Ik heb het fan op Connect 3d 9600xt vervangen, het is een soort van heel kleine koeler (zoals op de foto van het kaart - de link boven), die was gevestigd met twee plastic houdertjes, ik had geen goede tongen, elleen een groote dus mischien heb ik op het kaart wat beschadigd (geen beschadiging is zichtbaar als ik hem bekijk maar het koste wat moeite die dingen vrij te maken met die tongen), hij komt nu met artifacts, die zijn er niet in windows, alleen in spelen van type Generals, Battlefront, maar niet in bv. Beachlife. Als ik hem met ATI tool had gedowngraded kwammen de artifacts op alle levels (ook de allerlaagste) verschijnen. Lijk mij dat het helemaal kapot is. (In beheer heb ik ook alles wat kon op laagts gezet (faast write off etc.) Niks helpt. OK een nieuwe kaart dus... maar wat puzzlet mij is hoe komt dat de artifacts niet ook in Windows en Beachlife verschijnen? Na het vervangen van de cooler liet ik het PC ong. 1/2 uur in WINDOWS staan (konden de artifacts dan zich in dat tijd inbranden?) en pas wanneer ik dan Battlefront begon te draaien kwamen er zwarte plekken overal verschijnen (in het spel - terug in WINDOWS was dat weer normaal). Nu heb ik overigeens gemerkt dat de artifacts meteen na het opstarten verschijnen (in MOBO logo scherm) ook een beetje in het login scherm van windows dan verdwenen zij totaal en komen stevig terug in 3d games. Bij 2d games komen ze niet voor, maar ik speel meestal 3d games dus het is over met dit kaart. Weet iemand wat er misgegaan kan zijn?
Verwijderd
- geen of te weinig pasta gebruikt ?
- cooler niet goed vastgezet ?
- cooler niet goed vastgezet ?
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 19:20 ]
Het zou kunnen dat je de nieuwe koeler niet goed hebt geinstalleerd waardoor de kaart nu te warm word, daar kunnen artifacts door ontstaan. Wel koelpasta gebruikt?
En lees je post de volgende keer even na voordat je op versturen klikt, hij is namelijk behoorlijk slecht leesbaar; doe wat aan de spelling (tongen = tangen?) en gebruik eens wat enters..
En lees je post de volgende keer even na voordat je op versturen klikt, hij is namelijk behoorlijk slecht leesbaar; doe wat aan de spelling (tongen = tangen?) en gebruik eens wat enters..
Waarschijnlijk:
a) niet genoeg koelpasta
b) teveel koelpasta
c) verkeerde blaasrichting ventillator
Je kaart wordt duidelijk niet genoeg gekoeld. Hierdoor heb je er natuurlijk enkel last van tijdens zwaar belastende 3D applicaties (Games). De kans je kaart beschadigd te hebben lijkt me klein daar hij wel goed werkt onder windows en tijdens 2D-applicaties.
Remedie:
Vanaf je artifacts ziet verschijnen sluit je je pc af en voel je eens aan het koelblok van je kaart. Kan je je vingers er langer dan 3s ophouden dan is er niets aan de hand met de temperatuur van je kaart (wat me onwaarschijnlijk lijkt). Je kan ook steeds proberen met 3rd party tools de temperatuur van je GPU te achterhalen, maar dit slecht om een ruw idee te krijgen van de temperatuur.
a) niet genoeg koelpasta
b) teveel koelpasta
c) verkeerde blaasrichting ventillator
Je kaart wordt duidelijk niet genoeg gekoeld. Hierdoor heb je er natuurlijk enkel last van tijdens zwaar belastende 3D applicaties (Games). De kans je kaart beschadigd te hebben lijkt me klein daar hij wel goed werkt onder windows en tijdens 2D-applicaties.
Remedie:
Vanaf je artifacts ziet verschijnen sluit je je pc af en voel je eens aan het koelblok van je kaart. Kan je je vingers er langer dan 3s ophouden dan is er niets aan de hand met de temperatuur van je kaart (wat me onwaarschijnlijk lijkt). Je kan ook steeds proberen met 3rd party tools de temperatuur van je GPU te achterhalen, maar dit slecht om een ruw idee te krijgen van de temperatuur.
Performance is a residue of good design.
Ik liet mijn PC 45 minuten uitstaan. Toen startte ik hem weer op en meteen kwamen die artifacts in de logo van mijn mobo, dus al na een paar seconden draaien zijn die artifacts er al. Volgens mij zijn ze al ingebrand, kan dat? (omdat na inlog in windows zijn ze weer niet te zien en in een paar seconden na het openen van het 3d spel zijn ze al te zien)
(sorry voor het taalprobleem - Nederlands is mijn tweede taal)
Ik heb naar mijn mening goed (dun en egaal GPU ingesmeerd), de koeler lijkt normaal te draaien. Hij is wel warm ong. naar gevoel 40-50 graden, maar niet echt heet),
(sorry voor het taalprobleem - Nederlands is mijn tweede taal)
Ik heb naar mijn mening goed (dun en egaal GPU ingesmeerd), de koeler lijkt normaal te draaien. Hij is wel warm ong. naar gevoel 40-50 graden, maar niet echt heet),
offtopic:
Welcome @ GoT
Welcome @ GoT
Wat voor soort artifacts zijn het?
Hoe zijn er er uit bedoel ik dus
In stille schermen bv. oppening Battlefront korte dunne horizontale streepjes (zolas bv. op oude ponskaarten). In game zelf een horizontaal waterfalachtig opeengevolging van lichtere plekken (ogeveer 10 cm hoog) - de rest van het scherm is normaal. In openig mobo-scherm ziet het er uit als of je er handvol van zwarte zand er over had gegooid. In Generals enorm grote driehoeken over de hele scherm (overelkaar bewegend) totaal onwricht ..Battlefront valt wel te spelen maar is iriterend...
Nu heb ik ontdekt dat dichtbij de core een hoekje van een vierkant weerstandje(?) afgebroken is. De nummer van dat weerstandje is 10 16 l9 en een 2 met een rondje eromheen (kan het niet op mijn toetsenbord vinden). Kan ik zoiets ergens kopen en vervangen?
Alvast bedankt,
Pavel
Alvast bedankt,
Pavel
Verwijderd
Ik wens je veel suc6.. het component zal wel te koop zijn maar het solderen word lastig..
je kan proberen het orignele component heel kortstondig het te verhitten met een kleine soldeerbout <20 watt en zo weer vast te zetten..
[off-topic]
je bent niet bepaald voorzichtig geweest met je core...
je kan proberen het orignele component heel kortstondig het te verhitten met een kleine soldeerbout <20 watt en zo weer vast te zetten..
[off-topic]
je bent niet bepaald voorzichtig geweest met je core...
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2004 18:29 ]
Bedankt, ik ga morgen naar MACO (een electronika winkel in Amsterdam) of ze dat hebben. Is dat een weerstand? Ik weet heel weinig over electronica. Toch verbaast het me dat zoeen ninuteouse heel klein afgechipte stukje (een paar tienden van een milimeter groot de artifacts veroorzaakt)...maar ik kan geen andere reden voor de artifacts bedenken.
Overigeens het was echt reuzedom on de grote tangen voor zoiets te gebruiken..
Overigeens het was echt reuzedom on de grote tangen voor zoiets te gebruiken..
Verwijderd
Solderen op een videokaart is bijna kansloos, omdat de PCB uit meerdere lagen bestaat. Het is dus mogelijk dat het soldeerpunt is ingeklemd tussen 2 lagen.
Pagina: 1