Toon posts:

Probleem bij het installeren van Casema kabelinternet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een kennis van mij helpen met het installeren van een kabelinternetverbinding van de casema in Den Haag.

Eerst zal ik de achtergrondsituatie uitleggen.

1. Ze wonen op de zolder verdieping van een pand waar ook andere mensen wonen op de andere verdiepingen.
2. De hoofdaansluiting van de kabel zit in de kamer van de huiseigenaar op de begane grond .
3. Achter de hoofdaansluiting zit er een signaalversterker die de signaal versterkt en verspreidt naar de diverse kamers in het huis, waaronder ook onze zolder verdieping.
4. Op de zolderverdieping waar wij dus zijn, is er een kabelwanddoosje waarop de tv's aangesloten kunnen worden.

Wat we geprobeerd hebben is de signaalsplitter die we van de casema gekregen hebben aangesloten op de wanddoos van de zolder verdieping en vandaar naar de tv en de kabelmodem via de juisten in/uitgangen. De kabelmodem is weer via een utp kabel verbonden met de computer.

Resultaat: de modem kan het netwerk van de casema niet vinden.

Mijn huisgenoot heeft een maand of twee bij de casema helpdesk gewerkt en dus vraag ik aan hem en hij antwoordt dat de modem het beste bij de hoofdaansluiting kan worden aangesloten.

Ik kan dan drie oplossingen bedenken:

1. Het abonnement annuleren.
We hebben de casema al hierover benaderd en ze zeggen dat het niet mogelijk is omdat we al eenjarige contract hebben en omdat de zevendagen al voorbij zijn.

2. Splitter en de modem op de kantoor van de huiseigenaar zetten.
Ik kan de splitter meteen aansluiten op de hoofdaansluiting en tv signalen doorsturen naar de al bestaande signaalversterker. Via de korte door de casema geleverde kabel gebruiken naar de kabelmodem en daaruit met een lange utp kabel naar de computer op de zolder (3e etage) sturen.

3. Splitter bij de hoofdaansluiting en kabelmodem op de zolder.
Splitter zoals beschreven bij het punt 2. bij de hoofdaansluiting zetten en een lange coax kabel aansluiten op de kabelmodem in de zolder.

Wat denken jullie dat de beste oplossing is ? Het liefst wil ik alles op de zolder verbinden. Maar als het niet kan (waarom eigenlijk niet ?), wat anders ? Van de oplossingen 2 en 3, komt het punt 3 beter uit omdat we dan makkelijk bij de kabelmodem bij kunnen. We hebben natuurlijk niet een vrije toegang tot de kantoor van de huiseigenaar.

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Splitter + modem bij hoofdaansluiting zetten. Met LAN naar boven en evt. via router naar PC. Signaalversterker alleen gebruiken voor de TV/Radio uitgang van de splitter.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2004 13:06 ]

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Waarschijnlijk geeft de signaalversterker op de BG problemen. Een kabelmodem moet ook data terug kunnen sturen het netwerk op, de meeste versterkers ondersteunen dit niet en sperren gewoon het teruggaande signaal.
Er zijn speciale modellen die dit wel kunnen, die zijn echter wel wat duurder.

Ik zou voor optie 2 gaan, kabelmodems hebben VEEL last van eventuele storing door te lange kabels. Optie 3 ZOU dus kunnen werken, maar je krijgt echt geen garantie.

* Wokkels heeft ook anderhalf jaar bij casema helpdesk gezeten (niet als 1e lijns overigens ;))
Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 13:05:
Splitter + modem bij hoofdaansluiting zetten. Met LAN naar boven en evt. via router naar PC. Signaalversterker alleen gebruiken voor de TV/Radio uitgang van de splitter.
Wat hij zegt dus :P

[ Voor 22% gewijzigd door Wokkels op 19-10-2004 13:08 ]

Permanent wintericon!

Verwijderd

Optie3 heeft hier een tijdje gewerkt met ups en downs (regelmatig signaalverlies). Sinds de modem bij de hoofdaansluiting staat geen problemen meer gehad.

Indien EuroDocSis:
Je kunt makkelijk testen of het aan signaalverlies ligt door naar het adres van je modem te gaan (hier is dat http://192.168.100.1/) met je browser (mocht je het niet al gelijk zien aan de knipperende [receive/send/online] ledjes) en daar je send en receive dBmV waarden uit te lezen. Een hoge sendwaarde geeft aan dat het modem behoorlijk moeite heeft om contact te leggen met het verdeelstation in de straat.
Zie ook: Wanadoo Kabel, storing met knipperend send lampje
Atlas schreef op 19 oktober 2004 @ 13:15:
[...]
Dat laatste kan ook liggen aan he feit dat de Casema te dom is geweest om de internetfilter niet uit de wijkkast te slopen :P
Is hier ook gebeurt en de mW waardes waren toen een stuk hoger dan nu ik gewoon contact heb :)
Dat was allemaal al nagekeken (na >10 bezoeken :D) en lag het niet aan. Overigens had ik alleen problemen met EuroDocSis, met de oude Demos ging alles prima. Ik heb ondertussen ook al een aantal EuroDocSis modems versleten 8)7 Maar goed, het werkt nu...

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2004 13:24 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 13:13:
Optie3 heeft hier een tijdje gewerkt met ups en downs (regelmatig signaalverlies). Sinds de modem bij de hoofdaansluiting staat geen problemen meer gehad.

Indien EuroDocSis:
Je kunt makkelijk testen of het aan signaalverlies ligt door naar het adres van je modem te gaan (hier is dat http://192.168.100.1/) met je browser (mocht je het niet al gelijk zien aan de knipperende [receive/send/online] ledjes) en daar je send en receive mW waarden uit te lezen. Een hoge sendwaarde geeft aan dat het modem behoorlijk moeite heeft om contact te leggen met het verdeelstation in de straat.
Dat laatste kan ook liggen aan he feit dat de Casema te dom is geweest om de internetfilter niet uit de wijkkast te slopen :P
Is hier ook gebeurt en de mW waardes waren toen een stuk hoger dan nu ik gewoon contact heb :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelly replies :)
Wokkels schreef op 19 oktober 2004 @ 13:07:
Waarschijnlijk geeft de signaalversterker op de BG problemen. Een kabelmodem moet ook data terug kunnen sturen het netwerk op, de meeste versterkers ondersteunen dit niet en sperren gewoon het teruggaande signaal.
Er zijn speciale modellen die dit wel kunnen, die zijn echter wel wat duurder.

Ik zou voor optie 2 gaan, kabelmodems hebben VEEL last van eventuele storing door te lange kabels. Optie 3 ZOU dus kunnen werken, maar je krijgt echt geen garantie.

* Wokkels heeft ook anderhalf jaar bij casema helpdesk gezeten (niet als 1e lijns overigens ;))
[...]

Wat hij zegt dus :P
Dus als we de signaalversterker vervangen met een nieuwere model dat de signalen bidirectionaal ondersteunt zou het dus gewoon moeten werken met alles (kabelmodem, splitter) op de zolder ?

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 13:47:
Bedankt voor jullie snelly replies :)

[...]

Dus als we de signaalversterker vervangen met een nieuwere model dat de signalen bidirectionaal ondersteunt zou het dus gewoon moeten werken met alles (kabelmodem, splitter) op de zolder ?
Het zou kunnen werken ja. Zoals ik al zei: kabelmodems hebben erg veel last van lange coaxbekabeling, of het signaal versterkt is of niet maakt dan niet zo heel veel meer uit ben ik bang.

Sowieso zou ik eerst nakijken of er niet al een geschikte versterker hangt beneden, maar ook al vervang je hem heb je dus nog een aanzienlijke kans dat het niet gaat werken. IMO het geld/moeite niet waard.

Wat is erop tegen dat het modem in een afgesloten ruimte staat? Je hoeft fysiek eigenlijk nooit bij je modem te zijn tenzij je hem een keertje moet resetten ofzo, iets dat volgens mij eigenlijk nooit meer hoeft met eurodocsis.

* Wokkels zou echt gaan voor het UTP-kabel-trek-verhaal.

Permanent wintericon!

Verwijderd

tenzij je hem een keertje moet resetten ofzo, iets dat volgens mij eigenlijk nooit meer hoeft met eurodocsis.
Echt noodzakelijk is het niet meer nee, aangezien bij verlies van verbinding het modem zelf al een diagnostische loop doorloopt (bovendien kan je het modem ook resetten via de eerder genoemde 192.168.100.1). En als zichtbare indicatie hoeveel je down/upload hoef je het ook niet te doen aangezien het activity ledje voor up/down én lowlevel communicatie is (bovendien werkt MGRT, WinBar of DUmeter veel handiger en kun je het ook aflezen aan de leds van je switch/router).

Een kwalitatief goede bidirectionele versterker kan nog flink prijzig zijn trouwens....

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 22:34

theezeefje

Poehee

Modem idd zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting, werkt het het beste.

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal,

we gaan proberen het toch te annuleren. Het gaat toch allemaal iets te lastig om de modem en dergelijken bij iemand anders te laten.

Wellicht dat ADSL een betere oplossing biedt.
Pagina: 1