Kan LogActie van Actie en van LogScript afhankelijk zijn? Het lijkt me correct UML, maar ik weet dus niet zeker of je composities naar meerdere objecten mag maken.
Het idee is: Ik kan meerdere logs aanmaken bij een TestScript, en dus ook meerdere LogActies bij een Actie. Maar wanneer een Actie verwijderd wordt, moeten de LogActies die daarbij horen ook verwijderd worden. En als een LogScript verwijderd wordt, moeten óók alle daarbij behorende LogActies verwijderd worden...
Ik weet dus niet of dit correct UML is, omdat normaliter je bij een compisitie een (lijst van) instantie(s) van het ene object in het andere opneemt. En dat gaat in dit geval dus niet, aangezien LogActie dan in Actie én in LogScript opgenomen zou moeten worden. In een database kan ik dit wel plaatsen, want dan neem je gewoon het id van Actie en van LogScript op in LogActie. En waneer je een van beiden verwijderd, doe je ook een query op LogActie en verwijder diegene met het id van de verwijderde Actie of LogScript.
In OO kan je dit natuurlijk ook wel handmatig bereiken, door in allebei een reference op te nemen en dan handmatig de goede LogActies te verwijderen, maar het is juist zo mooi als dit automatisch door de destructor wordt gedaan.
Mijn vraag dus: is dit correct UML, of hoor je dit anders te modelleren?
Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack