Toon posts:

Het werk nog steeds niet me accespoint?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb al een bericht hierover geplaats helaas is deze op slot gegaan omdat men dacht het antwoord al gevonden te hebben. Helaas niet.

Het zit dus zo:

Ik heb thuis ADSL. Ook heb ik een E-tech Router/modem. Hieraan hangen 2 pc's en een printerservertje. De router is te benaderen onder ip nr: 10.0.0.2 en deelt IP adressen uit in de range: 10.0.0.X. Dit werkt als een trein. Nu heb ik een accespoint gekocht voor me laptop waar draadloos internet op zit.

Deze accespoint is voorzien van 1 WAN poort en 4 LAN poorten en 1 antenne. De WAN poort gebruik ik niet want daar zorgt me ene router/modem al voor. Op de accespoint heb ik even een computer aangesloten (meer niet) en heb vervolgens de boel ingesteld. De router is te benaderen onder IP nr: 192.168.62.1 Deze heb ik vervolgens verandert naar IP nr: 10.0.0.3 Dit zeiden de mensen namelijk op GoT hier. Vervolgens heb ik de DHCP server uitgeschakeld. Verder zitten er nog dingen op zoals NAT en Firewall dit stond verder uit. Wat lastiger is is dat ik ook allemaal WAN instellingen kan geven wat ik dus niet wil. Deze WAN staat standaard al ingesteld op: Dynamisch IP van de ISP ofzo. Ik neem aan dat dit geen probleem is omdat er immers nix op de WAN poort is aangesloten.

Vervolgens heb ik op de de eerste LAN poort een UTB kabel gestoken die in verbinding staat met me huidige router. Ook heb ik mijn labtop erop aangesloten dmv een utp-kabel (nog niet draadloos dit staat uitgeschakeld nog) . Op de laptop staat alles op automatisch IP verkrijgen e.d. Ik wil nu dat me router/modem (die van het adsl) hem ook een IP nr in de range 10.0.0.X geeft. Dit doet hij helaas niet :'( Als ik IPCONFIG invoer staat er dat zijjn gateway 10.0.0.3 is???? Dit is dus het IP nr van me niuwe router/accespoint. Dit wil ik niet. DHCP heb ik immers uitgeschakeld op dit ding. Ik wil dat hij luisterd naar IP 10.0.0.2 van me huidige router. Dit werkt dus niet. Ook als ik draadloos internet openzet op de laptop gebeurd precies hetzelfde en krijgt hij ook geen IP adres van de huidige router maar luisterd hij naar de nieuwe router/accespoint?

Als ik inlog op me huidige router IP 10.0.0.2 zie ik wel dat de nieuwe router/accespoint zich op IP nr 10.0.0.3 bij DHCP heeft aangemeld. Dit terwijl ik dit handmatig heb ik gevoerd en niet op automatisch verkrijgen heb gezet (dat kon ik ook niet eens kiezen in het router menu)

Verder kan ik wel alle computers in de netwerk omgevingen zien.
Maar hoe krijg ik de boel nu dus achter de 2e router/accespoint op DHCP van de eerste router? Alvast bedankt ik hoop dat iemand het weet.

p.s. Is deze configuratie wel geschikt of is dit onmogelijk? :/

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Je hebt 2 routers en dus 2 netwerk omgevingen. Waarom koop je dan routers als je maar een netwerk wil?
Overigens is dit al aardig vaak voorbij gekomen. Ik kan je merk router niet(dus kan je niet helpen) dus gebruik anders de search eens, je moet de routers dus "koppelen" of de een als switch laten "werken":
router achter router
twee 2 routers koppelen
etc

-succes.

Verwijderd

Topicstarter
SSH schreef op 19 oktober 2004 @ 23:51:
Je hebt 2 routers en dus 2 netwerk omgevingen. Waarom koop je dan routers als je maar een netwerk wil?
Overigens is dit al aardig vaak voorbij gekomen. Ik kan je merk router niet(dus kan je niet helpen) dus gebruik anders de search eens, je moet de routers dus "koppelen" of de een als switch laten "werken":
router achter router
twee 2 routers koppelen
etc

-succes.
De router/accespoint die ik dus heb gekocht is een Sweex.
Ik had er liever ook geen router functies in gehad maar dat heb je tegenwoordig blijkbaar overal in. Er was geen 1 zonder. Ja wel een hele slome 11Mbit maar daar heb ik nix aan.

Dat is me probleem dus juist ook 2 routers koppelen en de ene router functie uitschakelen zodat deze alleen als SWITCH en als ACCESPOINT fungeerd
niet meer

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2004 23:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
??? iemand????

• APCfreak
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-03-2025
Het probleem waar je nu tegen aan loopt is dat je nog steeds 2 netwerken hebt.

Je eerste router zit op netwerk 10.0.0.X, de tweede router zit aan de ene zijde op het zelfde netwerk en heeft daardoor 10.0.0.3 als IP gekregen. (vandaar dat je laptop op het 2e netwerk dat als standaard gateway heeft staan.)

Internet------R1---(netw1)----R2---(netw2)----Laptop

De andere kant van je 2e router is nu nog een ander netwerk. (dat geen IP adressen uitdeeld totdat je DHCP weer aan zet)

Ik zie nu 2 mogelijkheden.
1. je moet het 2e netwerk configureren (Netwerk adres instellen en DHCP weer aan zetten)
2. De routerfunkties van de 2e router uit zetten. (Hangt er van af wat in de router in te stellen is.)

[ Voor 5% gewijzigd door APCfreak op 20-10-2004 20:51 ]

• idef1x
  • Laatst online: 18:08
Zit er op dat accesspoint toevallig een optie om i.p.v. DHCP aan te zetten DHCP relay aan te zetten en deze dan doorberwijzen naar je SweeX router?
Een andere optie zou zijn de DHCp op je router uitzetten en die van je Accesspoint gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
idef1x schreef op 20 oktober 2004 @ 20:57:
Zit er op dat accesspoint toevallig een optie om i.p.v. DHCP aan te zetten DHCP relay aan te zetten en deze dan doorberwijzen naar je SweeX router?
Een andere optie zou zijn de DHCp op je router uitzetten en die van je Accesspoint gebruiken?
De hoofdzaak van me probleem is dus als volgt:
Ik wil achter de 2e router (de sweexdus) DHCP krijgen van de eerste router.

Wat jij zegt iets over DHCP relay (het doorlinken van DHCP dus) kom ik niet tegen in me Sweex router. Ik kan alleen hier kiezen ondet het kopje LANsettings enable en disable DHCP.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2004 21:11 ]

• idef1x
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 21:06:
[...]
De hoofdzaak van me probleem is dus als volgt:
Ik wil achter de 2e router (de sweexdus) DHCP krijgen van de eerste router.
Dan zul je dat tegen de Accesspoint ook moeten vertellen...
Wat jij zegt iets over DHCP relay *het doorlinken van DHCP dus) kom ik niet tegen in me Sweex router. Ik kan alleen hier kiezen enable en disable DHCP
Hmm nee ik zie het nu ook (zit ff de manual van de 802.11g sweex te bekijken, daar dit de enige is met ADSL erin zo te zien)

Ik zou dan toch eens proberen de DHCP van je DSL router (die E-tech) uit te zetten en de DHCP van de Sweex aan.

Of je doet als ik en je gebruikt de DSL aansluiting op de Sweex om je ISP koppeling werkend te krijgen en je gebruikt de DHCP van de Sweex...De E-tech kun je dan als spare houden voor het geval dat de Sweex ermee kapt....

Verwijderd

Topicstarter
idef1x schreef op 20 oktober 2004 @ 21:11:
[...]

Dan zul je dat tegen de Accesspoint ook moeten vertellen...

[...]

Hmm nee ik zie het nu ook (zit ff de manual van de 802.11g sweex te bekijken, daar dit de enige is met ADSL erin zo te zien)

Ik zou dan toch eens proberen de DHCP van je DSL router (die E-tech) uit te zetten en de DHCP van de Sweex aan.

Of je doet als ik en je gebruikt de DSL aansluiting op de Sweex om je ISP koppeling werkend te krijgen en je gebruikt de DHCP van de Sweex...De E-tech kun je dan als spare houden voor het geval dat de Sweex ermee kapt....
Hmm dus denk je dat het niet mogelijk is dat de DHCP van de eerste adsl modem/router door de andere (uitschakelde SWEEX Router) heenkijkt en zo mijn draadloos laptopje een IP kan geven?

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik wel kan doen is de laptop een statisch IP geven.
Dan geef ik gewoon het IP Nummer van me 1e adsl/modem router op als gateway en DNS en verzin voor de laptop zelf een IP Nummer. In dit geval werkt alles wel.

Alleen nu kan ik niet via de netwerkomgevining op me laptop in Windows 2000 naar andere computers kijken???? Ik kan ze wel pingen en kan ze ook bereiken via start/uitvoeren //computernaam

Ik kan wel met de andere pc's in huis die aangesloten zijn op de 1e adsl/modem router via de netwerkomgeving in Windows 2000 naar me laptop kijken?

• APCfreak
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-03-2025
Heb even wat info nodig

Welk subnetmask en IP-adres heeft je laptop en welk subnetmask en IP-adres heeft een willekeurige andere PC op je netwerk?

• idef1x
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 21:14:
[...]
Hmm dus denk je dat het niet mogelijk is dat de DHCP van de eerste adsl modem/router door de andere (uitschakelde SWEEX Router) heenkijkt en zo mijn draadloos laptopje een IP kan geven?
helaas maar inderdaad....Je accesspoint werkt hier eigenlijk als een gateway tussen je wireless netwerk en je switch poorten op de accesspoint en je switchpoorten op de e-tech router. Aangezien DHCP via broadcast werkt, blijven deze DHCP aanvragen (laptop enzo) aan de "verkeerde" kant van je DHCP server en krijg je dus niets terug.

Een andere mogelijkheid is om je e-tech router een DHCP pool te laten gebruiken van 10.0.0.2 t/m 10.0.0.10 (bijvoorbeeld) en op je accespoint een DHCP pool van 10.0.0.20 t/m 10.0.0.30 oid...Dan kunnen beide DHCP servers nooit dezelfde ipnummers uitdelen en kan je toch met DHCP werken...
De standaard gateway voor de clients aan je accesspoint is dan uiteraard de accesspoint, die het dan wel weer doorrouteerd naar de e-tech router

Je zal alleen nog wel een DNS moeten opgeven in de Sweex, anders weten je clients achter de Sweex dat niet en vinden ze nog niets op internet.
Normaal krijgt de sweex dat dus zelf via DHCP van je ISP, maar aangezien je de ADSL nu niet gebruikt ervan moet je deze zelf in de Sweex zien te zetten

[ Voor 13% gewijzigd door idef1x op 20-10-2004 21:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
APCfreak schreef op 20 oktober 2004 @ 21:25:
Heb even wat info nodig

Welk subnetmask en IP-adres heeft je laptop en welk subnetmask en IP-adres heeft een willekeurige andere PC op je netwerk?
Ieder ander PC die op DHCP is gezet heeft als subnetmask: 255.255.255.0 en als IP adres 10.0.0.X

Me laptop staat op DHCP en ontvangt dus geen DHCP/Gateway/Subnetmask/DSN enz dus die staat op 1 of ander raar IP Adres van de laptop zelf.

Als ik me laptop op een statisch IP adres zet stel ik hem natuurlijk als volgt in:

IP 10.0.0.25
subnet: 255.255.255.0
gateway 10.0.0.2
DNS 10.0.0.2

Nu werkt alles alleen de netwerk omgeving niet

Verwijderd

Topicstarter
idef1x schreef op 20 oktober 2004 @ 21:31:
[...]

helaas maar inderdaad....Je accesspoint werkt hier eigenlijk als een gateway tussen je wireless netwerk en je switch poorten op de accesspoint en je switchpoorten op de e-tech router. Aangezien DHCP via broadcast werkt, blijven deze DHCP aanvragen (laptop enzo) aan de "verkeerde" kant van je DHCP server en krijg je dus niets terug.

Een andere mogelijkheid is om je e-tech router een DHCP pool te laten gebruiken van 10.0.0.2 t/m 10.0.0.10 (bijvoorbeeld) en op je accespoint een DHCP pool van 10.0.0.20 t/m 10.0.0.30 oid...Dan kunnen beide DHCP servers nooit dezelfde ipnummers uitdelen en kan je toch met DHCP werken...
De standaard gateway voor de clients aan je accesspoint is dan uiteraard de accesspoint, die het dan wel weer doorrouteerd naar de e-tech router

Je zal alleen nog wel een DNS moeten opgeven in de Sweex, anders weten je clients achter de Sweex dat niet en vinden ze nog niets op internet.
Normaal krijgt de sweex dat dus zelf via DHCP van je ISP, maar aangezien je de ADSL nu niet gebruikt ervan moet je deze zelf in de Sweex zien te zetten
Dit heb je heel goed uitgelegd en zo zie ik het nu ook. Alleen ben ik bang dat ik dit alles niet in mijn SWEEX is in te stellen. Ik was er net al zo zat van dat ik de hele boel in de doos heb gepakt :r en het morgen terugbreng naar de winkel. Ik ben dan van plan een andere Accespoint inc Switch te kopen ZONDER router erin ;) Is het op deze manier wel mogelijk om DHCP te draaien van de E-tech router

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan alleen maar dit instellen in de Sweex

WAN ( niet van toepassing er zit immers geen stekker in de WAN poort)
LAN/WLAN (hier heb ik hem ingesteld als IP 10.0.0.3
NAT ???????? (wat kan ik hiermee precies DHCP doorlinken?)
Firewall (niet van toepassing)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2004 21:53 ]

Verwijderd

Maak alsjeblieft gebruik van de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif-knop om je bericht aan te passen. Zomaar driemaal onder elkaar posten wordt niet gewaardeerd hier.

Verwijderd

Topicstarter
sorry O-)
Pagina: 1