Ik wil het nu wel eens weten. Wie is er dom bezig, ik of m'n collega?
Er is met VB6 een applicatie gemaakt, om adressen te bewerken. De addressen komen in doormiddel van dit stukkie software altijd in het zelfde formaat eruit te zien.
Voorbeeld van de tables:
• Bedrijf1
• Bedrijf2
• Bedrijf3
• Kontakpersoon
• Adres
• Postcode
• Plaats
In eerste instantie hadden we 1 table, Import in VB een connectie: DIP
Als bedrijf 2 of 3 niet was gevuld, zou je op een etiket lege regels krijgen, de we verplaatsen de inhoud van wat velden, zodat alles netjes onder elkaar wordt geprint. Deze functies moest je handmatig starten.
Doordat we niet helemaal tevreden waren met de output hiervan, omdat het nog gesorteerd moest worden.
(Alles lag doorelkaar, zoals de klant het bestand aanleverd)
Ok, we maken een sorteer-sleutel, leggen Import op volgorde, en janken dan de hele handel over, op die volgorde, naar een andere table, Export (in VB een connectie: DUP
Na het sorteren kwam je er wel eens achter, shit, vergeten die velden onderelkaar te zetten. Dus ik stel voor, die functie moet ook werken met de table Export.
De functie die dus dat aansluiten van de velden deed voor DIP, heet: Inschuiven
Hij called die functies met:
Call Inschuiven(DIP)
de functies Inschuiven is gemaakt, en ziet er uit:
Sub Inschuiven(DIP)
[niet van toepassing]
End Sub
Wat doet meneer: maakt een 2de functies: Inschuiven_DUP
Lekker omslachtig lijkt me zo, want je kan ook, aangezien de tables identiek zijn, ook de connectie meesturen naar een functie, en die in een var hangen:
Voorbeeld: Oh, je wilt velden inschuiven? ding weet of er gesorteerd is of niet, is dit niet het geval, dan doe je:
Call Inschuiven(DIP)
zit je data als in Export, dan call je:
Call Inschijven(DUP)
Dan ziet je functie er uit volgensmij:
Function Inschuiven(TOET)
TOET.Recordset.MoveFirst
etc..
End Function
Nu gebruiken we 3 tables, en voor alles worden 3 functies geschreven. Stel nu, er moest een kleine aanpassing komen, moet je wel alle functies herschrijven.
Hij houd voet bij stuk dat zijn code overzichtelijk werkt, omdat als er een bug is, er dan achter te komen is, met welke table het fout gaat.
Ik zeg op mijn beurt: dan stuur je een variable mee met het callen van je functie, waar je vermeld, met welke table je bezig bent.
Kortom... Wie is er omslachtig aan't programeren?
NB: hij zegt dit werk al 20 jaar te doen, ik 6 maanden
Er is met VB6 een applicatie gemaakt, om adressen te bewerken. De addressen komen in doormiddel van dit stukkie software altijd in het zelfde formaat eruit te zien.
Voorbeeld van de tables:
• Bedrijf1
• Bedrijf2
• Bedrijf3
• Kontakpersoon
• Adres
• Postcode
• Plaats
In eerste instantie hadden we 1 table, Import in VB een connectie: DIP
Als bedrijf 2 of 3 niet was gevuld, zou je op een etiket lege regels krijgen, de we verplaatsen de inhoud van wat velden, zodat alles netjes onder elkaar wordt geprint. Deze functies moest je handmatig starten.
Doordat we niet helemaal tevreden waren met de output hiervan, omdat het nog gesorteerd moest worden.
(Alles lag doorelkaar, zoals de klant het bestand aanleverd)
Ok, we maken een sorteer-sleutel, leggen Import op volgorde, en janken dan de hele handel over, op die volgorde, naar een andere table, Export (in VB een connectie: DUP
Na het sorteren kwam je er wel eens achter, shit, vergeten die velden onderelkaar te zetten. Dus ik stel voor, die functie moet ook werken met de table Export.
De functie die dus dat aansluiten van de velden deed voor DIP, heet: Inschuiven
Hij called die functies met:
Call Inschuiven(DIP)
de functies Inschuiven is gemaakt, en ziet er uit:
Sub Inschuiven(DIP)
[niet van toepassing]
End Sub
Wat doet meneer: maakt een 2de functies: Inschuiven_DUP
Lekker omslachtig lijkt me zo, want je kan ook, aangezien de tables identiek zijn, ook de connectie meesturen naar een functie, en die in een var hangen:
Voorbeeld: Oh, je wilt velden inschuiven? ding weet of er gesorteerd is of niet, is dit niet het geval, dan doe je:
Call Inschuiven(DIP)
zit je data als in Export, dan call je:
Call Inschijven(DUP)
Dan ziet je functie er uit volgensmij:
Function Inschuiven(TOET)
TOET.Recordset.MoveFirst
etc..
End Function
Nu gebruiken we 3 tables, en voor alles worden 3 functies geschreven. Stel nu, er moest een kleine aanpassing komen, moet je wel alle functies herschrijven.
Hij houd voet bij stuk dat zijn code overzichtelijk werkt, omdat als er een bug is, er dan achter te komen is, met welke table het fout gaat.
Ik zeg op mijn beurt: dan stuur je een variable mee met het callen van je functie, waar je vermeld, met welke table je bezig bent.
Kortom... Wie is er omslachtig aan't programeren?
NB: hij zegt dit werk al 20 jaar te doen, ik 6 maanden
Ey!! Macarena \o/