Toon posts:

Pc is erg traag na installeren Nieuwe WD harddisk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb gisteren een nieuwe WD 80 GB (8mb cache 7200 rpm) hdd in mijn pc geplaatst omdat de oude maxtor 40 GB (7200 rpm) niet meer startte.

Na het installeren van winxp pro werkte mijn pc eerst goed, maar nu is hij ineens heel erg traag bij het starten. Hij blijft eerst een tijdje hangen op checking nvram en als hij dan eindelijk is opgestart dan is hij traag tijdens het werken.
Geeft geen foutmeldingen of conflicten aan.

Heb al in de bios settings gekeken maar niets raars gevonden. Ook heb ik de kabels gecontrolleerd. Kaarten losgehaald en weer vast gezet, maar dit heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. Iemand een idee?

O, ja ik heb eeen P3 800mhz, msi 6309 moederbord, via694 chipset.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Hoe staan de master/slave settings nu?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Je hebt wel je chipsetdrivers met de daarbij horende ATA drivers geinstalleerd? DMA is ingeschakeld?"

move > OM

Verwijderd

Topicstarter
Hdd staat op master, chipset drivers zijn geinstalleerd....

• Bebob_NL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-03 08:23
Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 09:00:
Heb gisteren een nieuwe WD 80 GB (8mb cache 7200 rpm) hdd in mijn pc geplaatst omdat de oude maxtor 40 GB (7200 rpm) niet meer startte.

Na het installeren van winxp pro werkte mijn pc eerst goed, maar nu is hij ineens heel erg traag bij het starten. Hij blijft eerst een tijdje hangen op checking nvram en als hij dan eindelijk is opgestart dan is hij traag tijdens het werken.
Geeft geen foutmeldingen of conflicten aan.
(Zeker ook last van een schokkende muis cursor als er veel schijf activiteit plaatsvind?)

Kijk eens bij rechtermuis My COmputer ->Properties`-> Hardware ->Device Manager ->IDE ATA/ATAPI Interface ->Primary / Secondairy IDE Channel (kijk bij beide) en dan het TAB blad Advanced Settings.

Daar zie je ergens Current Transfer Mode staan. Hier moet iets achter staan als "Ultra DMA Mode X" met X=1..5.
Staat hier PIO, dan is dat het probleem. Bij mij staat er meestal PIO als ik NERO heb geinstalleerd. Na uren puzzelen heb ik het toen opgelost dor een Windows Repair uit te laten voeren.

Specs: Antec Sonata III 500Watt, Asus P5k, C2D E6750 @ 400*8, 2GB DDR6400 OCZ 4-4-4-12, XFX GeForce 8800GTS/640MB (stock), 120GB WD PATA, 320GB Seagate PATA, 750GB WD SATA, IIyama Vision Master Pro 450.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

WD schijven hebben twéé Master jumperinstellingen, zoals ook in de FAQ staat beschreven. Welke van die twee heb je gebruikt en zit er ook een Slave op diezelfde kabel? En heb je ook de CS jumper geprobeerd?
Pagina: 1