Toon posts:

SCSI Raid 5 en Hot Swappable?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik mij afvroeg is of dit wel samen gaat?

Ik heb hier 3 SCSI HD's in Raid 5 en als ik er 1 HD uithaal tijdens dat de server draait (dus ik neem eigenlijk een stukje van de schijf eruit...) omdat hij in raid 5 staat.

Dan begint die SCSI card te piepen en deze stopt niet voor dat je die server uitzet... :/
Als ik deze dan opnieuw opstart is de Raid 5 Array naar de vaantjes, en dan...

Dus ik rebuild array en dan ongeveer een 16 uur wachten denk ik tot hij
die Raid 5 array terug heeft opgebouwd.

Is dit normaal dat dat zo lang duurt? :?
het zijn 3 SCSI schijven van 36GB en die controller is een Adaptec 2100S
en gaat RAID 5 en Hot Swappable wel samen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je verwacht dus dat de RAID5 array gewoon doorgaat met het opslaan/leveren van data wanneer je er een schijf uithaalt? Dat is dus niet het geval :) RAID5 is gebouwd voor de veiligheid en juist daarom zullen de controllers/drivers verdere dienst weigeren wanneer er een schijf uitvalt, wordt weggehaald danwel ontbreekt. Dat is juist de hele gedachte van RAID.

En jouw RAID5 array is wél hotswappable, immers de controller ondersteunt het, de server crashte niet toen je de schijf eruit haalde, de schijf is achteraf nog gezond gebleken. Dat zou allemaal niet zijn gebeurd wanneer het niet hotswappable was.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat jij wilt kan wel, maar dan moet je naar server achtige RAID controllers kijken, zoals de Compaq/HP Smart Raid controllers e.d, en ook van IBM. Die controllers hebben ook vaak veel cache aan boord, en een snelle cpu. Daar kan je wel live een schijf eruit rukken. Als je dan een nieuwe schijf terugplaatst wordt die automatisch gevuld met data.

Maar bij de normale consumer controllers zal je deze functionaliteit niet terugvinden. Kijk eens op de site van Adaptec wat hun controllers wel en niet ondersteunen.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 18-10-2004 18:56 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

In principe zou je moeten kunnen booten van een 'degraded' raid 5 container. Dat hij gaat piepen is te verwachten; er zijn meerdere raid controllers die je op deze manier erop alert maakt dat er iets fout is (als je meerdere racks met servers hebt merk je niet altijd een drive failure door op de lampjes te letten).

Vaak tijdens de POST van de raid controller als 1 schijf offline is krijg je daar een message over en dan zoiets als 'Press F1 to continue, (bepaalde key combo) to enter raid controller bios'.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op 18 oktober 2004 @ 18:54:
Wat jij wilt kan wel, maar dan moet je naar server achtige RAID controllers kijken, zoals de Compaq/HP Smart Raid controllers e.d, en ook van IBM. Die controllers hebben ook vaak veel cache aan boord, en een snelle cpu. Daar kan je wel live een schijf eruit rukken. Als je dan een nieuwe schijf terugplaatst wordt die automatisch gevuld met data.

Maar bij de normale consumer controllers zal je deze functionaliteit niet terugvinden. Kijk eens op de site van Adaptec wat hun controllers wel en niet ondersteunen.
Yep , hij heeft een eigen processor en ram aan boord.

en als ik er één schijf uit haal en formateer kan hij die na 16 uur terug probleemloos vullen met de juiste data, en alles werkt als daarvoor...

Maar 16 uur om dat terug te zetten? kan dat niet sneller?
Er zit standaard 32MB ram op die controller en ik nan tot 128 MB gaan zou het met 128 sneller gaan?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Zou het niet sneller gaan met meer schijven? RAID 5 is toch minimaal 3 schijven waarvan je er nu 1 verwijderd = geen RAID 5?

Wat Femme schrijft ;)
Femme schreef op 18 oktober 2004 @ 19:26:
Dat de RAID-controller gaat piepen is logisch. Hij wil je er op attent maken dat het array niet langer redundant is en dat er zsm een schijf vervangen moet worden om te voorkomen dat je bij een volgend defect alle data kwijt bent.

[ Voor 107% gewijzigd door PcDealer op 18-10-2004 19:28 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dat de RAID-controller gaat piepen is logisch. Hij wil je er op attent maken dat het array niet langer redundant is en dat er zsm een schijf vervangen moet worden om te voorkomen dat je bij een volgend defect alle data kwijt bent.

Dat die hele array naar de klote is als je opnieuw opstart mag niet gebeuren. Hij zou gewoon vrolijk verder moeten werken op de nog resterende schijven, weliswaar met een wat lagere performance dan je gewend was.

De benodigde tijd voor een rebuild hangt af van de snelheid van de RAID-controller, de snelheid van de harde schijven, de capaciteit van de harde schijven en de rebuild rate (standaard meestal 30 procent). De Adaptec 2100S staat bekend om zijn dramatisch slechte performance, daar mag je rebuildtijden van 16 uur bij verwachten. Mijn LSI MegaRAID SCSI 320-2X doet niet veel langer dan een kwartiertje over het rebuilden van een RAID 5 array met 18GB Atlas 15K's.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Hangt van je schijven af, hoe snel die zijn enzo.

Zelf werkt ik ook met een RAID, maar met software-RAID. Dus alleen onder deze WinXP Pro installatie. Werkt prima, dat niet. Heb er nu 3x36.7GB aan hangen, morgen komt er een 4e bij. Dit alles onder de Seagate 36.7GB 10000RPM 16MB Cache. Dit draait prima op de Adaptec 29160. Alles draait mooi op z'n max >:)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Topicstarter
Ok , bedankt mannen

Na dit gelezen te hebben begrijp ik het wel. :)

Misschien ga ik nog maar een HD er bij steken.

• GreeTz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 16:39

GreeTz

took the red pill

je kan ook een extra schijf toevoegen als hot-spare. Deze word -op het moment van een uitvallende schijf- voorzien van de data welke op de defecte schijf stond (rebuild) zodat jij je defecte schijf hot kunt vervangen en deze opsturen voor RMA / nieuwe kopen. En uiteindelijk vervangen. Een goede controller herkent zelfs, als vervolgens weer een nieuwe schijf op de oorspronkelijke plek word toegevoegd, dat deze weer in de array word toegevoegd waarna de oorspronkelijke harddisk weer als hot spare word gedefinieerd.

Alleen:           DE GROETJES

Verwijderd

Topicstarter
GreeTz schreef op 18 oktober 2004 @ 19:51:
je kan ook een extra schijf toevoegen als hot-spare. Deze word -op het moment van een uitvallende schijf- voorzien van de data welke op de defecte schijf stond (rebuild) zodat jij je defecte schijf hot kunt vervangen en deze opsturen voor RMA / nieuwe kopen. En uiteindelijk vervangen. Een goede controller herkent zelfs, als vervolgens weer een nieuwe schijf op de oorspronkelijke plek word toegevoegd, dat deze weer in de array word toegevoegd waarna de oorspronkelijke harddisk weer als hot spare word gedefinieerd.
Ja :) , zo ga ik het doen denk ik. :7
Pagina: 1