Toon posts:

[Mandrake 10.1 Community] X problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb Mandrake 10.1 Community edition geinstalleerd op m'n laptop (een NEC Versa P520). Alleen als ik de X server opstart dan zie ik een heleboel horizontale lijntjes (een stuk of 100 a 200). Vertikaal zie ik 5x hetzelfde staan, namelijk een muiswijzer met een loginscherm. Dit zit achter de horizontale lijntjes, dus het is vrij lastig te zien.
Ik ben op internet gaan zoeken en in ben toen deze pagina tegen gekomen, waarop staat hoe je Slackware 9.0 op mijn laptop krijgt. Daar gaat het ook uitgebreid over de videokaart. Ik heb ook alles gedaan wat daarop stond.
Verder moet ik wel even vermelden dat ik bij de installatie van Mandrake heb opgegeven dat ik 2 monitoren wil gebruiken. Dat wil ik later ook echt gaan doen, maar stap 1 is het aan de praat krijgen van X op 1 monitor (het liefste m'n laptop monitor).
Voor de volledigheid kan je hier m'n configuratie file voor X vinden (XF86Config). Ik heb er al een aantal regels uit gecomentariseerd. Ik denk dat ik alleen de regels te pakken heb die ervoor zorgen dat ik 2 monitoren heb, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Wie helpt me met het oplossen van die probleem?

Verwijderd

Hoe kom je aan die ModeLines? :?.

Verwijderd

Topicstarter
XFDrake heeft daarvoor gezorgt. Ik ben niet aan die modelines geweest. Ik weet niet eens wat ze betekenen

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Mandrake maakt altijd hele vage XF86Config bestanden aan. Ik snap er zelf ook nooit geen hout van.

Als je in je command prompt zit probeer dit dan eens:

code:
1
2
# XFree86 -configure
# XFree86 -xf86config /root/XF86Config.new

XFree86 gaat dan zelf zoeken naar de juiste instellingen. Ik heb namelijk het idee dat je refresh rates niet helemaal lekker zijn ingesteld. Als je in een grijs venstertje komt met een een kruis als cursor is het goed. CTRL-ALT-BACKSPACE zorgt ervoor dat je weer terug gaat jaar je shell. Doe daarna dit:

code:
1
# cp /root/XF86Config.new /etc/X11/XF86Config

Met een beetje mazzel doet ie het dan beter. Mocht je resolutie te laag zijn moet je eventjes bij "Section Screen" DefaultDepth 16 (of 24, wat jij wilt) erbij zetten, en de juiste resolutie (dmv Modes "1024x768" bijvoorbeeld) bij de betreffende kleurendiepte zetten. Mocht die DefaultDepth niet werken moet je er even DefaultColorDepth van maken, aangezien dat nu in je huidige configuratie ook staat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat gedaan, maar het hielp niet veel.
later heb ik het nog een keer gedaan, maar dan met m'n 2e monitor losgekoppeld.

En die XFree86 -xf86config /root/XF86Config.new regel, zag er bij mij anders uit. Namelijk zo:
code:
1
X -xf86config /root/xorg.conf.new

Dus net iets anders, maar het idee is het zelfde, denk ik? Ik heb die regel zo veranderd, omdat XFree86 -configure met die regel kwam, dus heb ik die maar ingevoerd.
Verder krijg ik wel dat kruis te zien. Dat kruisje staat voor de (ondertussen) 11 kolomen, en ook voor de horizontale lijntjes, dus dat kruisje is goed te zien.
De nieuwe XF86Config kan je zien op http://www.cybertinus.nl/temp/XF86Config.txt
Als ik X opstart dan krijg ik de volgende foutmelding te zien:
code:
1
(WW) I810(0): Failed to set up write-combining range (0xd8000000,0x8000000)

Die (WW) staat voor Warning. Verder vind ik die I810 vreemd, want ik heb een I855 videokaart.
De log die X gemaakt heeft staat op http://www.cybertinus.nl/temp/xlog.txt
Als ik de nieuwe configfile plaats in de /etc/X11 directory en dan X opstart, dan staat de muiswijzer achter de horizontale lijntjes.

Verwijderd

Die warning is dus een warning, maakt in principe niets uit. Waarschijnlijk is de i810 driver ook geschikt voor de i855, als we Mandrake geloven.

Je gebruikt dus Xorg in plaats van XFree86, dus wordt de config file /etc/X11/xorg.conf. Maar aangezien je de configfile aangeeft op de commandline (en je ook veranderingen ziet) moet dat niet uitmaken.

Het lijkt inderdaad aan je Refresh Rates of iets dergelijks te liggen, maar aangezien ik de ballen verstand heb van X op laptops met betrekking tot Refresh Rates (dat werkt geloof ik anders dan met een gewone CRT), ga ik daar geen uitspraken over doen.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand meer enig idee? Is mijn probleem zo lastig op te lossen?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

http://phiwumbda.org/~jesse/NEC.html#videocard

daar staat het probleem uitgelegd. het komt er op neer dat jij een laptop hebt gekocht die by design kapot is! nu moet je daar een workaround voor verzinnen, en er zijn een aantal methoden.

ik vermoed dat dit het probleem is, ook al zie ik zo snel niets over de problemen die jij rapporteert.

het is op zich vrij simpel wat je wilt: een werkende XF86Config (of xorg.conf?), voor jouw hardware en software-configuratie. nou maakt de distributie niet zoveel uit, en wellicht de versie van X ook niet zoveel, en wie weet je kernel-configuratie ook niet, maar ik denk dat de enige manier om daarachter te komen is testen!

om een werkende X-config te krijgen zou je bv knoppix eens kunnen proberen?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu in Knoppix 3.4 (geen idee of dat de nieuwste versie is, deze versie heb ik een aantal maanden geleden gedownload en gebrand, en ik vind het wel goed). Aangezien in dus in Knoppix zit en dit bericht tik, betekend het dus dat X het fatsoenlijk doet (in Lynx ga ik geen formulieren ed invullen :p). Alleen de resolutie is wel 1024x768 oid. Dat werkt wel, als tijdelijke oplossing, maar voor altijd dus niet. Ik zal hieronder ff m'n 2 X86Config's plaatsen (sorry dat het links naar Lycos zijn, m'n betaalde hosting ligt er (weer eens) uit):
Deze is van Knoppix: http://members.lycos.nl/cybertinus/temp/XF86Config
Deze is van Mandrake 10.1 Community: http://members.lycos.nl/cybertinus/temp/XF86Config.txt
Beide configs zijn geschreven toen er 2 monitoren aan hingen. Op Knoppix en Mandrake zag ik op beide monitoren hetzelfde.
Ik hoop dat iemand met een goed idee komt.
Pagina: 1