeler en de grote CPU koeler niet samen pasten. Dus heb ik een actieve koeler van Coolermaster bij hem gekocht.
Het bevestigen was nog wel moeilijk, uiteindelijk maar de originele heatsink laten zitten en de coolermaster met secondelijm erop geplakt: zit als een huis (en geeft blauw licht :P )

Bekijk ik daarna mn mail en ironisch genoeg antwoord van Abit:

Geachte Heer/Mevrouw

De nieuwe chipset cooler wordt vandaag verstuurd.

8)7 Wel goede service van Abit moet ik zeggen, ik had ze slechts een mailtje gestuurd van ik heb dit mobo en de nb koeler is kapot, hier is mijn adres, wilt u een nieuwe sturen.

Nu nog even wachten tot ik m ook echt binnen heb en dan maar ns kijken of ik de coolermaster laat zitten of dat de Abit erop moet..

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik denk dat het een probleem is van Abit dat die actieve koeling steeds kapot gaat. Hier hetzelfde verhaal, plots wilde ie niet meer op volle snelheid draaien en moest je hem zelf in gang duwen. :P . Heb gelukkig ergens een oud cpu koelertje gevonden :*) wat ik er ga oplijmen, nu enkel nog wachten op de thermal adhesive. :Y) Draai momenteel dus ook zonder fan, heb er een 80mm op gericht en heb geen problemen.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10
Die van mij maakte ook zo een takke herrie 8)7 . 1x een mailtje gestuurd en kreeg gelijk een nieuwe. die maakt teminste geen herrie en ziet er overigens nog mooi uit ook :D. Trouwens hoe heet wordt jou NB uitgelezen uit hardware monitor (of ander programma) idle ?

• Neo289
Vandaag mn Abit koeler gekregen, mooi dingetje. Meteen die andere eraf gehaald en de Abit erop gedaan. Doet het prima, de temp die STIMPPYYY bedoelt is zeker PWM?Die heb ik stressed nog niet hoger gezien dan 33 graden.

Iemand nog een Coolermaster NB koeler nodig :P
Pagina: 1