[Onboard audio] Boxen geven ruis bij internetverkeer

Pagina: 1
Acties:

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ha,

Ik heb sinds kort een servertje waar films/muziek/etc. opstaan, en die bekijk/beluister ik over m'n netwerk (100 Mb/s) Zodra ik dan een film ga bekijken zie ik via WinBar dat er netwerkactiviteit is (duhh :+ ), van eerst even enkele MB/s, en daarna een constante snelheid van 300~500KB/s. Nu is het probleem dus, dat m'n speakers (Logitech Z3e) een zwaar irritante pieptoon geven zodra er veel netwerkverkeer is. Als het bij <300KB/s blijft hoor ik niks (de volumeknop staat halverwege, normaal hoor je dan alleen wat ruis), zodra ik een groot bestand verstuur/een film bekijk krijg je gelijk die irritante toon. De toon "loopt" ook echt mee met het internetverkeer. Hij wordt harder/zachter naarmate er meer/minder internetverkeer is 8)7 Maar goed, dat is dus heel erg onprettig als je een film zit te bekijken. Dan hoor je constant die pieptoon tussen de stemmen door. Ik merk het nu pas omdat eerst m'n filmsschijf was aangesloten op m'n "bekijkpc" :P Natuurlijk is er dan geen netwerkverkeer als je een film kijkt.

Samenvattend: Hoe zorg ik ervoor dat die irritante toon weggaat? Ik heb al geprobeerd de instellingen van m'n onboard sound te veranderen, maar dat wil niet helpen. Ik heb een MSI 875P Neo FIS2R met AC'97 Onboard geluid.

Waarschijnlijk maakt het niks uit, maar de groene speaker aansluiting zit recht onder de netwerkaansluiting (afstand 0,5~1cm). Zou dat iets ermee te maken kunnen hebben? Zo ja, dan wordt het dus een soundcard kopen :/

Specs:
MSI 875P Neo FIS2R
Intel Pentium 4 2.6 @ 3.12 Ghz
2x 256MB Corsair Twinx DDR500
2x 36GB WD Raptor in RAID 0
nVidia GeForce FX 5900XT (XFX bios)
X-Alien 500W PSU
Pinnacle PCTV Pro

Dit alles draait vrolijk onder Windows XP Home :P

Ik neem aan dat dat wel genoeg specs zijn :)

gegoogled en gegotsearchedt maar ik kon niks vinden :'(

[ Voor 5% gewijzigd door oli4100 op 19-10-2004 17:09 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik denk dat je netwerk kabel niet genoeg afgeschermd is dan. Misschien slim om even een betere kabel te gebruiken. ( lenen ) ( niet meteen naar winkel rennen om een dure kabel te kopen voor als ik het fout heb :P )

[ Voor 29% gewijzigd door Satch op 19-10-2004 17:14 ]

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
metal14 schreef op 19 oktober 2004 @ 17:13:
Ik denk dat je netwerk kabel niet genoeg afgeschermd is dan. Misschien slim om even een betere kabel te gebruiken. ( lenen ) ( niet meteen naar winkel rennen om een dure kabel te kopen voor als ik het fout heb :P )
Zou op zich wel kunnen, maar is ook wel weer raar...ik verwacht van een gewone-bij-office-centre-gekochte kabel wel dat hij zo afgeschermd is dat je dit effect niet krijgt :(

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Met kabels heeft het absoluut niets te maken, met onderlinge overspraak op het moederbord des te meer. Helaas slecht ontworpen dus, kost je 10 euro voor een pci netwerkkaartje of geluidskaartje (your pick).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Misschien zitten ze op hetzelfde IRQ, dan wordt dit wel eens veroorzaakt.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het kan wel degelijk met overspraak tussen kabels onderling te maken hebben. UTP netwerk kabels zijn namelijk geheel *NIET* afgeschermd.
Als dan de aansluitingen van Ethernet en je Audio uit dicht bij elkaar zitten en de kabels lopen geheel of een klein gedeelte dicht langs elkaar kan dat bij de meeste pc-speaker sets al behoorlijke problemen geven. Ethernet is gewoon HF verkeer als je het mij vraagt, dus dat zal een aardige bulk rommel naar buiten blazen.

Hang eens een hoofdtel aan je line out, zorg dat de kabel vrij ligt van je ethernet kabel en hoor eens of je die storing dan nog hebt, zo ja, dan ligt het (zoals hierboven al staat omschreven) aan je onboard audio->Koop dan een nieuwe soundcard of probeer eens met IRQ's te rommelen.
Als je de storing met hoofdtel niet hebt, dan heb je dus echt last van overspraak bij je kabels, verleg ze wat of probeer het met FTP of bij voorkeur STP kabels.
Zorg ervoor dat je maar 1 kant van het shield aansluit, anders heb je straks weer een aardlus kado.

Alles kan stuk.

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Ajunne

Uitje

Dit is het grote probleem met onboard audio kaarten, die geven ruis bij het minste wat je moederbord aan het doen is. Soms valt dat heel goed mee en merk je er niks van, en soms gaat het heel erg fout zoals bij jou het geval is. Zal niks anders opzetten dat een nieuwe netwerkkaart of audiokaart kopen. Ik raad overigens audiokaart aan, dan is dit probleem tenminste 100% van de baan.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

* SCHOP B)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit probleem nou al opgelost is.... en zo ja: hoe?

Alles kan stuk.

• michelkoenders
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07 15:16
ik heb dit zelfde probleem ook gehad heb ook een MSI 865PE Neo 2 FISR
ook ruis uit de speakers tijden het internet/netwerk verkeer. maar ik was er ineen svanaaf toen in windows en de drivers opnieuw had geinstaleerd. alleen in had het probleem met het gebruik van de optische uitgang
Pagina: 1