Rare tekens boven webpagina -> 

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik maak gebruik van een CMS pakket voor een website (Xoops). Dit is een pakket wat uitbreidbaar is met modules. Eén van die modules levert met Firefox rare tekens op bovenin de pagina, te weten:  . Het begin van een HTML document ziet er ook zo uit:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="nl" lang="nl">
<head>
Nu ben ik na veel zoeken erachter gekomen dat dit ws. komt door de indeling van die html files. Die module is door een vietnamees oid gemaakt, dus daar zullen ze wel een ander soort indeling hebben qua karaktersets. Een term die oa. voorbij kwam is UTF8 en ook dat dit 3 bytes toevoegd aan het begin van een textfile. Laten die 3 tekens nou net 3 bytes zijn...

Het een en ander is mij nog vrij vaag, maar het enige wat tot nu toe in mij opkomt is: hoe kan ik zo'n UTF8 formaat tekst omzetten naar een 'normaal' formaat tekst. Is dit uberhaupt mogelijk of moet ik de oplossing hiervoor ergens anders zoeken? Als ik bijv. de betreffende html files open in notepad en wordpad zie ik die tekens niet (en in internet explorer dus ook niet, alleen firefox).

[ Voor 40% gewijzigd door Palomar op 19-10-2004 18:02 ]

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

UTF8 is standaard als je geen charset meegeeft. Je moet dus wel de goede charset meegeven aan je pagina.

Kijk eens op w3.org bij validators, is reuze handig!

(btw, wel een beetje verkeerde forum hoor ;) )

• Palomar
  • Niet online
SSH schreef op 20 oktober 2004 @ 00:12:
UTF8 is standaard als je geen charset meegeeft. Je moet dus wel de goede charset meegeven aan je pagina.

Kijk eens op w3.org bij validators, is reuze handig!

(btw, wel een beetje verkeerde forum hoor ;) )
maar volgens mij ligt het niet aan html, maar de indeling van dat bestand (de onderliggende laag zeg maar). Het forum is dus denk ik wel goed... Het is immers ook niet zo dat alle html bestanden dit hebben welke geen charset hebben opgegeven.

Het andere probleem is dat ik eigenlijk geen idee heb waardoor dit komt. UTF8 en charset is ook het enige wat ik heb kunnen vinden over dit probleem, maar misschien heeft dat er wel niks mee te maken. Feit is alleen wel dat er 3 rare tekentjes bovenaan mn pagina staan waarvan ik geen idee heb hoe ze er komen (alleen in Firefox dus). aargh....

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 20-10-2004 00:29 ]

• Palomar
  • Niet online
ha, ik ben eruit!! Ik kwam opeens op het idee om de bestanden met een HEX editor te bekijken en ja hoor, toen stonden die 3 tekentjes ineens bovenaan het bestand. En als je dat bestand in notepad opent zie je ze dus niet.

Ik weet nog steeds niet wat het precies was, maar ws. komt het omdat het bestand gemaakt is in een andere tekenset (maker kwam uit vietnam en daar hebben ze dacht ik van die chinese tekens als letters).

[ Voor 33% gewijzigd door Palomar op 20-10-2004 00:39 ]