Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

elektronische weerstand fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand wat de elektronische weerstand van een fan is?
want ik heb een zalman 400 watt voeding en die wil niet opstarten omdat er een andere fan in zit, die niet aangesloten is op de originele voeding voor de fan.
en uit een beveiliging schakelt mijn voeding nu niet meer in, dus dat ding is wel voor de gek te houden met een weestandje denk ik...

maar hiervoor moet ik wel weten wat de weerstand is van een fan...
en helaaaaas heb ik mijn multometer vernield dus is er miss iemand anders die weet wat de weestand van en fan is????

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
mn multimeter geef 0,23 aan als ik hem op een fan zet op de stand ohm 20k... Ik denk echter wel dat je even een zware weerstand (meende dat een fan 4 watt was) moet hebben,.... Maar waarom heb je je vervangende fan niet (met een weerstand) op de oude aansluiting gezet?

Verwijderd

Afhankelijk van het type en het aantal windingen, waarmee weer het toerental samenhangt, bla bla bla.
Nee, ik denk niet dat iemand je kan zeggen hoe groot dat exact moet zijn...
Tevens varieert de weerstand een aantal keer per omwenteling.

Verwijderd

Topicstarter
omdat mijn voeding maar een vlink gemod moet worden, hehe en dat ik ijn fan speed afhankelijk wil regelen afhankelijk vand e temp van mn psu... heb er ook een thermalprobe opgezet enz, (ik weet dat er pfc op zit maja zelf doen zelf doen :P:P)

dus ik denk dat ik er maar een 20k weerstand tussenzet van hoeveel 4 watt ofzo
en als dat niet werk probeer ik het wel met een pot metertje

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2004 20:09 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb er ook een andere fan ingezet, en gewoon de tempcontrol print die erbij hoorde ook...

Maar de weerstand in vrij simpel uit te rekenen:

r = u/i

u = 12V
i = meestal rond de .15A

r = 12 / .15 das dus 80 ohm...

en dat op 1.8 (12 * .15) watt minimaal.

Dat zou moeten werken.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Het kan ook zijn dat als de fan een rpm uitgang heeft de voeding hem deteceert aan de hand daarvan. Dan word het een stuk lastiger om hem te laten denken dat er nog een fan aan hangt, dan zou je een blokgolf signaal op moeten gaan wekken met de juiste frequentie (fan terug hangen word dan makkelijker)

Als hij het wel via de stroom op de fan uitgang meet dan gaat idd de berekening van SA007 op. Gewoon een standaart weestand van rond de 80 ohm nemen die minimaal 2 watt kan verstoken.

Last.fm

• SA007
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
als het via rpm gaat word het idd lastig, maar ik kom zoiezo eigelijk nooit tegen dat een voeding een controle erin heeft voor de fan.

En ben al helemaal nooit tegengekomen dat de fan die standaard in een voeding zat een rpm draad had, vinden ze imho de duur (en gelijk hebben ze)

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Een fan is geen ohmse weerstand, dus de wet van ohm gaat niet op voor een fan.

• SA007
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
-l-Arjan-l- schreef op 19 oktober 2004 @ 23:20:
Een fan is geen ohmse weerstand, dus de wet van ohm gaat niet op voor een fan.
Klopt, maar denk je nou echt dat een voeding naar het verbruik van het ding elke milliseconde?

Alsof er nog niet genoeg electronica in een voeding word geduwd...

Ding kijkt gewoon of er iets tussenzit wat ongeveer evenveel gebruikt als een ventilator, en dan kan je met een weerstand dat foppen ;)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:07
dat kon je wel eens tegenvallen ....

Een fan die blokkerd of te langzaam draait is ook een weerstand, ik heb al gezien dat ze de stroomopname van de fan meten en dan echt gaan kijken of die pulst met een bepaalde frequentie.

Repareren doe je zo.

• SA007
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
Sine schreef op 19 oktober 2004 @ 23:45:
dat kon je wel eens tegenvallen ....

Een fan die blokkerd of te langzaam draait is ook een weerstand, ik heb al gezien dat ze de stroomopname van de fan meten en dan echt gaan kijken of die pulst met een bepaalde frequentie.
In een computervoeding?

Volgens mij hebben ze in die dingsels al ruimte tekort....

Laat staan als er ook nog electronica in moet om de pulsstroom van die fan te gaan meten, dan hadden ze er wel een fan met rpm draad ingeduwd lijkt je ook niet ;)

Das nog redelijk makkelijk

Simpele delay die een heel korte tijd is (de tijd die de fan erover doet om 2 rondjes te draaien)

Elke keer als ie een puls krijgt dan de delay resetten.

Jah, als dan de fan op 5x normaal toeren draait is dat ook goed :P

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ja inderdaad in een computervoeding. er kan een hoop op een discrete manier in het schema worden gevoegd, met diodes en weerstanden gaat dat makelijk.

en anders wat is nou een ic van hoog uit acht pennetjes

ik denk trouwens dat die fan al voltage gestuurd is. er zijn er in de handel verkrijgbaar met de electronica al in gebouwd

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Topicstarter
80ohm weerstand werkt thnx
Pagina: 1