Computer Monitor veroorzaakt ruis op pick-ups fender rhodes

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-07 18:40

Kajel

Development in Style

Topicstarter
Ik heb een probleem. Ik heb een grote 19 inch IIyama visionmaster CRT monitor en als die aanstaat hoor ik een enorme ruis komen uit de versterker waar mijn fender rhodes op is aangesloten. Nu vermoed ik dat de monitor nogal veel straling afgeeft die opgepikt wordt door de pick-ups van mijn rhodes (rhodes is qua werking gelijk aan electrische gitaar, dus met pick-ups and all) en dat wordt natuurlijk door de versterker weergegeven.
Nu is mijn monitor op een niet geaard stopcontact aan gesloten, er zijn in mijn kamer namelijk geen geaarde stopcontacten :( En ik vermoed dat als ie wel op een geaard stopcontact zou zitten de straling een stuk minder erg zou zijn. Kan iemand dit vermoeden bevestigen?
En is er een mogelijkheid om de monitor van straling te ontdoen zonder een geaard stopcontact. Iets van een filter tussen het stopcontact en de monitor ofzo? En weet iemand of er kabels bestaan die tussen mijn elec. piano en de versterker gaan die minder ruisgevoelig zijn (jack naar jack kabels)

Verwijderd

Kajel schreef op 19 oktober 2004 @ 22:36:
Ik heb een probleem. Ik heb een grote 19 inch IIyama visionmaster CRT monitor en als die aanstaat hoor ik een enorme ruis komen uit de versterker waar mijn fender rhodes op is aangesloten. Nu vermoed ik dat de monitor nogal veel straling afgeeft die opgepikt wordt door de pick-ups van mijn rhodes (rhodes is qua werking gelijk aan electrische gitaar, dus met pick-ups and all) en dat wordt natuurlijk door de versterker weergegeven.
Nu is mijn monitor op een niet geaard stopcontact aan gesloten, er zijn in mijn kamer namelijk geen geaarde stopcontacten :( En ik vermoed dat als ie wel op een geaard stopcontact zou zitten de straling een stuk minder erg zou zijn. Kan iemand dit vermoeden bevestigen?
Dat zal voor de afgegeven elektromagnetische straling niets uitmaken.
En is er een mogelijkheid om de monitor van straling te ontdoen zonder een geaard stopcontact. Iets van een filter tussen het stopcontact en de monitor ofzo?
Als je het toch uit wil proberen kan je de aarde van de kabel verbinden met een onbehandeld deel van een verwarmingsradiator. Deze zijn nl. altijd geaard.
En weet iemand of er kabels bestaan die tussen mijn elec. piano en de versterker gaan die minder ruisgevoelig zijn (jack naar jack kabels)
De ruis die je hoort vindt zeer waarschijnlijk zijn oorsprong in de apparaten zelf. Als je denkt dat de ruis komt door interferentie met andere kabels kan je proberen om ze anders neer te leggen.

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
ik heb exact hetzelfde probleem met mijn mijn rhodes, en ook als er iemand gitaar komt spelen, maar alleen als de afstand minder dan een meter is, daarbuiten hoor ik niks (in ieder geval niets dat de standaard ruis van de versterker overstemt)

loopt er niet toevallig een audiokabel in de buurt van je monitor?

Verwijderd

das naar mijn tips

-haal al je singnaal kabels uit de buurt van je monitor .
-probeer kabels met een betere afscherming( dat is de gevlochte mantel)ga is langs je lokale electronica zaak (mischien moet je ze zelf ff solderen)
-plaats je rhodes aan de anderekant vd kamer
-koop een tft :P

Verwijderd

Misschien geeft je Beeldscherm een stoorsignaal terug in het net, als je dan je Rhodes op hetzelfde stopcontact hebt aangesloten (of in dezelfde kamer) dan kan het zijn dat die dat oppikt. Dit zou je kunnen testen, door een verlengsnoer vanuit een andere ruimte (zo ver mogelijk weg van de ruimte waarin je PC staat) en daar je Rhodes op aansluiten. Het kan zijn dat het dit helemaal niet is, maar het is wel het proberen waard.

Mocht het dit probleem zijn, dan kun je daarvoor een net-filter kopen, die je tussen je Rhodes en het stopcontact zet.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik zelf speel gitaar en er is helaas weinig te doen tegen ontvangen van straling, ik heb mijn pc en gitaarversterker beide op een geaard stopkonakt.

Ik weet niet precies wat voor soort elementen (of iets dergelijks om het geluid optevangen) er is een fender rhodes zit.
Maar ik zelf heb humbuckers in mijn gitaar (twee enkel spoelen tegen elkaar in). En dan hoor je et minder. Maar als ik echter met een enkel spoel speel, dan stoort het ook als een gek.

Ik woon in een studenten huis, en de muren daar zijn helaas niet echt van goeie kwaliteit, want ik hoor ene hoop ander geruis door mijn versterker.

Tegen de straling van je monitor is volgens mij weinig te doen, je elementen vangen ook dat singnaal op en je kan het behoorlijk horen (hangt een beetje van de gevoeligheid af).
Je kan wat betere kabels kopen, maar ik denk dat je daar niet zo heelveel mee berijkt. Het meest simpele kabeltje voor bv gitaren (en volgens mij ook voor die piano) is al redelijk goed afgeschermt, het uit zich alleen iets betere kwaliteit van geluid en kleine storingen.

De enige oplossing lijkt mij is je piano op een ander ekamer zetten dan je monitor, of je monitor wegdraaien van je piano. Dat helpt ook wel redelijk.

One World Concepts

Verwijderd

offtopic:
Wow een echte Fender Rhodes! VET!!!! Da's wat anders dan mijn Electrik Piano emulatie! :9

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-07 18:40

Kajel

Development in Style

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 14:42:
offtopic:
Wow een echte Fender Rhodes! VET!!!! Da's wat anders dan mijn Electrik Piano emulatie! :9
Jah het is een supergoed geluid echt! En ik heb iig ontdekt dat als mijn Iiyama uit staat, mijn fender geruisloos werkt. Dus dat is een tijdelijke oplossing.
offtopic: Elektrik Piano van NI is IMHO wel de beste emulatie die je kunt hebben voor een Fender Rhodes, beter dan Lounge Lizard 2 en al helemaal beter dan Emagics EP73. Maar wat ze allemaal hebben inclusief de NI Elektrik Piano, is dat het geluid zo dunnetjes is. Op mijn echte rhodes is het geluid super vet en warm zelfs als ik de bass boost helemaal uitzet op mijn rhodes.
Pagina: 1