Beste die-hard overklokkers,
Ik heb twee weken geleden een mobile athlon aangeschaft met de bedoeling deze redelijk over te klokken. Nu is dit de eerste keer dat ik hieraan begin en het valt mij nog niet mee om mijn systeem stabiel te krijgen.
Draai nu op 145x16 @1,65 en hoewel hij best stabiel loopt (prime95 minstens 9 uur 2e test) heb ik last van rare verschijnselen in windows en spellen:
- processen (iexplore of svchost) die na enige tijd 100% cpuload gebruiken en zelfs niet meer te killen zijn
- bv in counterstrike source vastlopers wanneer ik de server list refresh
Na wat experimenteren ben ik ook achter gekomen dat mijn systeem met deze nieuwe processor pas stabiel loopt op een hoge fsb, wanneer ik nu 133 mhz kies
heeft hij ineens meer i/o voltage nodig anders start hij niet eens programmas op in windows
heel raar allemaal
Het probleem is echter dat ik niet weet waar het aan ligt.
Kan iemand mij vertellen hoe je daar het beste achter komt?
Als het aan het geheugen ligt heb je dan te maken met vastlopers of juist blauwe schermen? En hoe zit het bij cpu, hd, videokaart etc?
Als je trouwens teveel volt geeft kun je dan ook fouten krijgen?
Ik vraag wel erg veel, maar ik hoop dat jullie me iets op weg kunnen helpen.
alvast bedankt
Mijn systeem:
abit kr7a-raid
athlon xp-m 2600
2x 256 mb pc2100 kingston
2x 40gb maxtor (op dit moment geen raid wegens testen stabiliteit)
Ik heb twee weken geleden een mobile athlon aangeschaft met de bedoeling deze redelijk over te klokken. Nu is dit de eerste keer dat ik hieraan begin en het valt mij nog niet mee om mijn systeem stabiel te krijgen.
Draai nu op 145x16 @1,65 en hoewel hij best stabiel loopt (prime95 minstens 9 uur 2e test) heb ik last van rare verschijnselen in windows en spellen:
- processen (iexplore of svchost) die na enige tijd 100% cpuload gebruiken en zelfs niet meer te killen zijn
- bv in counterstrike source vastlopers wanneer ik de server list refresh
Na wat experimenteren ben ik ook achter gekomen dat mijn systeem met deze nieuwe processor pas stabiel loopt op een hoge fsb, wanneer ik nu 133 mhz kies
heeft hij ineens meer i/o voltage nodig anders start hij niet eens programmas op in windows
Het probleem is echter dat ik niet weet waar het aan ligt.
Kan iemand mij vertellen hoe je daar het beste achter komt?
Als het aan het geheugen ligt heb je dan te maken met vastlopers of juist blauwe schermen? En hoe zit het bij cpu, hd, videokaart etc?
Als je trouwens teveel volt geeft kun je dan ook fouten krijgen?
Ik vraag wel erg veel, maar ik hoop dat jullie me iets op weg kunnen helpen.
alvast bedankt
Mijn systeem:
abit kr7a-raid
athlon xp-m 2600
2x 256 mb pc2100 kingston
2x 40gb maxtor (op dit moment geen raid wegens testen stabiliteit)