Toon posts:

[Akoestiek] Muurverf ipv Mavotrans behang

Pagina: 1
Acties:
  • 441 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals het topic al aangeeft: weet iemand een merk muurverf die slierten katoen bevat (en dus akoestisch verantwoord is)? Ik kon nergens iets vinden (Cara heeft het over 'painting with fibrous filling', maarja... dan kom ik uit op soort gipsplaten).
Mavotrans heeft leuke behangtjes: Texaa Vibrasto wandbekleding, alleen is ie aardig geprijst: voor mijn woonkamer kost het allergoedkoopste bekleding met lijm €6000,-... dat is voor mij iets aan de hoge kant. Vandaar dat ik op zoek ben naar akoestische muurverf.
Wie kan me hierbij helpen? Googlen heeft me iig niet veel geholpen (of ik heb de verkeerde keywords gebruikt)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 12:10:
Wie kan me hierbij helpen? Googlen heeft me iig niet veel geholpen (of ik heb de verkeerde keywords gebruikt)
lege eierdozen op de muur plakken is ook een optie..

maar wat wil je precies?
ruzie met de buren ivm geluidsoverlast?

edit- ohja, hoe groot is je kamer? bij bedrijfs inrichting blijft vaak flink wat vierkante meters vloerbedekking over....

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2004 12:33 ]

Verwijderd

Een dikke wollte tapijt doet ook wonderen.

Verwijderd

Je zou misschien een kijkje kunnen nemen naar Vinylbehang?

Ik weet zelf niet of er dan sprake is van geluidsdemping, maar aangezien dit dikker is dan gewoon behang? Ga ik ervan uit dat dit wel het geval zal zijn.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:56

Jag

Ik denk dat je je beter op diffusie dan op absorptie kan richten bij wat je op de muur smeert/plakt. Voor absorptie heb je gewoon dikte nodig.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik kan uit de startpost niet opmaken of hij demping of diffusie zoekt, dus opmerkingen over tapijt en eierdozen lijken me wat voorbarig.
Misschien is een flink grove structuurverf of raufase (of hoe je dat ook schrijft :P ) behang wat voor je als je diffusie nastreeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 12:10:
Texaa Vibrasto wandbekleding, alleen is ie aardig geprijst: voor mijn woonkamer kost het allergoedkoopste bekleding met lijm €6000,-... dat is voor mij iets aan de hoge kant.
hij had 't over wand bekleding.. dan is natuurlijk vrij algemeen, verf is uiteindelijk ook wandbekleding.

maar ik hoop dat cyberjobe even vermeld wat zijn probleem/motivatie is om dit te doen/gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 16:41:
[...]

hij had 't over wand bekleding.. dan is natuurlijk vrij algemeen, verf is uiteindelijk ook wandbekleding.

maar ik hoop dat cyberjobe even vermeld wat zijn probleem/motivatie is om dit te doen/gebruiken.
Sorry voor de onduidelijkheid.
Het probleem is als volgt: volgens de Cara simulatie zal ik teveel last hebben van het laag (nog steeds trouwens), maar het midden kreeg ik goed door gebruik te maken van 'painting with fibrous filling' aan de muren. Gezien de frequentiekarakteristiek van dat materiaal kon ik dat redelijk goed vergelijken met die van Texaa. Alleen stond de prijs me een beetje veel tegen (8>
Dus ben ik op zoek naar het materiaal dat gebruikt is in Cara. Helaas kon ik nix vinden op de site en fora van Cara wat voor merk ze bedoelen. Ik denk dat 'painting with fibrous filling' een diffuser EN absorber in 1 is (met name in het midden).
Omdat het huis er nog niet is (ja: alleen de fundamenten), kan ik nog niet oordelen of ik die problemen ECHT zal hebben, maar ik wil wel alvast de boel akoestisch goed aanpakken en gezien de no-no van harde muren, moet ik dus op zoek gaan naar andere dingen dan muurverf of vinylbehang.

PS: ik heb al hoogpolige vloerbedekking gebruikt!
PS1: het heeft geen zin om de muren vol te plakken met dezelfde vloerbedekking: het midden en laag bleven zwaar ruk (te veel). Wel heeft het een hoog _/-\o_ _/-\o_ gehalte

Edit: de link naar de bedoelde wandbekleding van Mavotrans, Texaa Vibrasto is: http://www.mavotrans.nl/wwcat1.pcd?hid=090402

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2004 12:03 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:08

mr_petit

opperprutser

heb je ook absorptiefactoren (alfa) van dat spul bij verschillende diktes?

Het is niet echt veelgebruikt om juist op je muren absorptie aan te brengen.
Meestal wordt hier het plafond voor gebruikt.
Je moet dan denken aan geperforeerde gipsplaten op spouw (met minerale wol).

Dit is vrijwel de enige manier om ook in het laag wat absorptie te krijgen, maar je moet dan wel rekenen op een spouw van 10-20 cm.

de 'nono' van harde muren valt wel mee: meestal staat er ergens wel een kast oid tegenaan zodat er wel diffusie optreedt en enige absorptie aanwezig is, en zodoende staande golven van muur - muur worden vermeden.
De vloer - plafond staande golf is vaker veel heersender aanwezig omdat deze in de regel veel meer leeg zijn (en hoogpolig tapijt niet dempt in het frequentiegebied waar de staande golf optreedt)

"man is not truly one, but truly two,"

Pagina: 1