PC boot wel, maar geen POST

Pagina: 1
Acties:

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-07 19:32
Eerst maar aftrappen met mijn specs ;)

amd athlon 3200+
abit kv8pro 1.1
geforce 6800gt
2x512mb ddr
soundblaster audigy
tagan 480w

Met bovenstaande configuratie had ik tot vandaag geen enkel probleem. Eerder vandaag de tagan voeding eruit gehaald en een paar uur later weer teruggezet (in de tussentijd niks gedaan). Vervolgens zet ik de pc aan maar er gebeurt niet veel. Alle fansed draaien maar de monitor blijft in de standby stand :/

Na veel gesleuteld en geprobeerd ben ik erachter gekomen dat het niet aan de monitor ligt, niet aan de 3dkaart en niet aan de voeding.

Ik heb ook mijn dvdspeler, brander en ata133 harde schijf losgekoppeld, cmos gecleared, beide geheugenlatjes apart geprobeert, maar niks werkte.

Uiteindelijk het moederbord+cpu+geheugen van een andere pc gepakt (pentium 3 1ghz, msi mobo en 2x128mb ram geheugen. Dat in mijn pc gezet met mijn eigen voeding, harde schijf, dvd speler, geluidskaart etc en dat werkte zonder problemen.

Nu zijn er dus drie mogelijke oorzaken. Of mijn mobo is dood (paar dagen oud), of mijn cpu, of het geheugen :| Het is natuurlijk zowiezo vreemd dat dit zo plotseling is gebeurt, maar ik heb hier in huis helaas geen andere pc waar ik of mijn mobo, of mijn cpu of mijn geheugen apart kan testen.

Hopelijk weten jullie dus wat de oorzaak kan zijn, anders zal ik maar ff aan een vriend moeten vragen of ik bij hem eea kan testen.

Even voor de duidelijkheid: mijn pc gaat wel aan, alle fans draaien, maar mijn monitor blijft op standby staan en ik voor zover ik weet bootte hij ook niet in windows oid.

Ik hoop snel een oplossing te hebben, want nu heb ik dus een p3 1ghz, 256 mb ram met een geforce 6800gt 8)7

Ik ga er maar niet van uit dat daar lekker mee te gamen valt _/-\o_ :+

edit: windows geeft trouwens aan dat ik 128mb (misschien dus 2x64, not sure), maar dan heb ik op mijn 3dkaart dus meer geheugen dan ik heb aan werkgeheugen :7 )

Overigens valt het wel op hoe traag die oude dingen zijn :X

[ Voor 7% gewijzigd door Benotti op 20-10-2004 00:04 ]

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Als ik dit zo lees denk ik dat het aan je CPU ligt, maar misschien denken andere tweakers er anders over. imo is het in ieder geval je CPU, dus ik zou zeggen, test deze even (bij een vriend, of ga in een winkel langs).

[ Voor 12% gewijzigd door Godjira op 20-10-2004 00:04 ]

Profile

• Benotti
Godjira schreef op 20 oktober 2004 @ 00:04:
Als ik dit zo lees denk ik dat het aan je CPU ligt, maar misschien denken andere tweakers er anders over. imo is het in ieder geval je CPU, dus ik zou zeggen, test deze even (bij een vriend, of ga in een winkel langs).
Cpu kan ik hier thuis dus helaas nergens testen, dat zou ik op zijn vroegst morgen pas bij iemand anders kunnen doen.

Maar dan blijft de vraag hoe dat opeens kan:? Pc werkt perfect, pc gaat uit, voeding eruit, voeding erin en probleem :?

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Schumi4ever schreef op 20 oktober 2004 @ 00:06:
[...]

Cpu kan ik hier thuis dus helaas nergens testen, dat zou ik op zijn vroegst morgen pas bij iemand anders kunnen doen.

Maar dan blijft de vraag hoe dat opeens kan:? Pc werkt perfect, pc gaat uit, voeding eruit, voeding erin en probleem :?
Dat is een hele goede vraag en op die vraag kan ik helaas geen antwoord geven, geen serieuze in ieder geval, ik zou wel kunnen zeggen 'misschien heeft ie kou gevat?', maar daar heb je weinig aan ;) :P. Het is puur een kwestie van testen en kijken wat ermee gebeurt.

Profile

Verwijderd

Je moederbord geeft geen piepjes or what-so-ever? Meestal als het aan het geheugen ligt dan geeft je moederbord wel 1 of andere piep-code aan. Als je opstart hoor je dan wel je HD's, brander of DVD-speler?? :?

Weet je zeker dat je alle kabels van je voeding weer juist heb aangesloten?? Niet dat je een voedingskabel van je moederbord bent vergeten waardoor je moederbord niet boot.

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-08 13:25

Flydude

Mighty pirate

Brandt het lampje van je moederbord überhaupt wel?

Overigens kan je bij het inbouwen van je voeding best je systeem een statische opdonder gegeven hebben. Daar kan je systeem niet zo geweldig tegen, maar, zolang je mobo stroom ontvangt, krijg je piepjes te horen als er iets mis is.

I am rubber, you are glue

• Cyrus-The-Virus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2025
misschien vreemd antwoord, maar zit er een schakelaar op je voeding? zo ja staat die wel aan?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:35

Thandor

SilverStreak

Cyrus-The-Virus schreef op 20 oktober 2004 @ 12:11:
misschien vreemd antwoord, maar zit er een schakelaar op je voeding? zo ja staat die wel aan?
Als die uitstaat dan gaan zijn fans niet draaien B)

Vreemd antwoord dus :+

[ Voor 8% gewijzigd door Thandor op 20-10-2004 12:25 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Benotti
Ik heb niet gelet of mijn hd en/of cd spelers geluid maakten.

Als ik mijn pc aanzet gaan er wel 2 miniscule ledjes op mijn mobo branden, een groene direct naast de grote atx power cable, en een (felle) rode direct naast de auxiliary fan 1 connection.

Of ik die groene eerst ook kreeg weet ik niet, maar die rode viel me meteen op. Ik heb toen mijn pc uitgedaan en vervolgens weer aangezet zonder casefans, maar dat loste het niet op :/

Overigens gaf mijn mobo geen piepjes, ipv daarvan heeft het een klein lcd'tje waarop de postcodes worden uitgezonden. Toen ik de pc aanzette veranderde deze steeds, maar na 3 sec ofzo bleef hij op 0.4. staan (oh h.0. :P)

Maar die code staat dus niet in de handleiding 8)7 (maar nu herinner ik me dat weer, dus gaak ff op internet zoeken ;))

Overigens heb ik even later express de pc aangezet waarbij ik geen molexaansluiting op mijn gpu had gezet, en toen hoorde ik, zoals hoort, een luide beep, dus dat werkt blijkbaar wel :P

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 20:20
Als die uitstaat dan gaan zijn fans niet draaien
waarschijnlijk bedoelde hij de schakeling tussen de 110 V en de 220/230 V
dat rooie dingetje op sommige.. :)

you had me at EHLO

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 20:20
je probleem klinkt alsof de mobo en de rest te weinig voeding krijgen.. maar dat kan aan een gare voeding liggen, of andere instellingen *jumper op je mobo.. kun je ze allemaal niet doormeten ? (kabeltjes)

you had me at EHLO

• Benotti
net ff op het abit forum gekeken, en genoeg info over het "bekende 0.4. postcode probleem :P

Ik ga nog verder lezen, maar het schijnt iets in de richting te zijn dat het geheugen niet helemaal goed zit of dat de cpu bracket aan de achterkant iets te strak zit.

Zometeen dus hele mobo leeghalen een weer opnieuw opbouwen, hopelijk werkt het :P

edit: ik zit nu het verhaal van iemand te lezen die tot nu toe identiek is aan de mijne, behalve dat hij wel beepjes hoort. Doet mij eraan denken dat ik de beepconnector nooit aansluit 8)7 Zullen we straks dus ook maar ff doen :z Kben wel in voor een disco :7

[ Voor 29% gewijzigd door Benotti op 20-10-2004 12:52 ]

Verwijderd

Schumi4ever schreef op 20 oktober 2004 @ 12:37:
Ik heb niet gelet of mijn hd en/of cd spelers geluid maakten.

Als ik mijn pc aanzet gaan er wel 2 miniscule ledjes op mijn mobo branden, een groene direct naast de grote atx power cable, en een (felle) rode direct naast de auxiliary fan 1 connection.

Of ik die groene eerst ook kreeg weet ik niet, maar die rode viel me meteen op. Ik heb toen mijn pc uitgedaan en vervolgens weer aangezet zonder casefans, maar dat loste het niet op :/

Overigens gaf mijn mobo geen piepjes, ipv daarvan heeft het een klein lcd'tje waarop de postcodes worden uitgezonden. Toen ik de pc aanzette veranderde deze steeds, maar na 3 sec ofzo bleef hij op 0.4. staan (oh h.0. :P)

Maar die code staat dus niet in de handleiding 8)7 (maar nu herinner ik me dat weer, dus gaak ff op internet zoeken ;))

Overigens heb ik even later express de pc aangezet waarbij ik geen molexaansluiting op mijn gpu had gezet, en toen hoorde ik, zoals hoort, een luide beep, dus dat werkt blijkbaar wel :P
Ik neem aan dat er wel in je handleiding staat wat dat rode ledje betekend? Lijkt mij dat je Mobo dan dus al aangeeft dat er iets niet goed zit, maar dat hoeft natuurlijk niet.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:35

Thandor

SilverStreak

TheNymf schreef op 20 oktober 2004 @ 12:42:
[...]

waarschijnlijk bedoelde hij de schakeling tussen de 110 V en de 220/230 V
dat rooie dingetje op sommige.. :)
Dat knopje zet je niet aan of uit. 110V is immers aan, 220V is ook aan B).

Daarnaast zeggen veel PSU's met zo'n knopje op de verkeerde stand simpelweg boem. Andere PSU's schakelen zichzelf om op de goede instellingen :).

Nu weer ontopic!

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Benotti
I had the same problem when I put this computer together.. 0.4. post btw, i have KV8Pro/64-3400/1 gig corsair xms 4000/... after pulling what little hair I have left out of my head.. I found that the board actually BOWS (warps) Right at the Ram slots.. Causing your ram to NOT make a connection right at the center of the slots.. The warping appears to be caused by the pressure of the heatsink/fan being clamped down on the processor.. I simply Released my heatsink clamp......Found some suitable material to brace my mobo (directly under and center of my ram slots) then tightened my mobo back down.. finally reclamp the heatsink to the processor... works perfectly now.. NOW.. when will the pci/agp locks be enabled????
En zo hoor ik meerder verhalen, dus dit schijnt hét probleem te zijn. I keep my fingers crossed dat ik het zometeen op kan lossen :)

Als iemand trouwens suggesties heeft wat ik tussen het mobo en de kast kan doen om te voorkomen dat het buigt, let me know ;)

Overigens schijnt het echte probleem te zijn dat het midden van de rammodules geen contact maakt met de dimmsloten vanwege het buigen.

Verwijderd

Ik heb ook ziets gehad met mijn nieuwe pc. Dezelfde symptonen in ieder geval. Wat was nu het geval: Ik was het 12v lijntje van de voeding vergeten (die had ik dus niet op het mobo gedaan)
Ik betwijfel of jij dat ook vergeten ben (het is een mogelijkheid), maar ik dacht 2 uur lang dat mijn pc dood was >_<

• Benotti
Die v12 lijn ben ik niet vergeten ;)

Maar net ff het hele zooitje op een anti-statische zak zo kaal mogelijk opgestart, en het lcd ging een mooi rijtje af, maar 0.4. kwam er niet in voor, probleem waarschijnlijk dus opgelost :) Nu hopen dat het nog steeds werkt met 2 dimms en in mijn kast met alles erop en eraan ;)

edit: 0.4. komt er wél in voor, maar is ook in no-time verdwenen :) (net met 2 dimms getest)

[ Voor 14% gewijzigd door Benotti op 20-10-2004 13:33 ]

Verwijderd

Booten dan maar!!!

• Benotti
Net klaar met windows installeren en helemaal configureren. Ergo, hij doet het :P

Case closed _/-\o_

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Exact hetzelfde probleempje gehad mijne nu ook opgelost toch vaag van Abit! >:)
Pagina: 1