Multiplier/Fsb ? Waarom wil fsb niet hoger?

Pagina: 1
Acties:

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik heb een vraagje over hoe het zit met de verhouding fsb/multiplier bij overklokken. Een computer met 15x100=1500Mhz kan je niet altijd op 10x150=1500 zetten toch? Zo ja: waarom niet?

Ik heb zelf namelijk een 2500+ barton (op een a7n8x deluxe v2.0 met pc3200 geheugen). Die kan ik wél goed op 12x189=2268Mhz laten draaien, maar niet op 10,5x200=2100Mhz. Bij hetzelfde voltage tenminste (1,8v).

Mn moederbord heeft een pci-lock, agp staat op 66Mhz, geheugen moet 200Mhz aankunnen, en MB ook. Meer is er toch niet dat last heeft van de hoge fsb?

De multiplier kan helaas niet lager. De resulterende frequentie is nu dus al 168Mhz lager, maar hij draait onstabieler. Zijn er nog trucjes om de fsb (ten koste van de multiplier) hoger te krijgen, waarbij het voltage niet omhoog hoeft?

Ik vind het eigenlijk best vreemd dat een paar Mhz hogere fsb niet wil, maar een hogere multiplier wél. Weet iemand hoe dit zit en wat ik er aan kan doen?

Alvast bedankt

(edit: ik heb al behoorlijk veel geprobeerd en opgezocht, maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien?)

[ Voor 6% gewijzigd door diederik77 op 19-10-2004 16:27 ]

• diederik77
is er echt niemand die dit weet ;( of is mijn vraag niet goed?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

diederik88,

Het is niet de bedoeling dat je een topic na 2 uur alweer kicked.. Hiervoor hebben we op GoT een minimale termijn van 24 uur... dit graag niet meer doen dus! Geef de andere gebruikers gewoon even de tijd om je probleem te bestuderen en erover na te denken!

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Voltage van je Dimms wat hoger zetten ,en als dat niet helpt je voltage van de chipset wat hoger zetten..
Als dat niet werkt je vcore wat opschroeven.
Vrij basic imo ;)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:43
hierna staan tips zat ....
[rml]diederik88 in "[ OC] AMD Barton/Thorton Overclockresulta..."[/rml]

[ Voor 7% gewijzigd door Vandread op 19-10-2004 19:21 ]

• diederik77
Apen-nootjes schreef op 19 oktober 2004 @ 18:24:
diederik88,

Het is niet de bedoeling dat je een topic na 2 uur alweer kicked.. Hiervoor hebben we op GoT een minimale termijn van 24 uur... dit graag niet meer doen dus! Geef de andere gebruikers gewoon even de tijd om je probleem te bestuderen en erover na te denken!
oke sorry
Voltage van je Dimms wat hoger zetten ,en als dat niet helpt je voltage van de chipset wat hoger zetten..
Als dat niet werkt je vcore wat opschroeven.
Vrij basic imo
die dimms en chipset zouden snel genoeg moeten kunnen. Met dimms heb ik het ook al geprobeerd. chipset zal ik eens proberen
hierna staan tips zat ....
diederik88 in "[OC] AMD Barton/Thorton Overclockresulta..."
Die heb ik ook allemaal geprobeerd. Maar het hielp niet. Omdat ik daar geen reacties meer kreeg, heb ik het zo geprobeerd. (hoef je tenminste geen 946 andere reacties te lezen :+ )

Maar even op mijn vraag weer: als er geen andere factoren zijn die 'last' hebben van deze hogere fsb, dan zou mijn processor met een lagere multiplier gewoon een hogere fsb moeten kunnen? Ik hoop het...

Verwijderd

Probeer voor de gein eens iets als 8x200, daarboven tot 11x krijg ik wel een sprobs met de MP. Mijn A7N8X-X heeft ook problemen met 10,5 en 11x multiplier. 11,5 en hoger, en 10 en lager werken wel goed. Onder de 10x is de performance echter wel bar slecht ongeacht de FSB. Van 8x200 naar 12x200 gaat de performance bij mij ongeveer factor 2,5x omhoog qua CPU speed, en 1,5x op de geheugensnelheid.

Heb je mischien te strakke memorytimings? Zet ze allemaal wat losser, en zet alle opties qua cpu ook op losse setings. Ik geloof dat er ook ergens een optie met optimal of performance zit, die moet op optimal staan om goed over te klokken bij mij.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2004 22:11 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
mijn mobo heeft geen probleem met de (11)multiplier, maar wel de 10 en 10,5.
een algemeen probleem dus lijkt mij.

Verwijderd

Waarschijnlijk heeft de CPU wat meer prik nodig. De VCore is niet alleen afhankelijk van de clockspeed, maar ook van de FSB. Voor 10x220 heb je een hogere VCore nodig dan voor 11x200. Vooral omdat de CPU gemaakt is voor 166MHz.

• diederik77
Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 22:01:
Probeer voor de gein eens iets als 8x200, daarboven tot 11x krijg ik wel een sprobs met de MP. Mijn A7N8X-X heeft ook problemen met 10,5 en 11x multiplier. 11,5 en hoger, en 10 en lager werken wel goed. Onder de 10x is de performance echter wel bar slecht ongeacht de FSB. Van 8x200 naar 12x200 gaat de performance bij mij ongeveer factor 2,5x omhoog qua CPU speed, en 1,5x op de geheugensnelheid.

Heb je mischien te strakke memorytimings? Zet ze allemaal wat losser, en zet alle opties qua cpu ook op losse setings. Ik geloof dat er ook ergens een optie met optimal of performance zit, die moet op optimal staan om goed over te klokken bij mij.
Oke dat wist ik nog niet... ik ga het meteen ff proberen.
Waarschijnlijk heeft de CPU wat meer prik nodig. De VCore is niet alleen afhankelijk van de clockspeed, maar ook van de FSB. Voor 10x220 heb je een hogere VCore nodig dan voor 11x200. Vooral omdat de CPU gemaakt is voor 166MHz.
Hmmm jammer. Dit kon ik dus niet vinden, maar nu weet ik het tenminste. Bedankt.
Pagina: 1