[Codec] Voor desktopcapture

Pagina: 1
Acties:

• Pommi
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik ben al een hele lange tijd opzoek naar een goede Codec voor het capturen/opnemen van je desktop. :?

Ik gebruik SnagIt om mn desktop te capturen. Dit wordt 'uncompressed' opgenomen, dus elk beeldje/frame wordt in zijn geheel opgeslagen. Op het scherm gebeurd er vrij weinig en zo'n file wordt veel te groot... dus kan ik het bijvoorbeeld coderen naar DivX of XviD of een andere variant. Maar bij alle codecs die ik tot nu toe gebruikt heb, is er veel kwaliteitsverlies, het beeld wordt wazig. Is er een codec die dit niet heeft?

Een mooi voorbeeld (maar niet wat ik moet hebben) is een animated gif. Hierbij kunnen gedeelten van het beeld ververst worden. Alleen heeft een gif een maximum van 256 kleuren (en geeft geen geluid).

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Pommi schreef op 19 oktober 2004 @ 19:32:
Maar bij alle codecs die ik tot nu toe gebruikt heb, is er veel kwaliteitsverlies, het beeld wordt wazig. Is er een codec die dit niet heeft?
Dan heb je de instellingen voor het encoden niet goed staan, want je kan prima met DivX en XviD filmpjes van hoge kwaliteit maken zonder dat ze enorm veel ruimte innemen. :)

Verwijderd

Gezien je verhaal zoek je geen programma om beelden van spellen te capturen, maar een meer algemeen iets. Ik doe dit topic richting Software Algemeen, maar kijk ook eens met de search voor eventuele alternatieven voor SnagIt, mocht je geen succes hebben met SnagIt icm DivX/XviD.

Met DivX/XviD op hoge(re) kwaliteit opnemen kost trouwens wel een hoop CPU kracht. Nu heb je een hele redelijke processor, maar een aardige middenweg zou MJPEG kunnen zijn. Niet bijzonder veel compressie, maar het kost je lang niet zoveel ruimte als RAW/Uncompressed :)

-> Software Algemeen

• Pommi
SnagIt heb ik geen problemen mee... Ik neem het in principe 'uncompressed' op (om in 1e instantie de kwaliteit te behouden en), om het daarna te coderen, om het aantal MB'tjes te reduceren.
Maar aangezien er vrij weinig gebeurd (een muis die beweegt, een nieuw venster dat opent), moet het toch mogelijk zijn om dit zo te coderen, zodat er geen (of weinig) kwaliteitverlies is en het avi bestand van redelijk formaat is. Ik dacht daarom aan speciale codec, voor dit soort toepassingen...
Ga ik proberen :)
Rafe schreef op 19 oktober 2004 @ 19:38:
[...]
Dan heb je de instellingen voor het encoden niet goed staan, ...
makkelijk om dit te zeggen... geef maar een voorbeeld hoe wel ;)

• Pommi
Om toch ff een mooi einde aan dit draadje te breien (voor de search ;))...

Robodemo is een aardig programma, maar doet niet wat ik wil. Sommige gebeurtenissen (wanneer ik geen acties uitvoer, maar er wel iets gebeurd) worden niet opgenomen. Wanneer ik de missende beelden dan toch handmatig toevoeg, kijkt Robodemo niet naar het verloop van de 'movie' (bij de wijziging van 1 pixel, refresht Robodemo het gehele frame, terwijl dit niet nodig is).

Op zoek naar een goede codec:
TSCC (TechSmith Screen Capture Codec) is na veel zoeken precies wat ik zocht. De kwaliteit blijft behouden en toch is het avi bestand relatief klein. :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Oeh, ziet er interessant uit. Dank voor de feedback :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:29
Kijk eens naar de (gratis) Microsoft Windows Media Encoder. Deze heeft een standaard profiel voor capture van een window en de hele desktop (naast een hele hoop andere mooie dingen).

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Pagina: 1