Tv-out net niet goed

Pagina: 1
Acties:

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:25
Ik heb mijn pc aangesloten met een s-vhs ---> scart kabel op mijn philips breedbeeld tv. alles werkt nu (eindelijk) goed, maar ik heb nog 1 klein proleempje. als ik een divx film afspeel met "2 balken, 2.35:1" staan er 2 kleine zwarte balkjes onder en boven in mijn scherm. dit is opzich goed, maar ze zijn net te klein waardoor het beeld toch uitgerekt is. ik gebruik bsplayer. iemand een idee qua instellingen? ik heb al veel geprobeerd.
sapphire 9600 xt ultimate

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

Dat is een 21:9 verhouding, die zwarte balken hou je op een 16:9 TV. Een beetje spelen met de verschillende inzoommogelijkheden van je TV zou het beter moeten krijgen. Hij moet op 16:9 staan, niet op superzoom oid.

Waarschijnlijk heb je je TV ook ingezoomd? Dat geeft sowieso een slechtere kwaliteit. Zoals je in mijn topic kan lezen ben ik naarstig op zoek naar de allereerste videokaart die een breedbeeld TV beschouwt als iets normaals. En dat je niet hoeft in te zoomen.

[ Voor 20% gewijzigd door looskuh op 19-10-2004 16:48 ]

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:13
met bsplayer kun je zelf resoluties maken.

misschien dat dat je helpt. dus als een film 16:9 is kun je bsplayer hem als 16:8 (*:* , *=0-9) misschien dat je op deze manier de juiste resolutie krijgt.

het kan ook wel eens helpen de tv op "original" te zetten ipv "zoom" o.id.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@looske

Hmm, bij mijn ati settings kan ik gewoon aangeven wat mijn beeldscherm formaat is. Hier kan ik gewoon 16:9 kiezen. Geen idee echter of dit het gewenste effect opleverd (horizontaal uitgerekt zodat alle beeldlijnen worden gebruikt) aangezien ik geen breedbeeld aangesloten heb. Ik zal het thuis eens proberen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:25
Bedankt voor jullie reacties, ik heb het opgelost. ik heb in de clone modus de volgende instellingen:
Cinema
Identiek aan bronvideo
16:9 (breedbeeld)

in Bsplayer heb ik hem op anamorphic gezet. Ik geloof dat hij nu helemaal goed is, al ben ik er niet 100% zeker van. zo niet is het iig niet storend meer :).

Nu heb ik alleen nog een vraag. ik heb deze breedbeeld tv nieuw onder andere omdat er op mijn oude tv flitsen begonnen te ontstaan meestal blauw.

nu heb ik op mijn nieuwe tv ook iets dergelijks. het is een witte streep die af en toe in mijn beeld flitst, het duurt heel kort, en komt niet heel vaak voor, maar is toch behoorlijk vervelend. ik heb al gezocht op het forum, maar dat zijn toch altijd andere problemen. heeft iemand hier misschien een verklaring voor? oja, ik heb mijn oude tv al een keer aangesloten op een geaard stopconctact, maar dit hielp niet.

• looskuh

looskuh

Dawwgg

Ik heb er ook last van sinds mijn laatste reinstall ja. Heb 't nog niet op weten te lossen.

Kan je me trouwens vertellen of je breedbeeld TV nu automatisch op de "breedbeeld" danwel "widescreen" stand springt? (En hem dus horizontaal uitrekt?)

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor zover ik weet zoomed een TV altijd als we het over PAL met een bepaalde beeldverhouding anders dan standaard 4:3 (1.33:1) of PAL+ hebben 16:9(1.78:1), de beeldresolutie daavan blijft 720x576. Ook bij diverse DVD formaten past de TV zich al dan niet automatisch aan het signaal aan.

Als dat niet wordt meegestuurd op TV-Out moet je dat dus even handmatig doen.
Overige instellingen in de programmatuur heeft doorgaans alleen betrekking op de aspectverhouding, er vanuitgaand dat je de TV goed hebt staan.
Alleen TV's met extra ingangen, naast s-video en RGB zoals component en soms zelfs d-sub15 of DVI bij panels, kunnen daadwerkelijk een hogere resolutie aan. In interlaced en/of progressive scan.

Je TV aansluiten op een geaard stopcontact heeft ook geen zin, die heeft namelijk geen stekker met randaarde zoals dat bij een monitor het geval is. Wat soms helpt is de steker een slag draaien. Wel is het belangrijk je PC te aarden. Soms helpt het ook als je tijdelijk de antennekabels, radio en TV, even uit je apperatuur neemt, of beter een mantelstroom filter er tussen ivm aardlussen.

[ Voor 39% gewijzigd door _XipHiaS_ op 20-10-2004 12:56 ]

• looskuh

looskuh

Dawwgg

Wat een hoop tweakers niet snappen is dat de kwaliteit van het beeld staat of valt met het type signaal dat naar de TV wordt gestuurd. Al stel je je software nog zo goed in, zodra je met je breedbeeld in gaat zoomen (zoals ik nu moet doen, of zoals je moet doen bij NL 1+2+3 uitzendingen) verlies je aanzienlijk aan kwaliteit.

Zoomen moet eigenlijk altijd vermeden worden. Er bestaat gewoon een beeldvullend breedbeeld signaal. Ik snap niet dat zoveel mensen dat hier niet snappen.
Pagina: 1