Grub wil niet deinstalleren

Pagina: 1
Acties:

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik kom niet van Grub af :( Wat ik ook doe; fixmbr, fixboot, fdisk /mbr, Windows XP Instaleren, Linux Instaleren met Lilo.

Telkens tijdens het booten krijg ik een gurb venster voor men neus waar staat "Minimal BASH-LIKE line editing......" En daaronder staat grub> Ik ben nu al een week bezig op Grub van men laptop af te krijgen.... Jullie zijn mijn laatste hoop!

Het gaat om een Toshiba Tecra 8100 met een 10GB HD. Op dit moment staan er geen partities meer op!!

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel :)

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Je kunt proberen te fdisk'en en dan een nieuwe partitie tabel aanmaken

Even voor de duidelijkheid, als je gaat fdisken zoals hier beschreven staat ben je de data van je harde schrijf onderheroepelijk kwijt! Denk hier even over na voordat je dit soort zaken gaat doen, en als je dit soort zaken adviseerd

[ Voor 63% gewijzigd door Zwerver op 19-10-2004 23:33 ]

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Verwijderd

Danielson schreef op 19 oktober 2004 @ 19:05:
Ik kom niet van Grub af :( Wat ik ook doe; fixmbr, fixboot, fdisk /mbr, Windows XP Instaleren, Linux Instaleren met Lilo.

Telkens tijdens het booten krijg ik een gurb venster voor men neus waar staat "Minimal BASH-LIKE line editing......" En daaronder staat grub> Ik ben nu al een week bezig op Grub van men laptop af te krijgen.... Jullie zijn mijn laatste hoop!

Het gaat om een Toshiba Tecra 8100 met een 10GB HD. Op dit moment staan er geen partities meer op!!

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel :)
Met Cleansweep heb ik tot nu toe alles schoon gekregen...

[ Voor 8% gewijzigd door curry684 op 01-11-2004 15:04 ]

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-02 16:01

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Modbreak:Check je mail

[ Voor 94% gewijzigd door Zwerver op 19-10-2004 23:25 ]

HENG HENG

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Surfer

~

Heb je niet misschien je MBR readonly gemaakt met behulp van je BIOS? Ik weet niet of het nog veel gebruikt wordt, maar ik weet nog dat je vroegâh vaak een optie in je BIOS had die iets van "Bootvirus protection" ofzo heette. Misschien kun je daar even naar kijken?

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

Verwijderd

Knoppix starten, met dd het begin van je schijf schoonvegen.

dd if=/dev/zero of=/dev/hdX bs=512 count=1

met hdX de betreffende harddisk

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Modbreak:Mensen, willen jullie zo vriendelijk zijn om bij adviezen die je systeem en/of data kunnen slopen even duidelijk te waarschuwen?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 01:07:
dd if=/dev/zero of=/dev/hdX bs=512 count=1
Met bovenstaande ben je als extra meteen al je partities kwijt.

• Danielson
  • Nu online
Nou breekt me de klomp..... Low Level Format gedaan, XP geinstaleerd geen problemen tot nu toe, Knoppix 3.6 HD install gedaan (Knoppix gebruikt Lilo) Alles gaat goed, Reboten; Zelfde Grub verhaal weer :? :? :? Waar de neuk verstopt Grub zich :? :?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

ben je niet gewoon aan het booten van een tweede harde schijf ofzo?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Danielson
  • Nu online
smokalot schreef op 20 oktober 2004 @ 11:33:
ben je niet gewoon aan het booten van een tweede harde schijf ofzo?
Het is een laptop, er zit maar 1 HD in :?

Verwijderd

Mja, grub "verstopt" zich op de gebruikelijke plekken, te weten /boot/grub en /sbin/grub. Wat gaat er nou precies mis (als in, welke foutmelding krijg je?) Zonder foutmelding kunnen we niets zo...

• Danielson
  • Nu online
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 11:34:
Mja, grub "verstopt" zich op de gebruikelijke plekken, te weten /boot/grub en /sbin/grub. Wat gaat er nou precies mis (als in, welke foutmelding krijg je?) Zonder foutmelding kunnen we niets zo...
Ik krijg geen foutmelding, ik kom in een "minimal bash-like blablabla" en daar onder staat "Grub>"

• Danielson
  • Nu online
Het raarste vind ik nog dat ik naar de Low Level Format Grub helemaal niet heb geinstaleerd :? Alleen Lilo :?

Verwijderd

1) Als je een toevoeging hebt kun je beter het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knopje gebruiken, daarmee kun je een post editen.
2) als je Grub> ziet betekend dat dat grub goed is geinstalled, maar dat je nog geen bootmenu hebt geinstalled. Deze moet in /boot/grub/menu.lst komen, en ziet er (bijvoorbeeld) zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
default 0
timeout 5

title Debian GNU/Linux unstable
kernel (hd0,0)/boot/vmlinuz-2.6.8.1-686 ro root=/dev/hda1 vga=normal
initrd (hd0,0)/boot/initrd.img-2.6.8.1-686

title Windows 2000 Professional
root (hd0,1)
chainloader +1

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 18:14

Robtimus

me Robtimus no like you

Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 11:44:
2) als je Grub> ziet betekend dat dat grub goed is geinstalled, maar dat je nog geen bootmenu hebt geinstalled. Deze moet in /boot/grub/menu.lst komen...
TS wil juist van GRUB af en LILO gebruiken. Alleen GRUB uninstallen lukt niet.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb even de titel aangepast naar iets normalers en zonder uitroeptekens.

• Danielson
  • Nu online
Grraaaahhhhhh :( Iemand nog tips?.... Hoe verwijder ik Grub Anders gaat mijn laptop zo het raam uit :(

• nhimf
  • Laatst online: 29-01 16:26

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Staat grub niet "per ongeluk" op de partitie van linux en is deze partitie de active partitie?
Als dat zo is, dan kan je dat verhelpen door de windows partitie te activeren en dan onder linux lilo installeren en dan in de mbr te zetten.
Als je dat doet moet je wel linux opstarten met een rescue flop/cd, omdat je dan niet meer kan booten.(linux)

Ook kan je eraan denken om de hele linux partitie weg te gooien en linux opnieuw te installeren, alleen ben je dan wel alles kwijt onder linux (en als het niet goed doet ook onder windows)

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Danielson schreef op 20 oktober 2004 @ 11:26:
Nou breekt me de klomp..... Low Level Format gedaan, XP geinstaleerd geen problemen tot nu toe, Knoppix 3.6 HD install gedaan (Knoppix gebruikt Lilo) Alles gaat goed, Reboten; Zelfde Grub verhaal weer :? :? :? Waar de neuk verstopt Grub zich :? :?
Weet je zeker dat je die low level format goed hebt gedaan? Zo ja, weet je zeker dat Knoppix LILO gebruikt?
Probeer anders een die regel die hier al meerdere keren aangedragen is:
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/hda count=1

Want het is wel erg vreemd als die terug blijft komen...

• nhimf
  • Laatst online: 29-01 16:26

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 13:28:
[...]

Weet je zeker dat je die low level format goed hebt gedaan? Zo ja, weet je zeker dat Knoppix LILO gebruikt?
Probeer anders een die regel die hier al meerdere keren aangedragen is:
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/hda count=1

Want het is wel erg vreemd als die terug blijft komen...
Ik denk niet dat het een lowlevel is geweest, vroegâh kon je dat via de bios, tegenwoordig niet meer. En volgens mij al helemaal niet via de bios van een flaptop. Er zijn wel tooltjes voor, maar of de ts deze gebruikt heeft...

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Danielson
  • Nu online
nhimf schreef op 20 oktober 2004 @ 13:31:
[...]

Ik denk niet dat het een lowlevel is geweest, vroegâh kon je dat via de bios, tegenwoordig niet meer. En volgens mij al helemaal niet via de bios van een flaptop. Er zijn wel tooltjes voor, maar of de ts deze gebruikt heeft...
Ik heb zeker een LLF gedaan heb een tooltje gebruikt, daarna waren ook al mijn partities enz weg...

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Surfer

~

Danielson schreef op 20 oktober 2004 @ 13:10:
Grraaaahhhhhh :( Iemand nog tips?.... Hoe verwijder ik Grub Anders gaat mijn laptop zo het raam uit :(
Had je nou deze

SrFr in "Grub wil niet deinstalleren"

al geprobeerd?

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

• Danielson
  • Nu online
Heb de bios gereset ja :( hielp ook niet :?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Danielson schreef op 20 oktober 2004 @ 13:55:
[...]

Heb de bios gereset ja :( hielp ook niet :?
hij stelt helemaal niet voor om het BIOS te resetten, hij stelt voor om je in je BIOS na te gaan of de optie "read-only MBR" bestaat/aanstaat. als je m reset komt ie op de default-waarde, misschien is dat wel helemaal niet de goede waarde!

en daarna natuurlijk nog een keer proberen je MBR te overschrijven, niet alleen het mogelijk maken dat te doen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Danielson
  • Nu online
smokalot schreef op 20 oktober 2004 @ 13:58:
[...]

hij stelt helemaal niet voor om het BIOS te resetten, hij stelt voor om je in je BIOS na te gaan of de optie "read-only MBR" bestaat/aanstaat. als je m reset komt ie op de default-waarde, misschien is dat wel helemaal niet de goede waarde!

en daarna natuurlijk nog een keer proberen je MBR te overschrijven, niet alleen het mogelijk maken dat te doen.
Het "heeft" gewerkt :? Heb gekeken, die optie staat niet in mijn BIOS :?

Ik ben het zat ik flikker men laptop zo maar weg... Topic mag op slot :(

Mensen nog bedankt voor alle moeite!!! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Danielson op 20-10-2004 14:01 ]

• blizt
  • Laatst online: 29-09-2025

blizt

Wannabe-geek

offtopic:
Je gaat je laptop hier toch niet voor weggooien?
(Als je het wel doet, geef ff door waar je dat doet .... vang ik 'm wel op ;))
Je bent toch tweaker, of niet? Niet opgeven, gewoon blijven proberen.

United we stand, and divided we fall

• Danielson
  • Nu online
blizt schreef op 20 oktober 2004 @ 14:10:
offtopic:
Je gaat je laptop hier toch niet voor weggooien?
(Als je het wel doet, geef ff door waar je dat doet .... vang ik 'm wel op ;))
Je bent toch tweaker, of niet? Niet opgeven, gewoon blijven proberen.
Heb op dit moment veel gezeik aan men kop :( Als alles weer een beetje ze'n gangetje gaat kijk ik er wel weer naar :P

Verwijderd

Doe nou eens niet zo panieken, boot op in knoppix en doe eens:
code:
1
/sbin/lilo -v

en post de output hiervan in dit topic :)

Da's 1; 2) heb je niet heel toevallig grub aan het begin van je linux partitie gezet? Dus dat de mbr een default bootloader heeft die vervolgens grub van je linux partitie aantrapt?

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Zwerver schreef op 20 oktober 2004 @ 08:20:
Modbreak:Mensen, willen jullie zo vriendelijk zijn om bij adviezen die je systeem en/of data kunnen slopen even duidelijk te waarschuwen?
Nou ja ik ging er dus al vanuit dat het hem niet uitmaakte aangezien hij xp installeren ook al geprobeerd heeft. En omdat ie grub er af wilde heeft hij neem ik aan ook z'n hele schijf opnieuw gepartitioneerd.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Verwijderd

MTWZZ schreef op 20 oktober 2004 @ 16:12:
[...]

Nou ja ik ging er dus al vanuit dat het hem niet uitmaakte aangezien hij xp installeren ook al geprobeerd heeft. En omdat ie grub er af wilde heeft hij neem ik aan ook z'n hele schijf opnieuw gepartitioneerd.
Idem dito
Pagina: 1