Nieuw iBooks en Single CPU Powermac

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Ik was net een beetje aan het surfen op engadget zie ik dat apple z'n iBooks line gebumped heeft. Hieronder een screencap van apple's frontpage.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/lamfam/GoT%20pics/new_ibooks.jpg
Specs
12 Inch combo drive14-inch Combo Drive14-inch SuperDrive
CPU1.2GHz PowerPC G41.33GHz PowerPC G41.33GHz PowerPC G4
Cache512K at 1.2GHz512K at 1.33GHz512K at 1.33GHz
Memory256MB PC2100 (266MHz)
HDD30GB ATA/100 4200 rpm60GB ATA/100 4200 rpm
Optical driveSlot-Load Combo DriveSlot-Load SuperDrive
Graphic cardATI Mobility Radeon 9200 with 32MB of DDR SDRAM
WirelessAirPort Extreme built-in
Price€1.079,00€1.399,00€1.619,00
Links
Apple iBook pagina
AppleStore iBook pagina

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/lamfam/GoT%20pics/new_g5.jpg
Specs
Powermac G5 single CPU
CPU1,8-GHz PowerPC G5
FSB600-MHz "frontside"-bus
Cache512 KB L2-cache
Memory256 MB DDR400 SDRAM
HDD80-GB Serial ATA-schijf
Optical drive8x SuperDrive
Graphic cardNVIDIA GeForce FX 5200 Ultra 64 MB
Price€1.659,00
Links
Apple powermac pagina
AppleStore powermac pagina

De powerbooks moeten gewoon binnenkort vernieuwd worden als je naar de iBook specs kijk. Er zijn nog maar weinig verschillen tussen de snelste iBook en de langzaamste Powerbook.

[ Voor 74% gewijzigd door Alpha-sphere op 19-10-2004 16:49 ]

Assume there are no rules and it's one big free for all

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11-2025

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

Leuke acties, wanneer ze dit nu een half jaar eerder hadden gedaan had ik nu een iBook gehad :(

"Luie mensen worden ook moe!"

Verwijderd

De grafische kaart van de iBook zou CoreImage en CoreVideo niet ondersteunen. Hier zou Mac OS X Tiger gebruik van gaan maken. De nieuwe iBook lijkt dezelfde kaart te hebben als de 'oude'. Deze zou CoreImage en CoreVideo dus niet ondersteunen... maar wat zijn dan de gevolgen voor Tiger?

Werkt Tiger niet op deze nieuwe iBooks?
Werken sommige functie niet of doet hij niets?

Het komt op mij vreemd over om nu hardware uit te brengen die in het eerste half jaar van 2005 al gedateerd is?

---edit
enige aanvullende research heeft mij inmiddels geleerd dat CoreImage en CoreVideo verbonden zijn aan DirectX 9.
De ATI 9200-chipset ondersteunt dit, bij mijn weten, inderdaad niet.

DirectX ken ik dan echter alleen uit grafische 3d-toepassingen, dan zou het geen beperking zijn op de GUI van Tiger. Hier weet ik echter het fijne niet van.... DirectX is eigenlijk onbekend terrein voor mij. Wie biedt hulp?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2004 16:48 ]

• Alpha-sphere
Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 16:38:
De grafische kaart van de iBook zou CoreImage en CoreVideo niet ondersteunen. Hier zou Mac OS X Tiger gebruik van gaan maken. De nieuwe iBook lijkt dezelfde kaart te hebben als de 'oude'. Deze zou CoreImage en CoreVideo dus niet ondersteunen... maar wat zijn dan de gevolgen voor Tiger?

Werkt Tiger niet op deze nieuwe iBooks?
Werken sommige functie niet of doet hij niets?

Het komt op mij vreemd over om nu hardware uit te brengen die in het eerste half jaar van 2005 al gedateerd is?

---edit
enige aanvullende research heeft mij inmiddels geleerd dat CoreImage en CoreVideo verbonden zijn aan DirectX 9.
De ATI 9200-chipset ondersteunt dit, bij mijn weten, inderdaad niet.

DirectX ken ik dan echter alleen uit grafische 3d-toepassingen, dan zou het geen beperking zijn op de GUI van Tiger. Hier weet ik echter het fijne niet van.... DirectX is eigenlijk onbekend terrein voor mij. Wie biedt hulp?
Is DirectX niet alleen voor windows?
Op http://www.apple.com/macosx/tiger/core.html heb ik het volgende gevonden:
The performance gains and features supported by Core Image ultimately depend on the graphics card. Graphics cards capable of pixel-level programming deliver the best performance. But Core Image automatically scales as appropriate for systems with older graphics cards, for compatibility with any Tiger-compatible Mac.

Verwijderd

Alpha-sphere schreef op 19 oktober 2004 @ 17:08:
[...]

Is DirectX niet alleen voor windows?
Op http://www.apple.com/macosx/tiger/core.html heb ik het volgende gevonden:
The performance gains and features supported by Core Image ultimately depend on the graphics card. Graphics cards capable of pixel-level programming deliver the best performance. But Core Image automatically scales as appropriate for systems with older graphics cards, for compatibility with any Tiger-compatible Mac.
Dan kan deze iBook dus 'gewoon' Tiger gaan draaien. Dat is mooi en dan vind ik deze prijsverlaging, in combinatie met snelheidverhoging en airport extreme een bijzonder nette aanbieding en kan ik dus mijn bestelling gaan plaatsen. :9

Verwijderd

DirectX is inderdaad alleen iets voor Windows, maar het zit hem voor Core Image volgens mij vooral in welke pixel shader versie een kaart ondersteunt. Dat zijn volgens mij dezelfde pixel shaders waar DirectX naar kijk of het hardwarematig DirectX 9 functies kan berekenen.

De Radeon 9200 (een veredelde 8500) en GeForce 4 bezitten alleen wat oudere pixel shaders. De 9200 heeft pixel shader 1.4 en de GeForce 4 is dacht ik nooit verder gekomen dan 1.3 (ik kan er naast zitten).

De Radeon 9500+ en FX5200+ serie hebben Pixel Shader 2.0(+) support, en dus hardwarematige DirectX9 ondersteuning en vermoedelijk ook volledige hardwarematig CoreImage en CoreVideo.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2004 17:21 . Reden: typo's ]

• MM-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

Tja zou kan je bezig blijven met wachten natuurlijk. Ik ben blij dat ik eindelijk de keuze heb gemaakt voor die nieuwe imac.

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-02 19:57
Hmm zo'n 12inch iBook word nu wel heel interresant...

Maarja helaas heb ik het geld er niet echt voor :(

Verwijderd

De bijgeleverde software van de iBook is ook aangepast zie ik.

Uiteraard blijven OS X Panther, Apple Works 6 en iLife bestaan.
Deimos Rising en Tony Hawk zijn echter vervangen door Nanosaur 2 en Marble Blast gold. Daarnaast is er nu ook een 30-dagen trial van Microsoft Office v X.
Nanosaur 2
Vlieg over de wereld in de gedaante van een pterodactylus die beschikt over geavanceerde wapens. Je opdracht: je vijanden vernietigen om dinosaurussen uit hun klauwen te redden en eieren te verzamelen. Dit populaire spel is het ultieme prehistorische avontuur.

Marble Blast Gold
In dit verslavende arcadespel voor alle leeftijden moet je je knikkers over bewegende platforms, door allerlei gevaren en langs fonkelende schatten zien te loodsen. Onderweg verzamel je "power-ups" waarmee je je snelheid kunt verhogen, zodat je elk niveau in een recordtijd volbrengt.
Toch jammer dat Tony Hawk weg is...

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
12" is nu wel weer lekker scherp geprijsd. Die G5 is ook wel mooi.

Trouwens wel maf, in de Store staat het kleinste model met 256mb aangegeven, maar standaard is het eigenlijk 512mb (256mb is een optie). Toch al een stap in de goeie richting van Apple :)

Verwijderd

Ojee.... Kep sinds gistere een powerbook 12" en aangezien de iBooks verfrist zijn zullen de PB's ook binnenkort wel vernieuwd worden... Mijn arme zuur verdiende centjes :X

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Boeiuh.. ik heb een 1GHz powerbook. Inmiddels is er een 1.33 en de G5 zal vast ook wel komen binnenkort, maar daar wordt mijn PB niet minder leuk van :)

• Alpha-sphere
Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 17:19:
DirectX is inderdaad alleen iets voor Windows, maar het zit hem voor Core Image volgens mij vooral in welke pixel shader versie een kaart ondersteunt. Dat zijn volgens mij dezelfde pixel shaders waar DirectX naar kijk of het hardwarematig DirectX 9 functies kan berekenen.

De Radeon 9200 (een veredelde 8500) en GeForce 4 bezitten alleen wat oudere pixel shaders. De 9200 heeft pixel shader 1.4 en de GeForce 4 is dacht ik nooit verder gekomen dan 1.3 (ik kan er naast zitten).

De Radeon 9500+ en FX5200+ serie hebben Pixel Shader 2.0(+) support, en dus hardwarematige DirectX9 ondersteuning en vermoedelijk ook volledige hardwarematig CoreImage en CoreVideo.
Tegen de tijd dat Tiger uitkomt is het alweer bijna tijd voor een kleine iBook update. Die zullen dan wel worden uitgerust met een 5200 Go.

Verwijderd

Alpha-sphere schreef op 19 oktober 2004 @ 17:42:
[...]

Tegen de tijd dat Tiger uitkomt is het alweer bijna tijd voor een kleine iBook update. Die zullen dan wel worden uitgerust met een 5200 Go.
Wel vreemd dat ze dan deze upgrade doorvoeren. Tiger is toch voor omstreeks eind maart?

• bolleh
  • Laatst online: 08:53
idd zo kan je wel blijven wachten. ik zat te dubben om nu al een nieuwe te kopen of eerst een 2ehands te nemen. ik ben voor de 2e optie gegaan en wacht nu gewoon nog ff een half jaartje oid en dan koop ik een leuke snelle nieuwe :)

• Alpha-sphere
Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 19:21:
[...]

Wel vreemd dat ze dan deze upgrade doorvoeren. Tiger is toch voor omstreeks eind maart?
Ongeveer elk half jaar worden er weer geupdate. Van nu tot eind maart is 5 maanden.
Hoef natuurlijk niet zo te zijn maar dat ben ik gewend van apple

• Suaver
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-11-2025

Suaver

jokecoat

hij ziet er zeker wel sexy uit + wat heb je aan een supr groot scherm op een laptop :/

You, me, us, together, me, us, you, we, us, you, me... DONE.

Verwijderd

Zopas eens gekeken voor de studentenkorting bij de 12" iBook. Maar zo'n 50€ :( (BE)

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:36

Maximus

There is no substitute

Suaver schreef op 19 oktober 2004 @ 20:41:
hij ziet er zeker wel sexy uit + wat heb je aan een supr groot scherm op een laptop :/
nou mijn 15" powerbook is groot maar werkt toch wel erg lekker hoor, veel ruimte

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 20:44:
Zopas eens gekeken voor de studentenkorting bij de 12" iBook. Maar zo'n 50€ :( (BE)
Er heeft hier op GoT ook al eens een keer eerder iets gestaan over een studentenlidmaatschap van de Apple Developer Connection. Dat kan je ook het een en ander aan voordeel opleveren. Van wat ik me daarvan herinner was het zo dat je voor $99 lid kon worden van de ADC, waarna je eenmalig een ADC-hardwareaankoop van één systeem (systeem met 1 cpu, iMac of portable, inclusief eventuele accessoires zoals een monitor) kon doen, maar dan wel met het uiterst aantrekkelijke kortingspercentage van naar ik meen 20%. Als je daar het fijne over wilt weten kun je denk ik het beste even zoeken op GoT en op de Apple-site :).

• bolleh
Suaver schreef op 19 oktober 2004 @ 20:41:
nouja ik heb nu een 14" ibook en moet toch zeggen dat 12" me net iets te klein was, vooral naast elkaar is het verschil enorm. 17" is dan weer wat overdone omdat hij dan niet echt handbaar meer is. maar als je zon ding kan betalen boeit je dat ook niet echt ;)

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:31

Nietzman

Woei!

ADCkorting is perfect, ik heb ook 20% korting gekregen op mijn nieuwe 12" Powerbook. Mochten er hier studenten zijn die een Appeltje willen kopen, kan ik ze ADC van harte aanbevelen.

Je krijgt er ook heel erg leuk om de zoveel tijd software van thuisgestuurd. :'). (Ik vraag me af of we Tiger ook krijgen...)

Die single 1.8Ghz verbaast me eigenlijk een beetje, ik dacht dat Apple voor zijn Powerlijn definitief van single-systemen af was gestapt.

Verwijderd

Wil ook overstappen op een ibook, hele beslissing is al genomen maar nu de aankoop nog. Kan iemand wat meer vertellen over dat ADC? want ik ga voor de amerikaanse verkiezingen al naar de VS en wilde daar een ibook kopen aangezien het daar veel goedkoper is (kan daar ook nog studentenkorting krijgen namelijk)

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Blijkbaar heeft Apple opgevangen dat veel mensen geinteresseerd zijn in een headless PowerMac en bij deze is die op de markt gekomen...

Ik had dat verhaal over de ADC korting eerder gepost, maar het is goed om te horen dat daadwerkelijk iemand hier gebruik van heeft gemaakt (ik zelf heb alleen vaak gebruik gemaakt van de normale studentenkorting). Verschillende mensen wilden namelijk van iemand horen die er daadwerkelijk gebruik van had gemaakt.

Je komt in totaal niet geheel op de 20% uit, je betaalt namelijk ook lidmaatschap, dat ongeveer $99 kost (voor één jaar).

Ik vind het wel jammer dat er 'maar' een bussnelheid van 600 Mhz is bij de 1,8 Ghz PowerMac, hopelijk weet iemand een hack te verzinnen om de 600 Mhz naar 900 Mhz te krijgen. De PowerPC 970 ondersteund namelijk verschillende delingsfactoren voor de bussnelheid, waaronder 1/2 en 1/3 (zie Ars Technica artikel over PPC 970).

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Nietzman schreef op 20 oktober 2004 @ 00:57:
ADCkorting is perfect, ik heb ook 20% korting gekregen op mijn nieuwe 12" Powerbook. Mochten er hier studenten zijn die een Appeltje willen kopen, kan ik ze ADC van harte aanbevelen.

Je krijgt er ook heel erg leuk om de zoveel tijd software van thuisgestuurd. :'). (Ik vraag me af of we Tiger ook krijgen...)

...
Ik heb net de aanbieding gezien: Developer edition van MacOS 10.4 voor slechts 500 Euro... ;(
TigerKit

• kiddyl
  • Niet online
Je hebt het normale ADC en je hebt een speciale student ADC. Krijg je minder, maar dan is de lidmaatschap ook maar 99 dollar. Krijg je eenmalig korting van 20% voor de komende drie jaar dacht ik. Moet je maar uitrekenen hoeveel het scheelt. Op dit moment heeft Apple gewoon nog 200 euro korting op iBook + iPod en dat is ook al een erg leuke korting zonder veel moeite te doen voor het Student ADC lidmaatschap.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Verwijderd

hoeveel tijd zit er tussen het aanmelden bij ADC en het moment dat je je eerste bestelling kunt plaatsen?

Ik heb namelijk een beetje haast met m'n PowerBook. En het liefst doe ik er dan ook een iPod bij voor nog 200 euro extra korting i.v.m. eest blokken dan rocken. :)

Verwijderd

17" is dan weer wat overdone omdat hij dan niet echt handbaar meer is. maar als je zon ding kan betalen boeit je dat ook niet echt
Ik heb een 17" powerbook, maar onhandelbaar is tie zeker niet....

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2004 08:11 ]

Verwijderd

nee een 17" powerbook is wel breed, maar onhandelbaar is hij zeker net hoor!

ik ben echt benieuwd of ik eerst blokken dan rocken bovenop ADC korting kan gooien... dan zou ik meer als 400 euro korting krijgen op mijn bestelling _/-\o_

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 08:16:
nee een 17" powerbook is wel breed, maar onhandelbaar is hij zeker net hoor!

ik ben echt benieuwd of ik eerst blokken dan rocken bovenop ADC korting kan gooien... dan zou ik meer als 400 euro korting krijgen op mijn bestelling _/-\o_
nee, je kan maar 1 korting tegelijk gebruiken.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• kiddyl
  • Niet online
Je kan wel gebruik maken van de onderwijskorting van de standaard Apple store en daar bovenop komt dan nog eens de 200 euro extra korting. Ik zou niet weten waarom het niet zou werken met een student ADC lidmaatschap.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 11:46

T-Junkie

user brain not connected...

Broer schreef op 20 oktober 2004 @ 04:16:
[...]
Ik heb net de aanbieding gezien: Developer edition van MacOS 10.4 voor slechts 500 Euro... ;(
TigerKit
Volgens mij moet je deze hebben;
http://developer.apple.com/students/

• BezurK
  • Laatst online: 24-12-2025
* BezurK begint er nu toch wel heftig aan te denken z'n PC eindelijk eens te verkopen en voorgoed over te stappen... :)

Sinds ik een powerbook g4 heb, wil ik het al graag, maar het komt er door de prijzen van de g5 niet echt van helaas... Nu die Single 1.8 er is wordt het toch wel leuk :)

Rookworst zonder R is ook worst.

• Alpha-sphere
kiddyl schreef op 20 oktober 2004 @ 06:34:
Je hebt het normale ADC en je hebt een speciale student ADC. Krijg je minder, maar dan is de lidmaatschap ook maar 99 dollar. Krijg je eenmalig korting van 20% voor de komende drie jaar dacht ik. Moet je maar uitrekenen hoeveel het scheelt. Op dit moment heeft Apple gewoon nog 200 euro korting op iBook + iPod en dat is ook al een erg leuke korting zonder veel moeite te doen voor het Student ADC lidmaatschap.
Hier staan de details http://developer.apple.com/students/sthardware.html

Eligible ADC Student Program members in the United States, Canada, Australia, Europe, Hong Kong, China, and Taiwan may take advantage of a special, one-time hardware discount per lifetime (non-renewable and subject to change).

Of terwijl, je kan maar 1 keer gebruik maken van die ADC studenten korting.

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 07:46:
hoeveel tijd zit er tussen het aanmelden bij ADC en het moment dat je je eerste bestelling kunt plaatsen?
Een paar dagen, maximaal een week.

Je meld je aan voor dat lidmaatschap van 99$, en als je die met creditkaart betaald is dat vrijwel meteen geregeld. Dan moet je nog een bewijs van student-zijn naar Apple toefaxen, waarna ze je account activeren. (Gaat meestal een dag of twee, drie overheen. Maar stuur er gerust een ongeduldige mail achterna, want dan zijn ze nog sneller. *). ).

Als je account geactiveerd is krijg je een ADC-nummer, dan bel je met de Applestore, zeg je dat je gebruik wilt maken van je ADCkorting, zeg je je nummer en je kunt bestellen.

(En na twee weken krijg je ook nog eens zo'n geile ADC-doos met een paar CDtjes en DVDtjes erin, en daarna krijg je maandelijks een CD+DVD. Ik moet zelf alleen nog even uitzoeken of dat lidmaatschap zich na een jaar ook automatisch verlengt..).

Verwijderd

Het apple-logo op de klep van de iBook, is dat eigenlijk een blauwe 'lamp' (led... whatever). Het is verbazingwekend lastig om te bevestigen dat het zo is. Ik vind geen plaatjes met het lampje brandend, het staat niet tussen de specificaties etc. Bij de Powerbook is het wel zo, maar daar staat het ook nergens bij verteld. Dan vind je nog eens plaatjes waarom wel het logo zichtbaar is, maar het lampje niet brandt (of het kan dus niet branden).

Ik zou dus graag hier uitsluitsel krijgen? Geeft het logo op de klep van de iBook licht?

Verwijderd

Nou op mijn powerbook komt het licht van de tft door het logo heen, neem aan dat het op een ibook hetzelfde werkt.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Is de iBook aan te sluiten op externe monitor/keyboard/muis? Ik twijfel hard tussen een iBook en een iMac. Maar als ik een iBook neem, wil ik 'm ook als primair werkstation gebruiken, dus dan wil ik wel 'n normale toetsenbord en monitor hebben.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• BezurK
  • Laatst online: 24-12-2025
kenneth schreef op 20 oktober 2004 @ 13:27:
Is de iBook aan te sluiten op externe monitor/keyboard/muis? Ik twijfel hard tussen een iBook en een iMac. Maar als ik een iBook neem, wil ik 'm ook als primair werkstation gebruiken, dus dan wil ik wel 'n normale toetsenbord en monitor hebben.
Beter nog: bij Apple kan je tegenwoordig een heel leuk wireless bluetooth mouse/keyboard setje kopen :)
En het allerleukste is dat je dus geen ontvanger aan je notebook hoeft te hangen want die zit standaard ingebouwd in je iBook... zo gauw als je iBook dus "in range" komt, gaat hij over op je externe muis en toetsenbord :)

fucking ideaal :D

Rookworst zonder R is ook worst.

• bolleh
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 13:24:
Nou op mijn powerbook komt het licht van de tft door het logo heen, neem aan dat het op een ibook hetzelfde werkt.
komt idd van de backlight van het scherm af idd, daarom is het ook zo egaal verlicht
BezurK schreef op 20 oktober 2004 @ 13:29:
[...]

Beter nog: bij Apple kan je tegenwoordig een heel leuk wireless bluetooth mouse/keyboard setje kopen :)
En het allerleukste is dat je dus geen ontvanger aan je notebook hoeft te hangen want die zit standaard ingebouwd in je iBook... zo gauw als je iBook dus "in range" komt, gaat hij over op je externe muis en toetsenbord :)

hmm ik heb al zitten kijken voor dat spul maar is dat op elke ibook zo? ik heb namelijk een ibook g3 800 dual usb en als die dat ook heeft komt dat wireless setje er zeker(hoewel t wel duur is :'( )

en wat is de range btw? niet dat ik beneden op de bank zit en dan niet kan muizen met de touchpad ;)

[ Voor 56% gewijzigd door bolleh op 20-10-2004 13:31 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 13:07:
Het apple-logo op de klep van de iBook, is dat eigenlijk een blauwe 'lamp' (led... whatever). Het is verbazingwekend lastig om te bevestigen dat het zo is. Ik vind geen plaatjes met het lampje brandend, het staat niet tussen de specificaties etc. Bij de Powerbook is het wel zo, maar daar staat het ook nergens bij verteld. Dan vind je nog eens plaatjes waarom wel het logo zichtbaar is, maar het lampje niet brandt (of het kan dus niet branden).

Ik zou dus graag hier uitsluitsel krijgen? Geeft het logo op de klep van de iBook licht?
[afbeelding]

• Alpha-sphere
[...]

Niet helemaal waar. Een iBook heeft standaard geen Bluetooth ingebouwd. Dit is een optie wat je voor €49,- erin kan krijgen. Bluetooth heeft 10 meter range dus je kan niet beneden in de huiskamer muizen als de iBook boven staat.

• Nietzman

Nietzman

Woei!

En het allerleukste is dat je dus geen ontvanger aan je notebook hoeft te hangen want die zit standaard ingebouwd in je iBook...
Alleen Powerbooks hebben standaard bluetooth aan boord, bij iBooks is dat altijd nog optioneel.

(Het werkt bij mijn PB ook perfect, heb er een Apple keyboard en een Logitech Mx900 aanhangen. )

[edit]
Wat hij hierboven zei. ^^

[ Voor 5% gewijzigd door Nietzman op 20-10-2004 13:38 ]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Met die single-processor Powermac G5, kun je daar fatsoenlijk Photoshop CS op draaien? Of kun je dan beter nog extra geheugen erbij zetten? Kortom, voldoet dit systeem, of kan ik beter voor hetzelfde geld een pc aanschaffen?

Ik heb niet veel verstand van Apple, maar ik ga binnenkort een ander pc (of dus een mac) aanschaffen, voornamelijk voor fotobewerking, vandaar mijn vraag....
:)

It’s the economy, stupid!

• bolleh
Nietzman schreef op 20 oktober 2004 @ 13:37:
[...]

Alleen Powerbooks hebben standaard bluetooth aan boord, bij iBooks is dat altijd nog optioneel.

(Het werkt bij mijn PB ook perfect, heb er een Apple keyboard en een Logitech Mx900 aanhangen. )

[edit]
Wat hij hierboven zei. ^^
is er toevallig ergens te zien in osx of je bluetooth hebt of niet?

• 1Mark
  • Laatst online: 12:43
dawg schreef op 20 oktober 2004 @ 13:50:
Met die single-processor Powermac G5, kun je daar fatsoenlijk Photoshop CS op draaien? Of kun je dan beter nog extra geheugen erbij zetten? .
die is zeker voldoende. doe er zoveel geheugen bij als je budget toelaat, dan werkt het allemaal een stuk lekkerder.

• Nietzman

Nietzman

Woei!

bolleh schreef op 20 oktober 2004 @ 13:55:
is er toevallig ergens te zien in osx of je bluetooth hebt of niet?
Heb je een bluetoothicoontje in je System Preferences?

• bolleh
Nietzman schreef op 20 oktober 2004 @ 14:36:
[...]

Heb je een bluetoothicoontje in je System Preferences?
helaas niet :(

naja dan is de keuze simpeler en ga ik voor de draadvariant, bijkomend voordeel is dat ik in deze krappe financiele situatie wat minder geld kwijt ben aan iets simpels als een muis/keyboard en kan ik dat geld steken in zon externe lacie harde schijf designed by porsche :9~

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-02 21:31

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

dawg schreef op 20 oktober 2004 @ 13:50:
Met die single-processor Powermac G5, kun je daar fatsoenlijk Photoshop CS op draaien? Of kun je dan beter nog extra geheugen erbij zetten? Kortom, voldoet dit systeem, of kan ik beter voor hetzelfde geld een pc aanschaffen?

Ik heb niet veel verstand van Apple, maar ik ga binnenkort een ander pc (of dus een mac) aanschaffen, voornamelijk voor fotobewerking, vandaar mijn vraag....
er zijn 2 kanten aan dit verhaal:

1) voor het geld dat een PowerMac Single G5 1.8 GHz kost kun je een PC aanschaffen met betere specs, echter...

2)
a] je zit vast aan Windows voor Photoshop; dat houdt in:
-drivers installeren
-virusscannen
-adware-removers
-bergen met kritieke updates

b] je hebt niet het mooie design van Apple computers

c] je hebt geen OSX, en mist dus o.a.:
-expose
-CoreImage (vanaf Tiger)
-CoreVideo (vanaf Tiger)
-nog veel meer
*Tiger zal er eerder zijn dan Windows Longhorn*

d] wanneer je een Mac neemt heb je perfecte integratie tussen hardware en OS, omdat beide van dezelfde fabrikant komen.

e] Apples zijn waardevaster. Als je over een aantal jaar je oude computer weg wilt doen, zal een PC niets meer waard zijn, terwijl de oude Mac nog best aardig wat op kan brengen.

f] een Mac is over het algemeen gewoon een ding dat werkt :)

Let wel: dit is natuurlijk mijn mening, en er zullen mensen zijn die daar anders over denken, en dat kan. Ik wil niet een Mac vs PC discussie beginnen, want dat heeft toch geen zin. Je zal het voor jezelf moeten beslissen.

Launching containers into space

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Mac OS 10.4 kost geen E 500,-. Je ADC lidmaatschap kost E500,- en als je lid wordt krijg je OS 10.4. Daarnaast krijg je dan net als alle andere ADC leden software en updates, mailings etc.

* FendtVario is helaas geen ADC lid, als je geen student meer bent gaat alles opeens geld kosten :(.

[ Voor 3% gewijzigd door FendtVario op 20-10-2004 15:25 . Reden: typo ]

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• Alpha-sphere
Whieee schreef op 20 oktober 2004 @ 15:05:
[...]

er zijn 2 kanten aan dit verhaal:

1) voor het geld dat een PowerMac Single G5 1.8 GHz kost kun je een PC aanschaffen met betere specs, echter...

2)
a] je zit vast aan Windows voor Photoshop; dat houdt in:
-drivers installeren
-virusscannen
-adware-removers
-bergen met kritieke updates

b] je hebt niet het mooie design van Apple computers

c] je hebt geen OSX, en mist dus o.a.:
-expose
-CoreImage (vanaf Tiger)
-CoreVideo (vanaf Tiger)
-nog veel meer
*Tiger zal er eerder zijn dan Windows Longhorn*

d] wanneer je een Mac neemt heb je perfecte integratie tussen hardware en OS, omdat beide van dezelfde fabrikant komen.

e] Apples zijn waardevaster. Als je over een aantal jaar je oude computer weg wilt doen, zal een PC niets meer waard zijn, terwijl de oude Mac nog best aardig wat op kan brengen.

f] een Mac is over het algemeen gewoon een ding dat werkt :)

Let wel: dit is natuurlijk mijn mening, en er zullen mensen zijn die daar anders over denken, en dat kan. Ik wil niet een Mac vs PC discussie beginnen, want dat heeft toch geen zin. Je zal het voor jezelf moeten beslissen.
Heel goed gezegd :)
Tegen al deze voordelen heeft de PC eigenlijk maar de volgende voordelen:
Voor het zelfde geld is een PC sneller. Tis maar net wat je belangrijker vind. Geen gezeur je ding doen op de mac of je pc de hele tijd netjes proberen te houden.

Tis net een Ferrari. Voor minder geld kan je ook een honda kopen en opvoeren + een Nitro kit erbij.

Verwijderd

Whieee: Ik wil dit topic niet offtopic laten gaan, maar verdiep je asjeblieft eens meer in je "vijand" bij punt 2a. Het kan ook anders

Ik ben heel benieuwd naar een benchmark tussen de iMac G5 1.8 en de PowerMac G5 1x1.8. Op papier hebben ze evenveel Gigahertz, een even hoge Front Side Bus en het geheugen draait op dezelfde snelheid.

Een klein voorgevoel zegt me dat de PowerMac G5 toch net een tikkeltje sneller zal zijn. Misschien draait het daar een tandje sneller omdat ze daar geen problemen hadden met de warmte afvoer.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Wel aardig dat ze nu een soort 'headless' imac hebben gereleased, welke precies het 'gat' met de imac en de g5 overbrugd. Maar vergeleken met de nieuwe imac betaal je alleen voor de mogelijkheid om het ding intern uit te breiden. Bij een imac krijg je daar een heel scherm voor. Ik weet niet wat ik er van moet vinden.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-02 21:31

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 17:17:
Whieee: Ik wil dit topic niet offtopic laten gaan, maar verdiep je asjeblieft eens meer in je "vijand" bij punt 2a. Het kan ook anders

Ik ben heel benieuwd naar een benchmark tussen de iMac G5 1.8 en de PowerMac G5 1x1.8. Op papier hebben ze evenveel Gigahertz, een even hoge Front Side Bus en het geheugen draait op dezelfde snelheid.

Een klein voorgevoel zegt me dat de PowerMac G5 toch net een tikkeltje sneller zal zijn. Misschien draait het daar een tandje sneller omdat ze daar geen problemen hadden met de warmte afvoer.
@Terr: ik werkte tot een paar maanden geleden uitsluitend met Windows (2000/XP) en Linux; en voor mijn klanten (met Windows) ben ik er nog steeds... je kan dus stellen dat ik aardig op de hoogte ben van Windows. Ik weet dat het anders kan... maar de gemiddelde gebruiker wil gewoon dat de PC werkt, en zich vooral niet druk maken over bijwerkingen van service packs, virussen, spyware, etc.

Over de PowerMac G5 single: ik vind em wel interessant eigenlijk :) Je hebt de mogelijkheid het ding echt uit te breiden, meerdere HDD's, nieuwe videokaart, een flinke berg geheugen, ander scherm.... Dat er dan geen scherm inzit, is dan weer jammer. Ik laat het daarom ook van mijn budget afhangen, het wordt OF een iMac G5 17" met 1GB RAM, OF een PowerMac G5 met 1GB RAM en een R9600XT en een KVM switch totdat ik geld heb voor een huge tft :P

Launching containers into space

Verwijderd

is dat zeker dat de huidige videokaart in de ibooks straks niet compatible zijn met tiger ? ik wil graag een ibook bestellen, maar ook gebruik gaan maken van tiger (of moet ik wachten met het aanschaffen tot tiger uit is? ik heb wel eventjes geduld, niet te veel ;) )

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De huidige videokaart in de iBooks is wel compatible met Tiger. Het is alleen een techniek in Tiger, Core Image, die een beter videokaart nodig heeft dan die in de iBook zit:

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

en wat mag het voordeel zijn van die core image?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 oktober 2004 @ 17:59:
en wat mag het voordeel zijn van die core image?
Je kan ook even het topic doorkijken :z

http://www.apple.com/macosx/tiger/core.html
Pagina: 1