[P800 & Orange World] WAP stack vermommen als HTTP stack

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een SE P800 en van Orange World. Leuk om mee te spelen, maar op een gegeven moment ga je aan het denken, en wel hierom:

De ingebouwde P800 browser kan nagenoeg alle sites openen via de WAP stack (via Orange World flatfee, dus onbeperkt). Dus niet alleen WAP sites, maar ook een standaard Google bijvoorbeeld. Blijkbaar is het mogelijk om via de WAP stack niet WAP pagina's / data binnen te halen. Opera daarintegen kan niet via de WAP stack pagina's openen. Dit omdat Opera enkel gebruik maakt van de HTTP stack. Er is dus wel degelijk meer mogelijk met de WAP stack van de P800 dan alleen WAP. En dat is interessant, aangezien de WAP stack met de flatfee van Orange World werkt, en dat dus enorm scheelt in de kosten.

Momenteel is het probleem dat alle programma's op de P800 die gebruik maken van internet0toegang gebruik maken van de HTTP stack, en niet van de WAP stack (met uitzondering van de ingebouwde browser). Deze programma's werken daardoor niet met de flatfee toegang, maar met betaald dataverkeer. Dat is zonde, aangezien het meeste van dit verkeer theoretisch ook via de WAP stack verzonden zou kunnen worden, en op die manier binnen het flatfee tarief zou vallen.

Interessant om daarnaast te weten is dat een instant messenger als IM Plus op Nokia's wel via de WAP stack werkt, en op P800's niet. Dat ligt aan de implementatie van de telefoonbouwer. Echter dit geeft wel aan dat de beperking qua programma's / dataverkeer niet bij Orange ligt, maar een softwarematige telefoonkwestie is.

En dat brengt me bij het doel van dit topic. De software voor de P800 maakt gebruik van de HTTP stack. Ik ben benieuwd of het mogelijk is om de WAP stack zo te vermommen dat deze door die programma's als HTTP stack wordt gezien, of dat het verkeer dat naar de HTTP stack wordt gestuurd via de WAP stack verzonden wordt naar Orange.

Bedenk eens wat een voordelen:
-E-mail uitlezen via flatfee
-Instant Messenger via flatfee
-RSS feeds lezen via flatfee

Natuurlijk is niet alles mogelijk met de flatfee van Orange World, voor zover ik weet gelden de volgende beperkingen:
-Zetten van cookies
-Verzenden / ontvangen van bestanden groter dan xxx KB
-Openen van https pagina's

Heeft iemand een idee hoe je dit zou kunnen aanpakken, of weet iemand een oplossing die in bovenstaand probleem voorziet. Let me know! :)

Links met aanvullende informatie:
[url][url][rml][ GPRS] Orange World[/rml]
Beschrijving van de stacks in Symbian

Ik heb deze post bewust niet in een groot "Orange World" of "P800" topic gemaakt, omdat het een redelijk technisch vraagstuk is. Daarnaast is het dermate complex dat er (hopelijk) een discussie loskomt, die in de grote topics nogal snel verloren zou gaan.

edit:

http://www.allaboutsymbian.com/forum/showthread.php?t=9813

Iemand met dezelfde gedachte... helaas geen antwoorden!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uit pure interesse, is dit te technisch, of zijn er geen GoTters die hetzelfde willen en sta ik daarin alleen? Mij leek het namelijk wel een mooie manier om tegen zeer lage kosten meer uit je P800 te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
DaJan,

Via het flatfree wap APN is het volgende mogelijk:

poort 9201: wap
poort 5080: HTTP :*)

Wil je Opera op je P800 gebruiken via flatfree wap APN:
Proxyserver 10.250.255.188 poort 5080 instellen..

Nu maak je dus gebruik van het HTTP gedeelte van de Euronet Proxyserver, die normaal gesproken gebruikt wordt voor wap. Hiermee kan je alle (behalve OrangeNL en Euronet sites) openen

POP email (webmail werkt wel..), Instant messaging, ftp enz...zijn flatfree niet beschikbaar, deze poorten zijn simpelweg niet bereikbaar via wap APN.
MSN via wap APN lukt wel via http://webmessenger.msn.com/

te technisch? welnee heel simpel toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john_bruin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-05-2021
ReBr: supertip! _/-\o_

Dit werkt ook gewoon op mijn PocketPC en zeer waarschijnlijk ook op een gewone laptop via bluetooth!

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobcohen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:17
Ik ben duidelijk niet zo technisch aangelegd. Daarom een paar simpele vragen:
- wat betekent APN?
- is het mogelijk zoiets op de nokia 6600 te realiseren?

Ik weet het, ik ben een nitwit. Maar ik ben toch benieuwd of dit mogelijk is... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
John_Bruin:
Ik kan bevestigen dat dit ook werkt op een laptop-PC icm Bluetooth ;)

Jobcohen:
APN betekend Acces Point Name
Hiermee maakt een GPRS telefoon verbinding met het GPRS toegangspunt van het GSM netwerk (zo word ook onderscheid gemaakt in, welke verbinding je gebruikt en hoe deze afgerekend dient te worden, voorbeeld : Orange world is APN:wap, internetaccess is APN:internet

En ja, dit kan ook op de Nokia 6600 gerealiseerd worden, maar is denk ik niet nodig om op deze telefoon de standaard instellingen van Orange World te wijzigen. (immers niet veel meerwaarde of je de browser nu via een wap, of http proxy gebruikt, voor de email client zal je toch gebruik moeten blijven maken van internet access)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb wel s op een Duits site begrepen dat je door een soort proxy tunneling best meer zou kunnen doen op dat gebied. Ik kan het helaas niet meer terugvinden.

Persoonlijk lijkt me zo een geintje best aardig voor streamings :)
Pagina: 1