Welke videokaart ondersteunt een écht widescreen signaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024
Ik wil over een tijdje een nieuwe videokaart gaan kopen, maar ben nu al op zoek. Ik zoek een kaart die tussen de 150 en 200 euro ligt en die wel snel genoeg is binnen die prijsklasse.

En.....

Die een echt WSS (widescreen / 16:9 / breedbeeld, hoe je het wilt noemen) signaal ondersteunt.

Nou zegt de site van TVTool dat deze TV-chips dat doen:
CX25870-75
SAA7108A
SAA7104

Maar het wordt nooit vermeld bij de specs van een kaart, en ik weet niet hoe verouderd die site van TvTool is...
Wie weet welke kaarten dit doen? Ik las dat een hoop mensen het met een Matrox G400 wel lukte, maar met hun nieuwe Radeon 9800 niet meer.

...

En als ik even arrogant mag doen.. :). Ik heb net de search doorgewerkt en me compleet groen en geel geërgert aan de mensen die aankomen zetten met onzin als "betere drivers downloaden", "hoezo, mijn breedbeeld zoomt gewoon in hoor", "waar maak je je druk om" en meer van dat soort leken-praat.
Een true anamorphic widescreen signaal is zo'n signaal waar je breedbeeld op reageert en hem écht breedbeeld maakt. Dus niet een 16:9 letterbox-signaal, waarbij een klein beeldje enorm wordt ingezoomd. En het heeft ook niets met je afspeelsoftware, kabel, of voor mijn part gemoedstoestand te maken.
Het moet ondersteund worden door de TV chip op de kaart.

Verwijderd

De Gainward FX5900 Golden Sample 128MB heeft de SAA7108A chip

link (mot je wel Rusisch kenne) >:)

http://www.comexgroup.com...cards/fx5900vs9800pro.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.comexgroup.com/videosystem/video_cards/img_fx5900vs9800pro/saa_tvout.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2004 02:23 ]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Kortom, het heeft alles te maken met de driver van je VGA-kaart.
Vroeger had je de "normen" CGA, Hercules, VGA, SVGA en tenslotte XVGA.
Maar géén daarvan is een kleuren (Hercules kwam zwart-wit in de buurt) Breedbeeld-formaat.
Een tien jaar terug heb ik me hier enigszins in verdiept, en Ík ben nog geen breedbeeld-driver tegen gekomen.
Nu is de vraag: onder welk besturingssysteem moet het draaien ?
Best kans dat een Linux-driver redelijk eenvoudig te maken is.
Kortom: schrijf je eigen driver !
Uitgangspunt zijn het videogeheugen, en de kleurdiepte, en dan terugrekenend, in de verhouding 16:9, kom je uiteindelijk op een resolutie uit...
(Stel: 32 Mb, 4 planes => per plane 8 Mb geheugen
bij 32 bits kleurdiepte => 2 Mb beeldpunten per plane
=>2048*1024 punten mogelijk)

(Ik heb me ook wel eens geërgerd :) aan het feit dat er geen 16:9-drivers zijn)

[ Voor 7% gewijzigd door Brothar op 19-10-2004 02:28 ]

eagle

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-08 18:59
Als het goed is kan je met Powerstrip meuktracker: PowerStrip 3.53 je resolutie tot de pixel instelle :)

• looskuh
Hmm, mijn russisch is ook niet meer wat het geweest is.

Brothar: Het zal zonder meer goed bedoeld zijn, maar een reactie als de jouwe schiet natuurlijk totaal z'n doel voorbij. Ik vraag toch niet of iemand mij over wil halen te leren in Linux te programmeren? Als je bij de kapper komt hoef je toch ook niet eerst 3 weken je eigen schaar in elkaar te knutselen?

TvTool kan het widescreen signaal activeren. Daar zit de optie in. Misschien dat mensen eens kunnen kijken of bij hen in TvTool de optie "anamorphic widescreen" selecteerbaar is of niet. Bij mij is ie nu grijs namelijk.

Ik kan me haast niet voorstellen dat zo weinig moderne kaarten er ondersteuning voor hebben.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien kan je als geen van de videokaarten het ondersteund. Een goede videokaart voor het gamen en performance halen. zoiets als geforce 6800 LE. En dan voor breedbeeld een goedkoop 2de hands matroxje. Neem aan dat je dat breedbeeld via je tv out wil naar je tv? ( dan kan je wisselen van videokaart) ( via bios ) als je je tv out wil gebruiken.

[ Voor 27% gewijzigd door Satch op 19-10-2004 12:33 ]

• looskuh
Ik heb volgens mij in het verleden wel eens een tweede videokaart gehad. Maar dat zou dus ook kunnen? Een crappy videokaart met goede TV-out, en een supersnelle kaart naast elkaar zonder dat deze een conflict geven?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een crappy videokaart heeft geen goede TV-Out, wat je beter kunt gebruiken is een wat oudere kwaliteitskaart (Matrox bij uitstek geschikt).

Let wel dat je dan wel TV en films enzo kunt doen, maar de 3D gaming alleen op de andere kaart kunt

Oslik blyat! Oslik!

• looskuh
Ok, maar als ik dit goed instel merk ik hier in principe niets van toch. Ik hoef niet, als ik TV wil kijken, opeens m'n 3dkaart uit te schakelen, m'n "TV-kaart" in te schakelen?
Want dat zou vervelend, en geen optie, zijn.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:36
Ik hoop dat ik niks doms zeg, maar:

Mijn tv-tool (v6.5) heeft gewoon een optie PAL-60, wat gewoon breedbeeld zou moeten zijn. Het output-sgnaal is dan 720*480 (wat niet exact breedbeeld is). Mijn breedbeeld ziet het ook als breedbeeld en zoomt niet in. Je ziet wel 2 kleine zwarte balken omdat de verhouding niet exact breedbeeld is.

Mijn videokaart is overigens een XFX Ti4200 met CX25871-chipset...

Verwijderd

Ik had in de drivers van m'n 9800 een optie zitten om het uitgangssignaal 16:9 te maken, eventueel (on)afhankelijk van de bron. Heb helaas geen breedbeeld-TV, maar ik neem aan dat de moderne breedbeeld-TV zelf de resolutie detecteert en daar het beeld op aanpast?

• looskuh
PAL 60 is een soort geconverteerde NTSC vorm.

Maar idd, jouw chip ondersteunt het dan. Die CX25871, zit die op nog meer moderne kaarten?

(De CX25871, CX25872, CX25873 CX25874, CX25875 zijn allemaal goed.)

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:36
Andere videokaarten kan ik je zo niet noemen. En onze vriend google helpt ook niet echt.

• looskuh
Nee via google is niets te vinden. Als ik zoek op "anamorphic videocard" is het meeste dat ik heb gevonden eenzelfde gebruiker als ik, die ook totaal de weg kwijt is.

Ik snap het niet. Breedbeeld TV's worden steeds populairder, maar als je wilt dat je PC zich hetzelfde gedraagt als de meest simpele DVD-speler bij de ALDI dan moet je je door honderden bochten wringen, en word je zelfs geadviseert Linux te gaan gebruiken en je eigen drivers te schrijven. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door looskuh op 19-10-2004 14:45 ]

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 22:27
Ik heb even Force TV detection aan gezet in mijn drivers, hierna gekeken in de laatste versie van tvtool:

Afbeeldingslocatie: http://falconey.net/gallery/albums/userpics/10001/tvtool.jpg

Buiten deze instelling heb ik niks gevonden waar ik 16:9 Anamorphic kan kiezen. Helaas heb ik geen tv om het mee te testen.

Ik heb een Hercules radeon 9800 pro 128mb (april 2003).

• looskuh
Ja die functie kan ik ook selecteren, alleen gebeurt er dan niets op mijn scherm.. Helaas.

Dat is namelijk wel de enige echte functie waar het om gaat. Die instelling daar. Die moet goed werken op de kaart die ik zoek.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

misschien dat ik de plaat volledig mis sla hier, maar je kan met powerstrip toch je tvout signaal volledig naar eigen wens instellen?
En anders haal je idd een matrox met VGA-TV converter, dan kun je dat zeker.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Ik zit dus ook met het probleem om men tv op men breedbeeld tv te krijgen.
Heb al met een ATI 9600SE kaartje geprobeerd. Naar het schijnt zou het beter moeten gaan met een nVidia kaartje?

Ik heb al een driver gemaakt voor men tv (1024*576), maar deze wil spijtig genoeg het beeld niet volledig vullen. En in de nVidia drivers die ik gebruik (de laatste) vindt ik geen slider of knopjes maar om het beeld te vergroten :s
Zitten deze zo ver verdoken? :s

Asus Radeon 9600SE + B&O Avant 32"

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Nu wil ik toch eens weten waarom het zo belangrijk is om een echt WSS signaal te sturen ipv. breedbeeld resolutie + frequentie en de tv daarop aan te passen :)
Ik heb geen breedbeeld tv, maar zover ik weet kun je de tv altijd forceren om in breedbeeld modus te draaien :?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Wat bedoel je juist met een breedbeeldsignaal met juiste frequentie?
Ik heb gezien dat ik hier veel kan over invullen bij powerstrip... maar ik heb geen flauw id van welke waarden ik hier moet invullen. Moet ik 50 Hz naar de tv sturen?

• Aemstel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-03 20:05
Het werkt inderdaad prima met powerstrip (in ieder geval met mijn geforce fx5700). Zet je TV-out aan en voeg een custom resolution toe met powerstrip van 1024x576. Zorg ervoor dat de horizontale refresh 60hz is en dat je interlaced en 16:9 hebt aanstaan. Als je dat gedaan hebt, moet je rebooten en kan je de nieuwe resolutie vervolgens kiezen in de nvidia display properties (nview display mode, device settings, change resolution).
Nu heb je gewoon breedbeeld resolutie op je TV. Windows desktop is dus ook in breedbeeld. Succes.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Atgast schreef op 22 oktober 2004 @ 20:51:
Nu wil ik toch eens weten waarom het zo belangrijk is om een echt WSS signaal te sturen ipv. breedbeeld resolutie + frequentie en de tv daarop aan te passen :)
Ik heb geen breedbeeld tv, maar zover ik weet kun je de tv altijd forceren om in breedbeeld modus te draaien :?
Omdat de TV anders in moet zoomen op slechts een deel van het beeld. Daardoor raak je dus pixels en resolutie kwijt en is de kwaliteit van de uiteindelijk beeld minder (gok ik).

Verwijderd

Hoi,

Ik probeer met powerstrip de res van 1024x576 toe te voegen met de instellingen zoals hierboven beschreven. Alleen met die instellingen blijft de problemen: de tv geeft niet alles weer op het scherm en gaat dus pan'en en de onderste balk in het scherm is ruis.

Ik heb een Club3d 6600gt agp, heeft iemand hier een oplossing voor?

• makreel
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
een fx5700 die aan het referentieontwerp voldoet bevat de cx25875

The eVGA GeForce FX 5700 Personal Cinema does come with HDTV support, though not by NVIDIA or eVGA. Rather, NVIDIA's reference design incorporates Conexant's CX25875 HDTV video encoder.

http://www.anandtech.com/...a/showdoc.aspx?i=2160&p=2

edit:
fx5700 "personal cinema"

[ Voor 8% gewijzigd door makreel op 05-01-2005 11:45 ]

• DJ-R
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-05 22:03
misschien niet helemaal het goede forum om dit te posten, maar ik wil ook graag breedbeeld uitsturen via de composite uitgang van mn ti4200 naar mn breedbeeld CRT (KV-32FX65B) waar vind ik of mijn gf4 daar voor geschikt is.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik geen breedbeeld resoluties naar mn CRT kan sturen.
dwz wat ik ook stuur (bv 1280x720) het beeld altijd 4:3 blijft, met 2 zwarte balken links en recht dus, bij 1280/720 kan ik wel in dat 4/3 vlak naar rechts scrollen om de rest van de breedte van de desktop extention te bekijken.

het lijkt dus of ik geen breedbeeld signaal kan/mag versturen via mn tv out.
Pagina: 1