Wanneer is RAID5 gunstig?

Pagina: 1
Acties:

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 07:52
Hallo,

Ik ben hier en daar aan het informeren geweest over RAID 5 systemen. Ik wil weten wanneer een RAID 5 systeem optimaal reageert.

De meeste antwoorden bij 10 schijven en wat minder bij 6.

Wat denken jullie daar van?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-03 09:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik denk dat je je eerst maar eens in de theorie achter RAID (en niet alleen RAID5) moet verdiepen, dan weet je het zelf en hoef je niet op de meningen van anderen af te gaan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voor alle RAID levels geldt: hoe meer schijven, hoe sneller de array :) Mits de interface niet beperkend is.
Wel is het volgende zo: hoe meer schijven, hoe meer overhead. Dus in principe is het minimumaantal van 3 schijven de meest "optimale" configuratie, wat betreft de performance per disk.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
http://balusc.xs4all.nl/ned/rai-int.html

Lees dat ook eens door. Das de website van die rooie boven mij :P Erg leerzaam, daarop heb ik mijn keuze gebaseerd ;)

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 07:52
Genoeg info om te lezen dus :)
Ik zal eens kijken.

[ Voor 83% gewijzigd door dreambofh op 19-10-2004 13:36 ]

Verwijderd

Eh....... *slik*...... O-)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Plague schreef op 19 oktober 2004 @ 13:36:
http://balusc.xs4all.nl/ned/rai-int.html

Lees dat ook eens door. Das de website van die rooie boven mij :P Erg leerzaam, daarop heb ik mijn keuze gebaseerd ;)
Dat kan ook :P Daar komt de RAID FAQ vandaan.

[ Voor 75% gewijzigd door BalusC op 19-10-2004 13:37 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Denk dat dat wel het beste is ja :)
Heb zelf software RAID, en bevalt me ook prima.
Ga binnenkort denk ik eens een HardwareRAID controller aanschaffen.
Alleen zijn die een beetje erg duur...

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bij zes schijven in RAID 5 zijn veel (oudere) RAID-adapters al lang uitgeschakeld.

In theorie kunnen de prestaties altijd toenemen naarmate het aantal schijven groter wordt. In de praktijk valt de performance scaling echter tegen omdat de workload weinig mogelijkheden biedt voor verbetering van de prestaties door striping, de RAID stack er geen kaas van weet te bakken of omdat de hardware gewoon niet snel genoeg is. Oudere adapters met een i960, IOP302 of IOP303 I/O processor kunnen vaak niet meer dan 100MB/s in RAID 5 wegschrijven. Met drie schijven kun je daar makkelijk overheen gaan. Het hangt echt heel erg veel af van je specifieke toepassing en hardware implementatie.

Ik zou me eerst ook maar eens wat gaan verdiepen in benchmarks voordat je een hardware RAID-adapter gaat aanschaffen. Er is een enorm verschil in prestaties tussen de verschillende implementaties. Een intelligente RAID-adapter is ook niet altijd sneller dan een hostbased RAID-adapter die al het werk door de CPU laat opknappen.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:26

heuveltje

KoelkastFilosoof

BalusC schreef op 19 oktober 2004 @ 13:34:
Wel is het volgende zo: hoe meer schijven, hoe meer overhead. Dus in principe is het minimumaantal van 3 schijven de meest "optimale" configuratie, wat betreft de performance per disk.
eigenlijk klopt dat ook niet

uitgaande van een perfect 3 disk array
kom je per disk uit op 2/3 van de prestatie van die 3 disken appart opgesteld
tegen 7/8 bij een perfect 8disk array

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-03 09:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

heuveltje schreef op 19 oktober 2004 @ 15:01:
[...]

Je haalt hier prestatie (snelheid) en opslagcapaciteit door elkaar.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mr. Liu schreef op 19 oktober 2004 @ 15:03:
[...]

Je haalt hier prestatie (snelheid) en opslagcapaciteit door elkaar.
niet echt, die 2 hangen samen lijkt me
in een 3disk array word er maar vanaf 2 disken gelezen
in een 8disk array vanaf 7

op die laatste (al verschilt de schijf per bit) staat parity, en die word dus niet gelezen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

heuveltje schreef op 19 oktober 2004 @ 15:06:
[...]

niet echt, die 2 hangen samen lijkt me
in een 3disk array word er maar vanaf 2 disken gelezen
in een 8disk array vanaf 7

op die laatste (al verschilt de schijf per bit) staat parity, en die word dus niet gelezen
Maar je moet ook de bus snelheid in de gaten houden. De snelste scsi bus momenteel is 320MB/s. Een beetje scsi schijf kan 50-60MB/s doen, dus 8 x 50 is al 400MB/s. En zoals als eerder gemeld door Femme, is de processor op de controller vaak een grotere beperking dan de snelheid waarmee een schijf data kan transferen.

Dus des te kleiner de array, des te effectiever (je haalt meer uit elke schijf), maar afhankelijk van het gebruik kan je meer snelheid krijgen door schijven toe to voegen, tot je aan de bus en/of controller limiet komt.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Device Manager schreef op 19 oktober 2004 @ 15:25:
[...]

Maar je moet ook de bus snelheid in de gaten houden. De snelste scsi bus momenteel is 320MB/s. Een beetje scsi schijf kan 50-60MB/s doen, dus 8 x 50 is al 400MB/s. En zoals als eerder gemeld door Femme, is de processor op de controller vaak een grotere beperking dan de snelheid waarmee een schijf data kan transferen.

Dus des te kleiner de array, des te effectiever (je haalt meer uit elke schijf), maar afhankelijk van het gebruik kan je meer snelheid krijgen door schijven toe to voegen, tot je aan de bus en/of controller limiet komt.
Ik had het hier over een theoretisch perfect array. dus zonder busof proc beperkingen ed.
en tenzij je een lichte fileserver draait lijkt die 50mb/s me ook niet echt reeel..

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

heuveltje schreef op 19 oktober 2004 @ 15:01:

Sja, je hebt het over de theorie (waarbij je overigens totaal niet met randfactoren rekening houdt) en ik over de praktijk ;)
Device Manager schreef op 19 oktober 2004 @ 15:25:
Maar je moet ook de bus snelheid in de gaten houden. De snelste scsi bus momenteel is 320MB/s. Een beetje scsi schijf kan 50-60MB/s doen, dus 8 x 50 is al 400MB/s.
True, maar de meeste U320 SCSI controllers bestaan uit twéé kanalen die in theorie elk met 320MB/s volgestouwd kan worden, wat dus weer een theoretische totale bandbreedte van 640MB/s oplevert.

Niet RAID5-related, maar het geeft je een beeld: [rml]BalusC in "[ Benchmarks] Post hier je RAID0 scores!"[/rml] :)

[ Voor 43% gewijzigd door BalusC op 19-10-2004 17:09 ]

Pagina: 1