Toon posts:

Stabiliteits problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste die-hard overklokkers,

Ik heb twee weken geleden een mobile athlon aangeschaft met de bedoeling deze redelijk over te klokken. Nu is dit de eerste keer dat ik hieraan begin en het valt mij nog niet mee om mijn systeem stabiel te krijgen.

Draai nu op 145x16 @1,65 en hoewel hij best stabiel loopt (prime95 minstens 9 uur 2e test) heb ik last van rare verschijnselen in windows en spellen:

- processen (iexplore of svchost) die na enige tijd 100% cpuload gebruiken en zelfs niet meer te killen zijn
- bv in counterstrike source vastlopers wanneer ik de server list refresh :?

Na wat experimenteren ben ik ook achter gekomen dat mijn systeem met deze nieuwe processor pas stabiel loopt op een hoge fsb, wanneer ik nu 133 mhz kies
heeft hij ineens meer i/o voltage nodig anders start hij niet eens programmas op in windows :? heel raar allemaal

Het probleem is echter dat ik niet weet waar het aan ligt.
Kan iemand mij vertellen hoe je daar het beste achter komt?
Als het aan het geheugen ligt heb je dan te maken met vastlopers of juist blauwe schermen? En hoe zit het bij cpu, hd, videokaart etc?
Als je trouwens teveel volt geeft kun je dan ook fouten krijgen?

Ik vraag wel erg veel, maar ik hoop dat jullie me iets op weg kunnen helpen.
alvast bedankt

Mijn systeem:

abit kr7a-raid
athlon xp-m 2600
2x 256 mb pc2100 kingston
2x 40gb maxtor (op dit moment geen raid wegens testen stabiliteit)

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 15:51
Ik durf te wedden dat je stabiliteitsproblemen aan te schrijven zijn aan je geheugen (die pc2100) en je moederbord met een kt266a chipset.

Het geheugen en je moederbord ondersteunen een (officiele) maximale fsb van 266mhz. Ik denk dat je met een fsb van 290mhz wel eens de max er uit hebt gehaald, bovendien weet ik niet zo 1-2-3 of je chipset een pci/agp lock heeft, maar daar zouden ook wel eens problemen uit kunnen ontstaan.

Upgraden die handel, zou ik dus zeggen :) .

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 09:54
Kan je geen hogere multiplier kiezen met een lagere FSB?

Dan belast je je geheugen en chipset minder. Als je dan veel hoger kan komen dan is je geheugen of de chipset de beperkende factor.Als je met een lagere fsb niet stabiel op een hogere cpu snelheid kan komen is je cpu de beperkende factor (misschien meer voltage nodig)

Kan je geen lossere geheugen timings proberen?

Dan belast je je geheugen minder. Als je dan veel hoger kan komen dan is je geheugen de beperkende factor.Als je niet hoger kan komen is iets anders de beperkende factor.

Kan je geen PC2700 of sneller geheugen van iemand lenen en een lagere multiplier kiezen?

Als je dan stabiel op een hogere fsb kan komen is je geheugen of cpu de beperkende factor. Als je niet hoger kan s je moederbord de beperkende factor. (bij minder als 5 Mhz kan het ook zijn dat je hoger komt omdat je de chipset met een minder snelle cpu minder belast).

Blauwe schermen worden vaak veroorzaakt door het geheugen. (hoeft niet altijd)

Vastlopers kunnen overal aan liggen: videokaart, cpu, geheugen of moederbord

Er zijn bartons die moeite hebben met veel voltage (meer dan 1,85 volt)... kwestie van uitproberen. Maar 1,8 volt kan iedere AMD XP aan , of je stabiel kan blijven draaien hangt meer van je koeling af tot en met 70 graden kan wel voor korte tijd tot en met maximaal 55 voor dagelijks gebruik.

1,85 kan zeker voor dagelijks gebruik mits genoeg gekoeld en dat je cpu geen hekel heeft aan hoge voltages.

Je moederbord is ook zeker een van de beperkende factoren, een fsb van 160 is zeker je maximum je zit dan met een PCI van 40 dit is voor hardeschijven vaak het maximum. het kan ook zijn dat er andere ding eerder mee po houden. Mijn plextor cd brander vindt bijvoorbeeld 36 niet leuk. Radeon video kaarten, ingewikkelde pci kaarten en onboard dingen (geluid, lan raid e.d.) vinden een hoge pci ook niet leuk.

Je pci snelheid is in jou geval 1/4 van de fsb: 145/4 = 36,25

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Haal een A7N8X deluxe REV2.0 of beter moederbord, waarschijnlijk moet je wel even de nieuwste bios erbij downloaden voor betere herkenning.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Als je dan een nieuw bord koopt nee dan een DFI Infinity, das een beter bord voor Mobiles.
Persoonlijk denk ik neit dat je heel veel verder gaat komen met dat bord, de KT 266A chipset heeft namelijk geen AGP/PCI lock en ondersteunt officieel niet hoger dan een FSB van 133 mhz (alhoewel je wel wat hoger zal komen omdat je pci snelheid meestal wel werkt tot 40 mhz). Bovendien heb je PC2100 geheugen wat ook niet heel erg veel verder zal komen dan wat je nu hebt.
\Dus als je echt optimaal gebruik wilt maken van je mobile zu je toch echt een nieuw mobo en mem moeten aanschaffen

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, maar na een paar dagen experimenteren ben ik weer terug bij af ;(
Heb mijn oude 1800 er weer op zitten, omdat ik helemaal gek werd van mijn systeem. Heb wel 4x windows opnieuw geinstalleerd 8)7

Kreeg mijn systeem niet meer stabiel, zelfs niet met een underclock van 12,5 x 133
@ 1,45 op de meest losse timings :?
Waar ik last van had? Corrupte bestanden bij installaties en vooral het na een tijdje ´locken´ van processen en dan 100% cpu load gebruikten en niet te killen meer waren.

Ik was ervan overtuigd dat mijn mobo het begeven had, en heb besloten om mijn oude processor er weer even op te zetten. Maar nu heb ik nergens last van. :/

Mijn cpu kan toch niet kapot zijn? Dan start hij toch helemaal niet meer op?
Trouwens heb de voltage niet hoger gehad dan 1,65 volt, niks aan de hand lijkt me.

In iedergeval werkt er iets niet goed samen met m´n processor.
Heb zitten denken aan om raid controller of ACPI uit te zetten.
Iemand nog ideeën, anders denk ik dat ik maar een nieuwe mobo en geheugen aanschaf. Maar dan moet ik wel zeker weten of mijn processor niet kapot is .................. :/

Verwijderd

Corrupte bestanden zijn het kenmerk van of het geheugen wat het niet meer trekt, of een te hoge PCI-busspeed. Ik zou gewoon lekker @ defaultspeeds draaien met de mobile, totdat je een ander bord hebt. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je bordje niet met een Barton overweg kan waardoor de boel instabiel wordt. Je XP-M is een Barton...

Verwijderd

Topicstarter
Klopt het is een barton (2600) die op een fsb van 133 werkt.
Maar het kan niet aan het geheugen of pci-bus liggen, want heb zelfs problemen als deze op eigen stock frequentie werken :?
Kunnen de problemen die ik genoemd heb (corrupte bestanden en 100% cpu-load) niet door de cpu komen dan? Moet toch wel.

Verwijderd

Je moederbord heeft érg veel moeite met de processor, deze chipset flipt vaak al op een Thoroughbred B, weetie niet meer hoe hij laag voltage moet geven, kun je nagaan hoe hij flipt op 512KB L2. Laat voor de zekerheid de CPU ergens anders testen, kan me geen computerboer voorstellen die dat éventjes doet, zei het tegen betaling. Wie weet doet hij het gratis als je hem de aanschaf van een leuk nForce 2 plankje + PC3200 in het vooruitzicht steld. Zo'n mobo wordt je zowiezo wel blij mee.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 oktober 2004 @ 00:20:
Klopt het is een barton (2600) die op een fsb van 133 werkt.
Maar het kan niet aan het geheugen of pci-bus liggen, want heb zelfs problemen als deze op eigen stock frequentie werken :?
Kunnen de problemen die ik genoemd heb (corrupte bestanden en 100% cpu-load) niet door de cpu komen dan? Moet toch wel.
Een Barton werkt intern wat anders dan een Palomino. Door dit verschil in architectuur kan het zijn dat verkeerde instructies naar de CPU worden gestuurd. Uiteraard gaan er dan dingen fout. Je zou kunnen proberen of een BIOS-update effect heeft.
Pagina: 1