Toon posts:

AMD Athlon XP 2000 warmetrouble

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, toch het vermelden waard dit topic:

Tijdje gelden K7 moederboard met Athlon 2000 processor aangeschaft.
Tot mijn verbazing tijdens het omzetten van Mpeg video's en spelen van Doom veel vastlopers gehad. XP opnieuw installeren, geheugen schonen HD checks etc mochten niet baten. Nu bleek na diverse experimenten en avonden prutsen dat de processortemperatuur aardig kan oplopen tijdens continue belasting. (69° werd hem teveel). O ja Biossettings stonden allemaal normaal (geen optimum settings dus, en kloksnelheid naar advies gezet op 133Mhz).
Terugklokken bleek de redemie! (staat nu op 125Mhz te renderen) :-(

Tsja AMD, standaard waterkoeling leveren dan maar ?

Verwijderd

mischien opnieuw koelpasta erop doen

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:24

The Third Man

The Third Jellyfish

Leuk dat je in een topic waar het probleem duidelijk de koeling is je NIETS vermeldt over de koeling in jouw geval :D veel succes met je probleem...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als ik mij niet vergis is de critische temperatuur van een Athlon XP 2000+ rond de 80 a 90 graden. Die 69 graden van jou is aan de warme kant, maar mag volgens mij nog geen problemen opleveren. Tenminste als de temperatuur daadwerkelijk 69 graden is. Balusc heeft een site waar je CPU's en hun gegevens kunt bekijken, helaas heb ik niet zo een link bij de hand, maar je moet hem vrij gauw gevonden hebben als je even op GOT zoekt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:35

Thandor

SilverStreak

Vermeld de gebruikte koeling.
Hoe heb je het koelpasta aangebracht :?

Voor de BalusC website --> typ in www.google.com : balusc .
Linkje naar "The BalusC Server®©(tm)" :)

Crashed hij bijna direct of na een poosje (als je hem 100% belast hebt)
Hoe is de case-temp :? (kan ook te hoog zijn)

Wat voor voeding heb je :?, misschien dat die het niet meer trekt bij volledige belasting ?.
Vermeld dus even de voltages van je PSU (Staat in het bios, meestal onder PC-Health o.i.d. :)

[ Voor 44% gewijzigd door Thandor op 20-10-2004 00:27 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thx Dune!
Balusc geeft inderdaad een hoop info, prima link om te bookmarken!
Ik zag inderdaad een max temperatuur van 90° vermeld staan.
Wellicht ligt het aan de warmteafvoer rond mijn processor of iets dergelijks. Ik heb gewoon een standaard koeling gemonteerd die voor dit type processor zou moeten voldoen.
Leuk om te vermelden is misschien nog wel (het gerucht) dat microsoft XP in principe niet meer kan blijven hangen. (aldus een britse tweaksite waar ik de naam niet meer van weet) Door op deze manier uit te sluiten dat het een softwareprobleem was ging ik het op een gegeven moment verder zoeken in de hardware.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
_Dune_ schreef op 20 oktober 2004 @ 00:14:
Als ik mij niet vergis is de critische temperatuur van een Athlon XP 2000+ rond de 80 a 90 graden. Die 69 graden van jou is aan de warme kant, maar mag volgens mij nog geen problemen opleveren. Tenminste als de temperatuur daadwerkelijk 69 graden is. Balusc heeft een site waar je CPU's en hun gegevens kunt bekijken, helaas heb ik niet zo een link bij de hand, maar je moet hem vrij gauw gevonden hebben als je even op GOT zoekt.
De temperatuur wordt in 80% van de gevallen uitgelezen vanaf een sensor onder de cpu. In de overige 20% direct uit de cpu core, de Athlon ondersteunt dat al vanaf de XP-serie maar veel moederborden doen er niet mee. Dus die temperatuur kan wel op vrij kritisch niveau liggen ja.

• MelvinvdC
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 15:22
Wat je eventueel ook kan doen: plaats een casefan onder je voeding (bij de meeste kasten is daar ruimte voor) zodat hij op gelijke hoogte zit als je CPU en zorg dat ie vrijuit kan blazen, als het roostertje wat er voorzit te weinig lucht doorlaat, sloop die er dan uit. Zorg btw dat de casefun lucht UIT de kast blaast. Heb ik namelijk ook gedaan en mijn processor is nu ca. 8 graden koeler! Succes!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:35

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 00:31:
Thx Dune!
Balusc geeft inderdaad een hoop info, prima link om te bookmarken!
Ik zag inderdaad een max temperatuur van 90° vermeld staan.
Wellicht ligt het aan de warmteafvoer rond mijn processor of iets dergelijks. Ik heb gewoon een standaard koeling gemonteerd die voor dit type processor zou moeten voldoen.
Leuk om te vermelden is misschien nog wel (het gerucht) dat microsoft XP in principe niet meer kan blijven hangen. (aldus een britse tweaksite waar ik de naam niet meer van weet) Door op deze manier uit te sluiten dat het een softwareprobleem was ging ik het op een gegeven moment verder zoeken in de hardware.
Dat Windows niet meer kan crashen geloof ik niet ;). Er is altijd wel een manier (bv. door 3rd party software dat brak is) dat je PC toch softwarematig crashen kan.

Standaard koeling, mét thermal pad neem ik aan :?
Hoe staat het met de vragen die ik in een vorige post had neer gezet?. Over de voeding bv. :)

Wat MelvinvdC zegt is ook belangrijk. Officieel moet je volgens de voorschriften van AMD een 80MM exhaust fan hebben. Dus een casefan achterin de PC die de warme lucht van de CPU naar buiten blaast.

[ Voor 10% gewijzigd door Thandor op 20-10-2004 00:36 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
8 Graden kan behoorlijk verschil uitmaken inderdaad. Gaan we dus van het weekeinde proberen. Voeding is 350 Watt. Tijdens het probleem heb ik mijn overtollige drives en kaarten losgekoppeld. Minimaal op een 350 watt voeding. 3rd party software was al gewist na nieuwe installatie van XP. TMPGenc was het programma dat telkens zorgde voor de lock. Normaliter nooit geen problemen met deze software. (als we dit niet langer dan +/-15 min gebruiken, processoractivity gaat naar 100% gedurende gebruik van deze software)

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-08 22:23
nou toen ik die van mij net had werdt hij ook wel warm, als ik opnieuw opstartte gaf hij een error en moest eerst afkoelen. deze werdt zo'n 77 graden. toen maar een spire koeler van 9€ erop gezet en nu zo rond de 60graden.

zorg voor een goede kast, met eventueel een fan in de zijkant die direct koele lucht op de cpu blaast, helpt veel.

Verwijderd

En als je je kast open laat staan? loopt de boel dan nog steeds in de soep?

Als dan het probleem weg is, blijft blijkbaar de hitte teveel in je kast hangen.. meer casefan(s) dus.

Blijft het probleem, monteer dan je koeler eens opnieuw.. koelpast heel dun aanbrengen en de koeler zorgvuldig plaatsen (let op, 180 graden draaien is GEEN optie!).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De FAQ van dit subforum is hier duidelijk zat over. Kijk aldaar onder "Hoe warm mag mijn CPU worden?". Daarin kun je ook een linkje naar mijn website met de exacte CPU specs vinden alsook de melding dat dit soort problemen in principe in Die-Hard Overclocking & Cooling horen 8)7 ;)

Ergo: neem voortaan o.a. de subforum-FAQ's door eer je überhaupt een topic in desbetreffend subforum wil plaatsen. Zie alsook de [faq]registratievoorwaarden[/] :)

[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 20-10-2004 07:59 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.