XP installatie op SATA (RAID0) wordt geen 'C'

Pagina: 1
Acties:

• aximus
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-03 21:49
Ik heb:
-2x120 gig op een Silicon Image SATA controller in een RAID 0 configuratie.

Ik had drie partities: 1 Systeem (C) 2 Music (H) 3 Games (I)

*Ik heb nog twee ATA schijven welke in tijdens de installatie niet aansluit*

Ik start de windows XP setup ... ik verwijder in de setup de 'Systeem' partitie, ik installeer windows XP op de nu ontstane ongepartitioneerde ruimte.

Na de installatie kom ik er achter dat Windows nu op mijn D partietie is komen te staan. Music is nu C geworden en Games G

Dit bevalt me niet en ik start te googlen en te GoT'en....

Ik verwijder boot.ini (en al die andere verborgen systeem bestanden) op mijn C (Music) partitie.

Ik rebeboot en ik start de windows xp setup onpieuw. Nog steeds wilt windows xp setup dat ik windows installeer op een partitie waaraan de stationsaanduiding 'D' wordt toegewezen....

Nu weet ik dat het geen probleem mag zijn maat toch stoort het mij enorm. Iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen?

Greetz,

AXi

Nee

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zou zeggen: maak een partitie aan op de schijf die c moet worden, formatteer deze niet maar breek dan de setup af (via F3). Doe een reboot en vertel wat er dan gebeurt :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

• aximus
"Ik zou zeggen: maak een partitie aan op de schijf die c moet worden, formatteer deze niet maar breek dan de setup af (via F3). Doe een reboot en vertel wat er dan gebeurt "

Dat heeft niet gewerkt... Nu is C: Music - D: Games - E: Windows

Nog iets vreemds is dat ik ALTIJD een diskcheck krijg op de partitie die Games heet. Voor de herinstallatie en nu nog steeds (zelfs tijdens de XP setup nadat ie voor de eerste keer heeft gereboot).

Er blijft ergens informatie achter maar ik heb geen idee waar :S

Iemand enig idee?

Nee

• MaXXeR
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2024
Probeer op ff aan bootdisks te komen voor Partition Magic ofzo. Kan je het veranderen, maar XP zal je wel opnieuw moeten installeren anders kan ie dit nie vinden en dan weer dat niet enzo.

Dus eerst ervoor zorgen dat de C er is en die actief maken (dus dat dat de bootschijf is anders kan je strax een partitie niet verwijderen als je dat wil) en dan XP daarop installeren.

Suc6 ermee!!

• aximus
Dat zou ik graag doen maar het is een RAID0 schijf op m'n SATA controller en die kun je met de bootschijven van Partition Magic niet benaderen..... toch?

Nee

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De schijfletters worden als volgt toegewezen:

* Alle primaire partities die de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt krijgen achtereenvolgens een schijfletter vanaf C toegewezen. Wanneer er zich meerdere primaire partities op één schijf bevinden, dan krijgen ze direct achter elkaar een schijfletter.
* Vervolgens komen alle logische partities aan de beurt, hierbij wordt tevens de volgorde aangehouden zoals je in de bootvolgorde van de BIOS hebt ingesteld. Ook hier geldt, wanneer er zich meerdere logische partities op de schijf bevinden, dan krijgen ze direct achter elkaar een letter toegewezen.
* Tenslotte komen de opticals aan de beurt, ook volgens de bootvolgorde.

Een standaard bootvolgorde loopt als volgt: Primary Master, Primary Slave, Secondary Master, Secondary Slave en tenslotte in dezelfde volgorde bij de 3rd party controllers, voorzover aanwezig. Indien er meerdere controllers zijn, dan wordt de Host ID afgegaan óf de volgorde van de PCI sloten (meestal van "achteren" naar "voren").

In jouw geval heb ik het idee dat de door jou gewaande "C" op een logische partitie staat in plaats van een primaire partitie. Controleer eens met schijfbeheerprogseltjes à la fdisk / PartitionMagic :)
Pagina: 1