Toon posts:

Wel of geen extra coolfan bij normaal gebruik systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweaker,

even een vraag. Ik heb het volgende systeem:

MSI K8T NEO FIS2R MOBO
AMD 3200+ (64BIT) Proc. met een Boxed koeling erbij
WD2500JD SATA harddisk

Ik heb een extra coolfan, die groot is, bij mijn systeem, alleen deze maakt veel herrie. Dit is niets nieuws zul je zeggen, alleen vraag ik mij het volgende af.

Deze extra coolfan heb ik recht voor mijn harddisk staan zodat deze cool blijft. Dit is in mijn ogen met name van belang als ik lang ga downloaden. Nu doe ik dat helemaal niet meer, behalve af en toe kleine files. Ik heb meestal deze extra coolfan uitstaan. Kan dit nu bij normaal gebruik van de pc? De harddisk wordt heet ook bij normaal gebruik, maar in hoeverre kan deze harddisk dit hebben? Ik wil mijn harddisk behoeden voor breuken, ivm verlies van files en dergelijke.

Alvast bedankt voor reacties.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:34

Piggen

Lekker bakkie

Als die fan de enige casefan in je hele systeem is, is het misschien handig om een stillere fan aan te schaffen. Minimaal 1 casefan in je systeem is toch wel aan te raden. Zeker als de harde schijf bij normaal gebruik al heet wordt.

Verwijderd

ik heb op mijn hdd 2 kleine koelers eraan bevestigt zodat die koel blijft maar mijn oude hdd van 40 gig had dat standaard niet hoewel ik dnek dat de 10000 rpm hdd's veel meer hitte maken omdat ze sneller rond draaien dus dan zou ik het cker aanraden maar volgens mij kan het geen kwaat om er geen koeler op te hebben

Verwijderd

Topicstarter
MPmad schreef op 19 oktober 2004 @ 19:35:
Als die fan de enige casefan in je hele systeem is, is het misschien handig om een stillere fan aan te schaffen. Minimaal 1 casefan in je systeem is toch wel aan te raden. Zeker als de harde schijf bij normaal gebruik al heet wordt.
Nou, wat is heet. Als ik mijn vingers op de onderkant van mijn hd doe, dan doet dit eigenlijk gewoon pijn. Of ik ben kleinzerig.

Verwijderd

gebruik eerst eens een hardware monitor. Want inderdaad, wat is warm?

Let er op dat de HD's onder de 40° blijven. En als dat niet zo is laat zet je er een ventilatorke bij

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:12

strandbal

Was het maar zo'n feest.

VGA kaart 70 graden en CPU 60 graden boeit niks, dat blijft echt wel gewoon heel. Maar als je 1 fan hebt, laat 'm dan je hd koelen... Die zijn het meest kwetsbaar :)

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Koop gewoon een stillere fan, of zet je huidige fan op een lager voltage. Veel airflow heb je niet nodig om je hdd's te koelen, maar een klein beetje airflow kan een groot verschil maken. Zo heb ik nu een 80x80mm papst fan voor mijn hdd's staan. Hij verplaatst maar weinig lucht (en maakt dus ook weinig lawaai), maar m'n hdd temps zijn van 45-50 graden (in een case zonder front fan) naar 25-30 graden (met een fan direct op de hdd's) gegaan volgens speedfan.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-02 14:36
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 00:47:
Koop gewoon een stillere fan, of zet je huidige fan op een lager voltage. Veel airflow heb je niet nodig om je hdd's te koelen, maar een klein beetje airflow kan een groot verschil maken. Zo heb ik nu een 80x80mm papst fan voor mijn hdd's staan. Hij verplaatst maar weinig lucht (en maakt dus ook weinig lawaai), maar m'n hdd temps zijn van 45-50 graden (in een case zonder front fan) naar 25-30 graden (met een fan direct op de hdd's) gegaan volgens speedfan.
jup same story hier.. gewoon een coolermaster 80x80mm @ 2500 rpm ervoor..

van 55+ naar 28 idle en 32 heavy load..

makkelijke oplossing dus ;)

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Verwijderd

Topicstarter
Nu dan even een praktische vraag. Hoe zet ik mijn coolfan in een lagere snelheid? En hoe kan ik zien wat de temparatuur van mijn HDD is? Ik heb wel tools onder windows van MSI maar niet onder Suse 9.1 Pro. Ik werk dus niet meer met Windows maar met Suse.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2004 12:55 ]

Pagina: 1