Altijd gateway en DNS instellen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 750 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-02 08:57

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Het netwerk

Het netwerk bestaat uit:
• 1 Domain Controller (WS2K3)
• 6 Clients (W2K)

7 Computers dus, deze zitten allemaal aangesloten op een 3Com non-configurable 16-ports switch. Ook aangesloten op deze switch zit de firewall, die op zijn beurt is aangesloten op het ADSL modem/router.

Het probleem

De DC (Domain Controller) zorgt voor de IP-adressen, dus DHCP is in de ADSL router uitgeschakeld. Alles werkt, aardig en wel, maar als ik met een client on-line wil moet ik altijd een DNS en Gateway instellen, wat het IP adres van de ADSL modem is. Terwijl als we bij klanten komen gewoon online kunnen zonder enige configuratie te doen.

Het is dus mogelijk om client PC's online te laten gaan zonder DNS en/of gateway in te stellen. Maar waarom niet in ons netwerk ? Kan iemand me zo vertellen wat ik verkeerd heb gedaan ?

Verdere informatie

De firewall heeft een IP adres wat in de range ligt van de pool die op de server is ingesteld, met hetzelfde subnetmask dus ook. Voor de duidelijkheid: de Address Pool is ingesteld op 192.168.1.51 tot 192.168.1.253, de clients krijgen ook addressen in deze range en de firewall heeft 192.168.1.100 als interne adres. Niks bijzonders dus, maar volgens mij ook niets fouts.

Clients loggen altijd aan op de Domain Controller met een username en wachtwoord, maar Internet hoeft niet (liever niet zelfs) via de server te lopen maar mag direct via de firewall en ADSL modem gaan.

Alle apparaten (firewall, server, clients) zitten aangesloten op 1 van de 16 normale poorten van de switch, de switch heeft geen uplink poort.

Verdere informatie kan natuurlijk op vraag worden verschaft.

[ Voor 14% gewijzigd door TheLunatic op 19-10-2004 10:08 ]

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kan via je DHCP scope instellingen op je PDC/DHCP server :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:22

lier

MikroTik nerd

Inderdaad in je DHCP scope opgeven:

router: IP adres router
DNS1: IP adres server (primair)
optioneel:
DNS2:IP adres provider
DNS3:IP adres provider

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60491

in DHCP je scope options defineeren.
hier kan je dus router (def gateway) en DNS instellingen meegeven.
als het ipadres van de router in je DHCP range ligt moet je daar nog wel even een exclusion voor aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
lier schreef op 19 oktober 2004 @ 10:28:
Inderdaad in je DHCP scope opgeven:

router: IP adres router
DNS1: IP adres server (primair)
optioneel:
DNS2:IP adres provider
DNS3:IP adres provider
Nee, stel forwarders in op je DNS server, en deel alleen je server ip uit als DNS server aan je clients.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens mij staat hier wel wat bij: http://search.microsoft.c...88&View=en-us&qu=dhcp+dns

Verder komt het er (ik heb het destijds zelf gedaan op een SBS 4.5 server) op neer dat je je DHCP instelt als uitgever van de DNS-instellingen. En op je server stel je je router als default gateway in; je router kan dan gewoon zijn eigen DNS-instellingen houden :)
Overigens kan het handig zijn om 2 DHCP-scopes te maken; 1 met DNS-instellingen, en 1 zonder. Dan kun je het namelijk zo maken dat een deel van je clients wel internet heeft, en een deel niet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Als je een client instelt op alles via DHCP (dus niets manueel instellen), wat krijg je dan te zien bij ipconfig /all. En post ook eens de ipconfig /all van de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Laatst online: 25-02 08:57

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Jaah, de boel instellen bij de DHCP scope doet zijn werk ! \o/

Thanks !

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Laatst online: 15:30

Equator

Crew Council

#whisky #barista

En dan nog is het aan te raden om je DC als DNS server in te S server te voorzien van forwarders, en dus je router ip adres als forwarder in te stellen.

Als jij niet de dns van de server gebruik (van je domain dus) krijg jij geen verbinding met het fqdn adres van je server of andere werkstation's wat dus voor hele grote vertragingen kan zorgen.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Pagina: 1