Toon posts:

[XP SP2] Laptop koeling snel op tilt..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem
Na de installatie van Windows XP Service Pack 2 merk ik dat de koeling van mijn laptop sneller aangesproken wordt. De koeling draait altijd, maar gaat dan extra hard draaien, dus meer koelen.. Daardoor krijg ik het gevoel dat er wat programma's of onderdelen van Windows zijn die erg veel CPU cycles vragen.

Het systeem
Dell Inspiron 5150 Laptop.
Processor: Pentium 2,8 Ghz
Geheugen: 2x512 MB
Hardeschijf: 60 Gig
Videokaart: Ati Radeon 7500 64 MB

Windows installatie
Standaard installatie, swap file verplaatst en de nieuwe look met de extra's die erbij komen. Zoals fading (was ook zal bijdragen).

Programma's
De volgende programma's gebruik ik aardig veel:
- Firefox (soms, fan snel op tilt)
- Norton Antivirus 2005
- Adobe Photoshop (fan snel op tilt)
- Grab-it (fan snel op tilt)
- DVD Decrypter (fan snel op tilt, logisch)
- DVD Shrink (fan snel op tilt, logisch)
- Limewire
- Thunderbird
- Office 2003
- Nero
- MSN
- Winamp
- Winrar
- Acrobat Reader (fan snel op tilt)
- etc..

Vraag
Ligt het aan SP2 of zijn er gewoon wat programma's die veel vragen van de CPU?
Kan je bepaalde opties in Windows uitschakelen / veranderen of bepaalde programma's vervangen waardoor de fan niet meer zo snel gaat flippen?
Wil de oude look van Windows eraan bijdragen?

Dank.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 17:52 ]

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 17:50:
Probleem
Na de installatie van Windows XP Service Pack 2 merk ik dat de koeling van mijn laptop sneller aangesproken wordt. De koeling draait altijd, maar gaat dan extra hard draaien, dus meer koelen.. Daardoor krijg ik het gevoel dat er wat programma's of onderdelen van Windows zijn die erg veel CPU cycles vragen.
Heb je al gekeken in taakbeheer of je processor echt 100% gebruikt wordt en welk proces het dan veroorzaakt? Dat lijkt me toch het eerste wat een tweaker doet als hij vermoed dat zijn cpu volop draait. :Y)

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik ook gedaan, maar er zijn niet veel processen die bij normaal gebruik cpu cycles gebruiken.

Edit: bij firefox gebeurt het aardig snel. Dit is toch niet zo'n 'zware' browser?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 18:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een klasgenoot van mij heeft ook last van dit "probleem" na het installeren van SP2.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zijn wel de nieuwste drivers voor de notebook geinstaleert, aangezien mijn Armada m700 in het begin met Sp2 ook de fan snel liet draaien op de accu :)

Verwijderd

Topicstarter
ThaNetRunner, welke drivers heb jij geupdate?

• svandelft.nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-02-2024
welke bios versie gebruik je? (deze kun je vinden als je je laptop opnieuw opstarten en dan onder het dell logo of in de bios zelf)

zelf heb ik ook een inspiron 5150 hier zit ook win xp pro sp2 op alleen ik heb me bios geupdate naar A36 sinsdien heb ik steeds problemen gehad met me fan dat hij zomaar stopte of dat hij heel snel aansloeg om te koelen of dat het juist heel lang duurde tot dat ie ging koelen toen heb ik dell gebeld en die zeiden me dat het aan me bios zou moeten liggen want ik had me bios geupgrade naar A36 daar hadden ze iets met de fan settings gedaan en als ik nog steeds problemen had dan moest ik een lagere bios versie installeren maar dat heb ik niet gedaan want ik vindt het niet zo erg overgens zit ik nu al weer op de bios versie A37 en daar hebben ze ook niks verandert aan de fan settings dus het is nog steeds een klein probleempje

ik heb me laptop nu ong. 7 uur aanstaan en hij is behoorlijk warm geworden ook aan de onderkant dus ik koel hem nu handmatig met software

System Spec

Pagina: 1