HUB/Switch? Wie weet hoe het zit?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-08 08:08
Wie kan mij uitleg/URL geven over het wat/hoe/waarom van HUB's en switches.
Ik snap er niet veel meer van.
Je hebt HUB's, Switches.
Die zijn dan weer: intelligent, (un)managed,
linkbuilder(TM), half/full-duplex, stackable (je kan ze toch altijd op elkaar zetten???)
Zo'n netwerk verdeler (noem ik het maar even)
heeft dan 10 of 100mb te verdelen, maar als je bijv. een 8 poorts geval vol stopt met kabels, barst het bijv. van de collisions..
Ik snappie niet meer doen!
Verschillende termen ken ik als Tweaker natuurlijk wel, maar ze worden vaak onlogisch/tegenstrijdig gebruikt door mensen/websites.
Vandaar me vraag:
HOE WAT WAAROM????

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Verwijderd

Ok, daar gaan we:

Verschil tussen een hub en een switch:
een hub stuurt dom alle paketjes simpelweg naar elke poort op de hub waardoor je de beschikbare bandbreedte met de aangesloten computers moet delen. Een switch stuur de paketjes alleen naar de poort waar ze heen moeten. Oftewel, een switch is een stuk sneller. Je deelt je bandbreedte niet.
Managed betekent dat er software op de switch aanwezig is waardoor je dit ding kan besturen. Hiermee kan je allerlei leuke geintjes uithalen. Bijvoorbeeld kan je statistieken opvragen over van alles.
Poorten dwingen om op een bepaalde snelheid te werken etc. etc.
Stackable = Hiermee kan je de backbone van de hub/switch verbinden met een andere hub/switch op de snelheid van de backbone (vaak).

Dit topic is gesloten.