[win2k] Netwerkprinters hetzelfde voor alle profielen*

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gertjan1985
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik weet niet of dit het goede forum is om dit te plaatsen, maar ik zit met het volgende 'probleem'.
Bij het bedrijf waar ik werkzaam ben hebben ze een Windows 2000 netwerk dat wordt beheerd dmv Active directory.
We hebben door het hele pand verschillende pc's en netwerkprinters staan. Op de pc waar ik zit zijn verschillende mensen die hier gebruik van maken. Wanneer ik op mijn profiel een aantal netwerkprinters heb toegevoegd, en vervolgens een andere gebruiker met zijn eigen profiel op dezelfde pc inlogt, staan daar de netwerkprinters niet geinstalleerd en moet hij dat zelf nog doen.
Ik ben van thuis gewend dat ik een aantal profieltjes heb aangemaakt, en dat, wanneer ik op mijn eigen profiel een lokale printer toevoeg, mijn broer hem automatisch op zijn eigen profiel ook heeft staan.

Heeft iemand een idee hoe ik het zo kan krijgen, dat de netwerkprinters op alle profielen geinstalleerd worden? (het is niet de bedoeling dat hier mappings van gemaakt worden, want er staan ongeveer 50 in het gebouw)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Lokale printers gelden inderdaad voor alle profielen, voor netwerkprinters zul je gebruik moeten maken van een inlogscript :).

• gertjan1985
Oke, dat is helaas heel jammer :) Dan zou ik voor elke pc een eigen inlogscript moeten maken, dat is niet te doen.

• Dennis
Waarom voor elke pc? Je kunt toch een if clausule opnemen in je inlogscript die voor alle pc's geldt?

• gertjan1985
Dennis schreef op 19 oktober 2004 @ 12:32:
Waarom voor elke pc? Je kunt toch een if clausule opnemen in je inlogscript die voor alle pc's geldt?
Het is niet de bedoeling dat alle netwerkprinters voor alle pc's geinstalleerd zijn... Wanneer ik dat doe staan toch alle netwerkprinters geinstalleerd bij alle pc's?

[ Voor 32% gewijzigd door gertjan1985 op 19-10-2004 12:49 ]

• Dennis
Nee hoor, je kunt prima een script maken die aan de hand van de pcnaam of andere eigenschappen een bepaalde netwerkprinter installeert :). Je zult ze ook moeten verwijderen omdat gebruikersprofielen ze blijven houden, tenzij je dus geen roaming profiles gebruikt.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

De aanpak van Dennis lijkt me inderdaad het meest logische - kijk voor een simpele oplossing hiervoor ook eens naar 'con2prt' :)

• gertjan1985
Er staan hier teveel pc's om alle pc- namen onder te verdelen bij de betreffende netwerkprinters. Dat is veelste veel gedoe.
Maar hieruit begrijp ik dat er geen registry-key is wat je kunt aanpassen om het probleem te verhelpen?

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Je zou ook kunnen kiezen om de drivers lokaal op ieder station te installeren, en direct op IP te printen.

• Dennis
gertjan1985 schreef op 19 oktober 2004 @ 15:57:
Er staan hier teveel pc's om alle pc- namen onder te verdelen bij de betreffende netwerkprinters. Dat is veelste veel gedoe.
Maar hieruit begrijp ik dat er geen registry-key is wat je kunt aanpassen om het probleem te verhelpen?
Komop, even verder denken!

Maak alle pc's op een afdeling (waar je 1 en dezelfde printer wilt gebruiken) lid van een security group en controleer dan daarop. Het is niet ingewikkeld en goed beheerbaar, je moet alleen even wat inzet tonen ;).

• gertjan1985
Dennis schreef op 19 oktober 2004 @ 16:15:
[...]

Komop, even verder denken!

Maak alle pc's op een afdeling (waar je 1 en dezelfde printer wilt gebruiken) lid van een security group en controleer dan daarop. Het is niet ingewikkeld en goed beheerbaar, je moet alleen even wat inzet tonen ;).
Ik kan best begrijpen dat je zo denkt.. ;) Maar hier zijn dus ongeveer 1000 pc's, stel dat je voor ongeveer iedere 20 pc's een eigen netwerkprinter hebt. Dat betekent dus dat ik enorm veel scripts moet maken. Het is makkelijker om een registry key aan te passen in een image, en die over de verschillende pc's heen te klappen. Dan ben je er in 1 keer vanaf. :)

Verwijderd

gertjan1985 schreef op 19 oktober 2004 @ 16:25:
[...]

Ik kan best begrijpen dat je zo denkt.. ;) Maar hier zijn dus ongeveer 1000 pc's, stel dat je voor ongeveer iedere 20 pc's een eigen netwerkprinter hebt. Dat betekent dus dat ik enorm veel scripts moet maken. Het is makkelijker om een registry key aan te passen in een image, en die over de verschillende pc's heen te klappen. Dan ben je er in 1 keer vanaf. :)
worden dan 50 verschillende images die je dan op 1000 pc's gaat dumpen.

en hoe ga je dat doen? handmatig of toch via scripts ? 8)7

• Dennis
Je hoeft maar één script te maken die kijkt of de betreffende pc lid is van een bepaalde groep en dan een netwerkprinter instelt. Dat is niet zo veel werk.

Het maken van de groepen met pc's zal nog het meest tijdrovend zijn :).

• gertjan1985
Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 16:40:
[...]

worden dan 50 verschillende images die je dan op 1000 pc's gaat dumpen.

en hoe ga je dat doen? handmatig of toch via scripts ? 8)7
Wat is dat dan voor onzin? Ik HOEF niet bij alle pc's een netwerkprinter te installeren, het gaat mij erom dat ALS 1 gebruiker een netwerkprinter installeert, dat niet al die andere gebruikers die op dezelfde pc gaan werken, OOK weer dezelfde printer gaan installeren. Als ik via scripts ga werken geef ik groepen een vaste printer, dat vind ik onzin. Ik zie maar 1 oplossing. En dat is een instelling in windows die een printer voor alle users gaat installeren. Is die functie er niet, dan weet ik genoeg :)

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:13
Je kunt toch als je een printer voor alle gebruikers op een pc wilt installeren deze als global printer aanmaken, tenmiste als je admin rechten hebt op die pc?

• gertjan1985
Ook een netwerkprinter? Hoe ga ik dan te werk?

• kwiebus
gertjan1985 schreef op 19 oktober 2004 @ 20:25:
Ook een netwerkprinter? Hoe ga ik dan te werk?
Misschien is deze link dan wel handig.

Verwijderd

gertjan1985 schreef op 19 oktober 2004 @ 19:56:
[...]
Ik zie maar 1 oplossing. En dat is een instelling in windows die een printer voor alle users gaat installeren. Is die functie er niet, dan weet ik genoeg :)
Nou als je alleen die oplossing ziet dan zijn we snel klaar "nee". Het kan niet ik heb hier ook wellis naar gekeken.

NETWERK printers worden in een NETWERK profiel opgeslagen van een user. En nergens anders.

Zo heeft mikkiesoft Microsoft het bedacht en ik denk niet dat ze dit snel zullen veranderen.

Wat je zou kunnen doen is in je AD de PC's op locaties in OU's kunnen stoppen. En dan een userpolicy (voor die groep computers) met het printerscript die daar nodig is. Dit werkt overigens alleen goed wanneer je geen afwijkende computerpolicy's voor computers nodig hebt.

Bij onze migratie naar XP hebben wij hier dus aan gedacht en de AD zo ingericht (wij hebben geen afwijkende computerpolicy's).

Op deze manier hoef je dit niet in je User-login script te doen.

Maar jij zult toch zelf aan moeten wijzen welke printer een computer krijgt, hier kom je naar mijn weten niet omheen. De computer kan dit niet zelf bedenken en de user mag het niet.

[ Voor 2% gewijzigd door elevator op 19-10-2004 20:41 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Blijven we wel een beetje vriendelijk tegen elkaar? En dan bedoel ik ook in de toon van de berichten? :)

Verwijderd

Het is niet de meest elegante oplossing, maar je kan in het alluser profile op de pc in de opstartsectie een net use commando geven naar de gewenste printerqueue.

Verhuis je de PC, dan wijzig je alleen het opstart commando in het alluser profile. Het is niet de manier zoals Windows het bedoeld heeft maar het zou kunnen denk ik.

Voor een organisatie met zoveel hardware blijft het een knullige oplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2004 21:11 ]

• gertjan1985
Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 20:36:
[...]

Nou als je alleen die oplossing ziet dan zijn we snel klaar "nee". Het kan niet ik heb hier ook wellis naar gekeken.

NETWERK printers worden in een NETWERK profiel opgeslagen van een user. En nergens anders.

Zo heeft mikkiesoft <span style='color:blue'>Microsoft</span> het bedacht en ik denk niet dat ze dit snel zullen veranderen.

Wat je zou kunnen doen is in je AD de PC's op locaties in OU's kunnen stoppen. En dan een userpolicy (voor die groep computers) met het printerscript die daar nodig is. Dit werkt overigens alleen goed wanneer je geen afwijkende computerpolicy's voor computers nodig hebt.

Bij onze migratie naar XP hebben wij hier dus aan gedacht en de AD zo ingericht (wij hebben geen afwijkende computerpolicy's).

Op deze manier hoef je dit niet in je User-login script te doen.

Maar jij zult toch zelf aan moeten wijzen welke printer een computer krijgt, hier kom je naar mijn weten niet omheen. De computer kan dit niet zelf bedenken en de user mag het niet.
Ik weet genoeg ;)
Helaas wordt dit niet ondersteund door MS.

• kwiebus
gertjan1985 schreef op 19 oktober 2004 @ 21:38:
[...]

Ik weet genoeg ;)
Helaas wordt dit niet ondersteund door MS.
Dus een printer globally toevoegen is geen oplossing voor jou? Dan is mij niet helemaal duidelijk wat je precies wilt.
Pagina: 1