Toon posts:

Spanningslijnen ontbreken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier een leuk zelf in elkaar gezet systeempje staan, alleen krijg ik voortdurend tijdens het spelen van spellen, of draaien van 3dmark03 (tijdens processortest 1) problemen, vastlopers e.d.

Het is niet altijd hetzelfde, want soms loopt ie vast en maakt ie piepend geluid (komt wel uit de boxen) en soms herstart ie zomaar en soms zie je nog even snel een blauw scherm voorbij flitsen (heb al 'automatisch herstarten' uitgezet maar sindsdien nog geen problemen gehad).

de processor is hierbij (stressed dus) rond de 53 graden, idle 39 graden.

Zelf heb ik het id dat het ligt aan mn voeding (350W Aopen) dus ging ik maar even mn voltages meten en daar zit het probleem; ik kan (ook niet met de met EpoX meegeleverde utility) de +12, -12, -5, +3,3 en -3,3 voltages niet vinden, ze staan er gewoon niet bij. Wel is de +5 en +5 Stand By (wat dat inhoudt weet ik ook niet) aanwezig, die staan respectievelijk op 4,97 V en 5,09 V. Ook in de bios kan ik ze niet zien staan. Heb al geprobeerd de kabels anders aan te sluiten (ik gebruik telkens maar 1 stekker per 'kabel' en de anderen zijn nog vrij)

Specs:

AMD-64 3200+ (Newcastle)
EpoX 8KDA nForce3 (driverversie 5.10)
1024 mb Kingston (Valueram) PC3200
160 GB Hitachi IDE
160 GB Hitachi SATA
Geforce 6800 GT (Aopen) (driverversie 61.77)
350 Watt Aopen voeding
Liteon 16x DVD brander
Windows XP pro SP1a

Alles loopt gewoon op stock speeds

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:12

breinonline

Are you afraid to be known?

Geven programma's als Motherboard Monitor 5 en Speedfan ook geen resultaten weer? In dat geval lijkt het erop dat er iets stuk is in de aflezing op het moederbord. Draaien zonder 12 en 5 volt is echt niet mogelijk, ze zijn er wel degelijk. Of met de aflezing meer kapot is gegaan en de voltages niet meer binnen tolerantie vallen waardoor je een instabiel systeem krijgt, kan ik niet beoordelen. Je zou eventueel ook met een multimeter aan de slag kunnen gaan. Dat is zeker een betrouwbare methode.

Standby spanning is trouwens de spanning die altijd op een ATX moederbord blijft staan zodat je met behulp van de mijn, wake on LAN en dat soort dingen de computer kan starten.

[ Voor 17% gewijzigd door breinonline op 20-10-2004 08:30 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 19:16:
Het is niet altijd hetzelfde, want soms loopt ie vast en maakt ie piepend geluid (komt wel uit de boxen)
Ik heb ook last van dit soort vatlopers(piepend geluid), als ik mijn memory van mijn video te hoog heb geclocked.
6800 le(mem op 435 Mhz ddr) en driverversie 61.77...

Misschien iets om even te testen??

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt voor de replies, tis nu echter geescaleerd (hehe wat een woord he) en ik krijg nu voortdurend BSOD's gewoon in windows, naar mijn id at random. Heb er iig geen systeem in kunnen vinden. dus ik formateer mn C: schijf in de hoop dat dit het probleem oplost maar weer dezelfde BSOD bij de installatieprocedure (dus niet het kopieren van bestanden)

de BSOD's die k krijg zijn altijd DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en dan soms krijg ik erbij te staan dat het gaat om nv4_mini.sys en soms pciidex.sys, beide bestanden heb ik al gegoogled en kheb de indruk dat het gaat om mn videokaart.

ik begin me nu trouwens wel een beetje zorgen te maken..

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:12

breinonline

Are you afraid to be known?

Die bestanden hebben inderdaad met de videokaart te maken. Reset anders het BIOS en installeer dan de boel opnieuw. Download de nieuwste Nvidia drivers en installeer die en controleer voor de zekerheid met motherboard monitor dan ook de voltages. Veel meer kan je niet doen :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Bornin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08-2024
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 09:56:
oke bedankt voor de replies, tis nu echter geescaleerd (hehe wat een woord he) en ik krijg nu voortdurend BSOD's gewoon in windows, naar mijn id at random. Heb er iig geen systeem in kunnen vinden. dus ik formateer mn C: schijf in de hoop dat dit het probleem oplost maar weer dezelfde BSOD bij de installatieprocedure (dus niet het kopieren van bestanden)

de BSOD's die k krijg zijn altijd DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en dan soms krijg ik erbij te staan dat het gaat om nv4_mini.sys en soms pciidex.sys, beide bestanden heb ik al gegoogled en kheb de indruk dat het gaat om mn videokaart.

ik begin me nu trouwens wel een beetje zorgen te maken..
Ik d8 dat DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL een geheugenfout aangaf maar ben slechts 99% zeker. ik zou ff memtest draaien als ik jou was.

Edit: zou ook niet gek zijn als er iets met je 5v lijn is

[ Voor 5% gewijzigd door Bornin op 20-10-2004 10:08 ]

Non taken

Verwijderd

Topicstarter
oke ik ga even mn bios resetten en idd memtest draaien, gaat dus wel even duren. de nieuwste drivers had ik al van nvidia (61.77). maar waar is die 5V lijn dan precies voor? gaat dit naar mn videokaart?

offtopic: het zou echt ruk zijn als mn geheugen al brak was, t systeem is vandaag precies 2 weken oud...

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2004 10:12 ]

• Bornin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08-2024
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 10:09:
oke ik ga even mn bios resetten en idd memtest draaien, gaat dus wel even duren. de nieuwste drivers had ik al van nvidia (61.77). maar waar is die 5V lijn dan precies voor? gaat dit naar mn videokaart?

offtopic: het zou echt ruk zijn als mn geheugen al brak was, t systeem is vandaag precies 2 weken oud...
Je geheugen draait meestal op de 5v lijn dus dat zou een hoop verklaren. Ik denk dat je met een andere voeding uit de brand bent.

[ Voor 6% gewijzigd door Bornin op 20-10-2004 11:53 ]

Non taken

Verwijderd

Topicstarter
oke ga ik dat even proberen, bedankt voor de hulp

Verwijderd

Topicstarter
ik heb memtest86+ 1.27 gedraaid en (hijs nog niet helemaal klaar) hij heeft al 224 errors gevonden, lijkt me dat k gebruik moet gaan maken van mn garantie?

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-01 14:13

Dionysus007281

Spank my monkey!

Lijkt het me wel tijd voor ja.

Verder heb ik wel meer gelezen dat men problemen heeft met driver 61.77 .
Meestal wordt het beter als men 66.xx (d8 ik) installeerd.

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

Verwijderd

Meet je spanningslijnen eens na met een multimeter. Als je nl. een brakke voeding hebt is het goed mogelijk dat de Memtest errors daardoor komen.

Naslag: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
hmm bestaat driver 66.xx al dan?? op nvidia website is 61.77 de nieuwst toch??

ga ook nog even kijken voor een andere voeding, want een multimeter heb ik niet

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2004 14:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bijna een maand nadat ik mijn moederbord bij Alternate heb gebracht heb ik eindelijk een nieuw bord gekregen vandaag (En nee, het hoefde niet teruggestuurd te worden naar de fabrikant, ze waren het alleen telkens vergeten te doen om "onduidelijke redenen"). Ik installeer het bord en wat blijkt tot mijn gigantische ongenoegen? ook dit moederbord is defect. Ik heb er genoeg van, ga morgen een nieuw Asus bordje kopen bij de plaatselijke PC-boer, iemand nog suggesties? (socket 754)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2004 18:02 ]

Pagina: 1