Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Timer] 1 minuut aan, 5 minuten uit timer

Pagina: 1
Acties:
  • 1.104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil dus zeg maar een timer maken die dag in dag uit constant 1 minuut aan en 5 minuten uitschakeld. Het probleem is alleen dat ik hier eigenlijk totaal geen ervaring mee heb. Iemand toevallig enig idee hoe ik dit aan moet pakken? Het kan naar mijn idee niet al te moeilijk zijn maar ik geloof dat de meeste timers niet voor de grotere tijden zijn en de kant en klare kosten 160 euro :( .

Alvast bedankt

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:57

Rmg

wat voor timer en wat wil je er mee doen ? :?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hint: NE555. Eventueel in combinatie met een relais, afhankelijk van wat je wilt schakelen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 19:37
Bedoel je eigenlijk een software- of hardware matige timer?

Verwijderd

Timer-relais van Omron: type H3DE-F.
Die kan precies wat jij wil..heb alleen geen idee wat-ie kost.

Verwijderd

Topicstarter
Het type timer doet er wat mij betreft niet zoveel toe (ik heb hier ook niet zoveel verstand van als het maar aan mijn eis voldoet), als het maar langdurig goed kan werken. De timer is voor mijn growkast. Er staan 4 planten in en het is dus belangrijk dat deze op de juiste manier licht krijgen (1 minuut aan en de andere 5 minuten uit).

De NE555 en de Omron H3DE-F ben ik op dit moment aan het onderzoeken.

Ik heb het liefst een hardwarematige timer. Lijkt me wel mogelijk aangezien het een vrij simpele schakeling is. (Zet lamp aan, start timer, zet na 1 minuut lamp uit, restart cyclus na nog eens 5 minuten.) Maar als het niet anders kan mag het best een software matige timer zijn.

Ik kreeg ook de volgende oplossingen van een vriend van mij:
Microcontroller programmeren, maar dit gaat volgens mij toch te duur worden ( tenzij iemand een goed alternatief weet)

Een Counter ic op een een oscillator (geen verstand van, ben ik nu aan het uitzoeken)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2005 01:51 ]

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-11 22:06

tie-rep

nu met ir. !

ik denk dat je bij circuitsonline.nl, meer respons krijgt

staat bijv al een timertje tussen de voorbeeldschakelingen: http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/106

Verwijderd

softwarematig is erg simpel, heb ik in 10 minuten gefiskt voor je ...

//edit .... jammer dat ie met hardware verbonden moet worden .. sorrie :+

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2004 14:05 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:44

Exigence

dnkroz

Als het hardwarematig niet lukt zou je een programmaatje kunnen schrijven die de outputs van de paralelle poort gebruikt. Is simpel te maken in bijvoorbeeld VB (2 minuten werk), en dan hang je aan de output door middel van een transistor een relais, die de lampen schakelt :)

Verwijderd

Geen belangstelling? Geen oplossing.

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2004 21:57 ]

Pagina: 1