Asus K8N-E Deluxe chipset warmte probleem

Pagina: 1
Acties:

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Ik heb sind kort een Asus K8n-e Deluxe moederbord gekocht.

Echter krijg ik steeds een spontane reboot :(
Dacht eerst het is een voedings probleem, ander voeding er in gezet (480W) probleem is er nog steeds.

Tevens heb ik Corsair TWINX 3700PT geprobeerd en 2 reepjes KHX3200 (BH-6)
Ik heb de memory modules getest en ze zijn allemaal 100%

Mijn processor is een 2800+ (Clawhammer C0 Core)

Het enige wat ik kan opmerken is dat de NF3 chipset idle gigantisch warm is en als ik wat aan het doen ben helemaal. (Brande mijn vingers er al aan :( ).
De chipset zit strak naast de agp poort dus de elco's van mijn fx5800U versperren ook de helf van de bridge cooler. (ook met andere VGa kaarten)

Heb de Blauwe bridge cooler al gecontroleerd deze zat goed gemonteerd, er weer opnieuw opgezet. maar nog steeds heet.

Als de kast open staat duurt het wat langer voor hij reboot.

De CPU temp is idle 34 (Boxed cooler) graden en de mobo temp 41
Zowel onder windhoos xp en Suse 9.0 heb ik dit probleem.

cpu, mem, vga alle op stock waarden

Komt dit probleem iemand bekend voor, of weet iemand wat ik hieraan kan doen.

Ik hoor graag jullie reacties

[ Voor 3% gewijzigd door fast-server op 19-10-2004 21:29 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:00

Bjk

De passieve koeling vervangen door een fannetje? Of een 80mm fan erop richten (hoewel dat lastig zal gaan ivm agp poort) Moet wel zeggen dat ik er GEEN last van heb. Terwijl mijn temps toch iets hoger zijn dacht ik (van cpu/mobo). Succes!

Verwijderd

Klopt, de NF3 wordt gigantisch heet. Nadat m'n eerste K8N-e de geest gaf heb ik de temperatuur maar eens opgemeten en ontdekte het volgende.
Als je Q-fan uitschakelt in het bios zakt de NF3 temperatuur minimaal 15 C.
Ik heb het verhaal aan Asus Duitsland gedaan, maar natuurlijk geen reaktie hierop, zoals we inmiddels van Asus gewend zijn.
Ik snap niet waarom de NF3 veel warmer wordt als je Q-fan inschakeld, zal wel een Asus "feature" zijn. :(

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:00

Bjk

Dan zal QFan bij mij wel uitstaan aangezien ik nergens last van heb, zal het toch nog eens nakijken!

Verwijderd

hmm nergens geen last van mijn koelblokje is gewoon een klein beetje lauw ik gebruik ook qfan met de 250gb

Verwijderd

@Blueone
Blijft je koelblok ook nog lauw als je Q-fan de CPU fan laat terugregelen ?
De NF3 warmt niet op zolang de CPU fan op volle snelheid draait.
Beide K8n-e rev 1.04 die ik heb geven 15C verschil.

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Hier net een pc voor het eerst aangezet. Deze heeft een K8N, en nu is het blokje ook gloeiend heet !

* Tutti-frutti gaat qfan even uitzetten....

Done....
41 graden... 40 graden

Zakt 1 graadje.. meer niet. Dus ik heb niet echt last van die "bug".

[ Voor 33% gewijzigd door Tutti-frutti op 21-10-2004 15:54 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Heb getest met 2 stuks K8N-e 1.04 en met biossen 1.04 , 1.05 en 1.06.008 beta.
Steeds hetzelfde resultaat...
Zonder Qfan blijft het koelblok van de NF3 onder de 37 C.
Met Qfan aan schiet het binnen 10 min. naar bijna 50C. Laat zich raden wat de echte chip temperatuur zal zijn. :(

Kom er net achter dat het te maken heeft met het Cpu fan toerental. Zodra dat onder de 3000 rpm zakt wordt de NF3 heet. Ongeacht of Qfan aanstaat of niet
Hebben diegene die hier last van hebben ook een AMD boxed cooler ?

Verwijderd

koelblokje blijft gewoon lauw.

Verwijderd

@blueone
wat voor mobo revisie heb je ? 1.05 ?
Revisie nummer staat boven je 5e PCI slot .

Verwijderd

ik had even gekeken voor je het is revisie 1.04 en ik had net nog gecontroleerd door aan het koelblokje te voelen met qfan aan en het was gewoon eerder koud dan warm toch best vreemd dat het zo'n verschil is

Verwijderd

Bedankt.
Tja, het lijkt erop dat ik alweer niet zo'n best bord heb dan...
Bij de eerste K8N-e die ik had werd de NF3 ook al zo warm.
Je brandde je vingers er gewoon aan.
En die bleef dan ook ineens dood na 3 weken.

Het is in ieder geval niet normaal dat verschil in temperatuur.
Misschien kunnen we het ophelderen wanneer meer mensen met een K8N-e hun ervaringen hier posten.
Ik zal de doos van de K8N-e ieg. nog maar niet weggooien. :*)

• Splash
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 07:57
Verwijderd schreef op 21 oktober 2004 @ 17:03:
Kom er net achter dat het te maken heeft met het Cpu fan toerental. Zodra dat onder de 3000 rpm zakt wordt de NF3 heet. Ongeacht of Qfan aanstaat of niet
Hebben diegene die hier last van hebben ook een AMD boxed cooler ?
Hmm, dit is toch tamelijk logisch, of niet? De processorkoeler zorgt namelijk niet alleen voor koeling van je proc, maar voor een airflow door de hele kast. Blijkbaar verminderd de airflow langs je NF3 chip ernstig als je de proc koeler langzamer gaat draaien (bv door toedoen van qfan), waardoor hogere temperatuur.
Zal iets te maken hebben met de specifieke vorm van je prockoeler. Overigens heb ik ook een k8n-e en boxed amd proc in de bestelling staan, zal mijn bevindingen eens posten als ik die binnen heb.

Verwijderd

Nee, dat is het niet. Heb de metingen gedaan met open kast en bovendien is het processor koelblok koud . (C&Q)
Het is echt iets raars. Zodra het CPU fan toerental zakt beneden 3000 rpm, of als je de cpu fan loskoppelt warmt het NF3 koelblok op als een gek.
De NF3 gaat gewoon veel meer stroom opnemen en dus warmte dissiperen.
Daar ben ik 100% zeker van.

• Mert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-08 08:34

Mert

__,,,,_(º-º)_,,,,__

Heeft er al iemand een oplossing voor dit probleem?
Ik heb precies hetzelfde hier en word er een beetje moe van.
Ik heb al mijn chipset koelblok vervangen door een zalman blok maar dat maakt niet veel uit.

Learn young about hard work and manners - and you'll be through the whole dirty mess and nicely dead again before you know it. ~F. Scott Fitzgerald

Verwijderd

hey

ik heb een a8n sli deluxe, en heb daar net een tempratuur sensor op gezet en wat blijkt: hij wordt gewoon 52 graden :? denken jullie dat die tempratuur nog kan.

of zal dit hetzelfde probleem zijn..

Alvast bedankt,

Sven

• Mert

Mert

__,,,,_(º-º)_,,,,__

Ik heb het ook geprobeerd met een extra fan op de chipset gericht maar dat haalt weinig uit, hij word een 2 a 3 graden koeler, maar nog steeds boven de 40 graden.
Dat is in mijn ogen niet normaal.

Learn young about hard work and manners - and you'll be through the whole dirty mess and nicely dead again before you know it. ~F. Scott Fitzgerald

Verwijderd

hey heb geprobeert

en wat blijkt...er is gewoon te weinig airflow in mijn kast denk. want als ik er een fan op zet dan wordt ie 40 graden!! :*)

• Mert

Mert

__,,,,_(º-º)_,,,,__

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 16:12:
hey heb geprobeert

en wat blijkt...er is gewoon te weinig airflow in mijn kast denk. want als ik er een fan op zet dan wordt ie 40 graden!! :*)
40 Graden is ie bij mij ook, maar dat is nog steeds te warm volgens mij. Me oude chipset werd maar 22 graden, en als ik hem echt op z'n donder gaf 28 maximaal.

Verwijderd

dan was zijn senor mischien wel niet goed, want 20 graden lijkt mij persoonlijk wel héél koel! dus denk dat 40 graden wel een mooie temp is

• Mert

Mert

__,,,,_(º-º)_,,,,__

Ik ga vanavond wel eens kijken wat hij doet als ik Q-Fan uitschakel.
Zal jullie op de hoogte houden.

Verwijderd

dit maakt het geheel voor MIJ een stil koeler( van 52 graden naar 40,5 graadjes 8) )

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/a.d.versluis/oplossing.JPG

mischien ook wat voor andere mensen

• Mert

Mert

__,,,,_(º-º)_,,,,__

Ik heb ook even wat uitgeprobeerd.

Heb er een 8 cm fan op gezet, op 7 volt.
Chipset is nu 34 idle en 41 stressed, stuk beter dan 42 idle ;)

Pagina: 1