[oc] memory frequentie klopt niet bij overklok

Pagina: 1
Acties:

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik ben pas begonnen met het overklokken van mijn geheugen. Ik wil kijken hoever mijn geheugen komt. Om dit te bereiken heb ik telkens met stapjes van 5 mijn fsb verhoogd. De multiplier heb ik telkens een beetje terug gezet zodat mijn proc niet wordt overgeklokt.

Het gaat goed tot een fsb van 181 (memory frequency is dus 360Mhz). Dan komt nu het probleem. Op het moment dat ik voor de fsb 182 neem, zie ik met booten dat de memory frequency 302 MHz is :? Ik kan dit niet verklaren. Als ik fsb 183 probeer wordt de memory requency 304.

Mijn vraag is: hoe kan het dat de frequentie van het geheugen niet is wat ik vewacht, zo gauw de fsb boven de 181 komt? En wat is daar aan te doen?

Zoeken op GoT en Google leverde niet wat op.

specs
mobo: Abit Nf7-S
mem: Kingston 512 pc 2700 (2x)
proc: AMD 2600+

Ik hoop dat iemand hier een verklaring voor heeft, want ik snap dit echt niet.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

zoiets heb ik ook gehad, weet zo niet hoe da heet volgens mij was het dat als je mem frequentie op ''by spd'' (klopt dat) dan gooit ie de frequentie omhoog als je hem manual zet, dan doet hij wel de fsb gebruiken. zo werkte het bij mij (a7n8x-x mobo)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2004 21:46 . Reden: typo's ]

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
waarschijnlijk staat iets op auto, zodat hij een ratio (fsb,mem) erin doet

• Andre-85
  • Niet online
SHuisman schreef op 19 oktober 2004 @ 21:49:
waarschijnlijk staat iets op auto, zodat hij een ratio (fsb,mem) erin doet
Daar kan ik zo even naar kijken maar alles tussen 166 en 181 klopt wel. Hoe kan dat dan, vraag ik me af.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

Als je geheugen (DDR333) te ver "out of specs" gaat lopen, zal de BIOS van je moederbord je divider aanpassen: 1 op 1 : 2x181 = 362 en 6 op 5 : 2x182 /6 x5 = 303 (afgerond)

Misschien heb ik de verhouding wat verkeerd, maar zoiets moet het zijn ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2004 22:31 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:05

sapphire

Die-hard pruts0r

dit verschilt bij iedere pc een paar mhz, mijn mem loopt op 200 mhz en word ook gelezen als 404 mhz in ddr. Dus een afwijking van een paar Mhz maakt echt niet uit en ivind ik niet zo vreemd ;)

Gabriël AM5

Verwijderd

kijk maar eens naar http://www.extremeoverclo...ards/ABIT_NF7_v2.0_4.html , het eerste plaatje.
Die CPU/FSB DRAM ratio moet dus op 1/1 6/6 oid staan.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2004 22:22 . Reden: Plaatje mocht niet direct gelinkt worden dus... ]

• Andre-85
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 22:19:
kijk maar eens naar http://www.extremeoverclo...ards/ABIT_NF7_v2.0_4.html , het eerste plaatje.
Die CPU/FSB DRAM ratio moet dus op 1/1 6/6 oid staan.
Die moet inderdaad op 6/6 komen te staan en dan klopt het weer :)
Ik kan weer verder klokken.

Lorem

Pagina: 1