[Photoshop 6] Transparantie en DPI behouden

Pagina: 1
Acties:

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Goedemiddag,

In Adobe Illustrator heb ik een nieuw bedrijfslogo ontwikkeld die tevens geprint moet kunnen worden vanuit Word.
Nu heb ik de EPS in photoshop ingeladen en gerasterized op 300 en 600 DPI. Als ik vervolgens deze afbeeldingen in GIF en PNG formaat bewaar (ik wil transparantie behouden) en daarna deze afbeelding weer open zet photoshop deze weer terug op 72 DPI.
Als ik dan de afbeelding in Word invoeg kun je het al raden, dan kloppen de afmetingen niet. Alleen als ik de afbeelding in JPEG formaat bewaar blijft de DPI behouden, maar dan heb ik geen transparantie meer.
Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem?

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Omdat PNG en GIF voor het web bedoeld zijn kun je die ook alleen maar op 72 DPI opslaan. Een oplossing is misschien gewoon BMP gebruiken en ipv transparantie gewoon de juiste achtergrondkleur gebruiken.

Mooi is anders, maar voor echt drukwerk werk je ook niet met Word maar met een DTP programma die wel met fatsoenlijke formaten om kan gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door André op 19-10-2004 10:16 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:54
De vraag is wat wil je ermee? :) Transperantie dus? Waarvoor precies?
Want dat is me niet helemaal duidelijk.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• pjonk
willem169 schreef op 19 oktober 2004 @ 10:17:
De vraag is wat wil je ermee? :) Transperantie dus? Waarvoor precies?
Want dat is me niet helemaal duidelijk.
Met transparantie ben je een stuk flexibeler. Zo kan het logo bijvoorbeeld op verschillende achtergronden geplaatst worden zonder steeds de achtergrondkleur in het logo te moeten aanpassen.

• pjonk
André schreef op 19 oktober 2004 @ 10:15:
Omdat PNG en GIF voor het web bedoeld zijn kun je die ook alleen maar op 72 DPI opslaan. Een oplossing is misschien gewoon BMP gebruiken en ipv transparantie gewoon de juiste achtergrondkleur gebruiken.

Mooi is anders, maar voor echt drukwerk werk je ook niet met Word maar met een DTP programma die wel met fatsoenlijke formaten om kan gaan.
Ja je antwoord had ik al ingecalculeerd. Het is jammer dat je geen EPS'jes in Word kan gebruiken. Denk dat ik het transparantie verlies dan maar voor lief moet nemen.

• Willem
Ehm ja :? Voor welke toepassingen dus? Toepassingen waarin je geen EPS kunt gebruiken? Wat André noemt lijkt me wel duidelijk?

• Willem
Maar je wilt in Word dus transperantie? Heb je dan zoveel verschillende achtergronden in je documenten dat het bitmap-logo flexibel moet zijn? Ik bedoel dit: Kun je dan niet beter een achtergrond maken voor hetgeen je wilt fabriceren in Word waar de achtergrond(kleur) al inzit?

Lijkt me stukken makkelijker, en mocht je flexibeler willen zijn dan raad ik je echt met klem af verder te borduren op Word maar InDesign of Quark of iets in die geest te proberen.

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:29

Bjk

Of gewoon dit logo al op een stapel papier drukken en dit als briefpapier gebruiken. (Of sla ik de plank nu helemaaal mis.)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

.wmf is wel vector en volgens mij ook transparant. Heb alleen de ervaring dat veel dingen nogal hoekig worden.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Nu heb ik de EPS in photoshop ingeladen en gerasterized op 300 en 600 DPI. Als ik vervolgens deze afbeeldingen in GIF en PNG formaat bewaar (ik wil transparantie behouden) en daarna deze afbeelding weer open zet photoshop deze weer terug op 72 DPI.
Voor zover ik kan zien zien ondersteunen GIF en PNG geen DPI in hun fileformaat en neemt photoshop dus de default waarde van 72 aan.

Zie ook http://www.libpng.org/pub...ng-1.0-w3c-single.html.gz en http://www.w3.org/Graphics/GIF/spec-gif89a.txt.

Je veroorzaakt je probleem dus zelf door een fileformaat te kiezen wat geen DPI ondersteunt.

Wat je wel zou kunnen doen is in Word de afbeelding de exacte grootte te geven: rechterknop "figuur opmaken, tabblad grootte". En dan de originele grootte intypen.

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
je kan na het invoegen van een afbeelding in word een kleur kiezen die dan transparant is in word. Knop "Transparante kleur instellen" in de werkbalk figuur...

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Pagina: 1