Sapphire Radeon 9800 Pro -> Chip kapot

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pietschie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-05 15:49
Hallo,

Ik heb gisteren mijn Sapphire Radeon 9800PRO 218M DDR V/D/VO geinstalleerd (al heeel vaak gedaan), maar deze keer ging er iets mis. Ik duwde tegen een koelblokje waardoor de onderliggende chip doormidden brak 8)7
De contactjes zijn nog intact, dus een vervangende chip solderen moet mogelijk zijn. Nu is alleen de vraag: Welk type chip gaat het hier om, en is deze los te verkrijgen?
Het gaat om een chipje met 8 pootjes. Hij zit op de bovenkant van de kaart (de kant van de fan) vlak bij de stroomtoevoer. Er zit een klein koelblokje op (4x4mm of zo) met 6 koelvinnetjes. Kan iemand mij vertellen welk type/merk chip dit is??? (Hij is echt heel klein...)

Alvast bedankt!

(Zie post onder voor pics)

[ Voor 3% gewijzigd door pietschie op 25-01-2005 00:26 ]

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-08 18:53

rg-mohwa

Phoe Hé

nou eh,,,, ruk de koelblok eraf en dan kan je het toch zien lijkt mij ???

Verwijderd

Ik vrees dat Sapphire de enige is die je daarmee kan helpen, maar zoals rg-mohwa zegt, haal die heatsink er eens voorzichtig vanaf en kijk of er iets op gedrukt staat.

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Je kunt het beste even contact opnemen met de shop waar je de kaart hebt gekocht.

De meeste shops kunnen (zelfs als het buiten de garantie valt) altijd wel iets voor je betekenen door de kaart als RMA door te sturen naar de fabrikant.

Dan weet je zeker dat je kaart hersteld kan worden door de fabrikant zelf :)

Zo werd o.a. mijn Gigabyte Radeon 9800 Pro net na een maand buiten de garantie toch nog vergoed en hersteld :)

[ Voor 16% gewijzigd door pSycho-Y2K op 18-10-2004 16:38 ]

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-08 18:53

rg-mohwa

Phoe Hé

ik weet niet of je hier wat aan hebt ....vast neit ....:P
maar daar staan de stroom voltages .....van sommige chippies en misschien zit jou chippy erbij zat zelf de denken dat het de measure vddq on front of card was ...sorry als ik allemaal poep aan het praten ben :P

zie pic

http://www.maximumoc.com/...ro_setup/voltage_mods.jpg

Verwijderd

Ik heb gisteren mijn Sapphire Radeon 9800PRO 218M DDR V/D/VO geinstalleerd
218 MB? Zou ik bewaren, wordt een collectors-item ;)

[ Voor 197% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 16:57 ]

• pietschie
Bedankt voor jullie snelle reacties... Ik heb eens goed gekeken en er staat "Q8" bij genoteerd op de printplaat.
Aangezien hij 2ehands is, heb ik geen garantie. Daarom heb ik ook een mail gestuurd naar de techsupport van Sapphire, maar of ik daar een bruikbaar antwoord van krijg!? Ik houd jullie op de hoogte.
Mocht er nog iemand suggesties hebben, ze zijn meer dan welkom!

Heb ook even gekeken of ik het chipje van het koelblokje af kon krijgen, maar dit lukt me helaas niet zonder hem helemaal in stukjes te hakken... Hij zit te goed vastgeplakt met die pasta.

[ Voor 24% gewijzigd door pietschie op 18-10-2004 17:04 ]

• pietschie
Uhm... ja... |:(
218 mb is inderdaad erg bijzonder ;)

Dit vond ik net op de ATI-site:

"ATI components and schematics are considered proprietary and are not available to end users."

Ik denk dat ik dus niet veel kans maak :(

[ Voor 62% gewijzigd door pietschie op 18-10-2004 17:12 ]

Verwijderd

Je zou dus kontakt op kunnen nemen met Sapphire of Ati natuurlijk, of iemand proberen te vinden met dezelfde kaart met een core-crush of ander defect en dan chippie omwisselen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 22:36 ]

• pietschie
Na enkele maanden in het stof gelegen te hebben maar weer eens tevoorschijn getoverd. Nu met enkele pics:

Image removed...

Je ziet waar de chip zat, daar waar 8 pinnetjes een beetje niks staan te doen :(
In detail (leuk spelen met macro's):

Image removed...

Weet iemand wat dit onderdeel doet, de specs en wat een vervangende chip zou zijn? Solderen moet wel lukken, nu nog het juiste onderdeel...

RMA heeft waarschijnlijk niet zo veel zin. Heb contact met ze gehad. Support op deze kaart is niet meer, maar als ik hem opstuur (naar GB) zullen ze kijken of hij te repareren is. Verzendkosten e.d. zijn alleen al 18 pond, reparatie waarschijnlijk rond de 80 pond. In totaal bijna meer dus dan dat het kaartje waard is :/

ps: Theo bedankt voor de space _/-\o_

[ Voor 32% gewijzigd door pietschie op 25-01-2005 21:58 ]

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:22

Sjaak_Afhaak

Bleh!

externes linkes ist nicht erlaubt :P

pass die foto's maar ff mijn kant op pieter :P

Hier staat tekst

Verwijderd

gewoon hyperlink kopieren naar een ander venster :/

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
volgens mij is dat een mosfet.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-08 11:14
pietschie schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 00:25:
Na enkele maanden in het stof gelegen te hebben maar weer eens tevoorschijn getoverd. Nu met enkele pics:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tajsmits/Radeon_03.jpg

Je ziet waar de chip zat, daar waar 8 pinnetjes een beetje niks staan te doen :(
In detail (leuk spelen met macro's):

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tajsmits/Radeon_02.jpg

Weet iemand wat dit onderdeel doet, de specs en wat een vervangende chip zou zijn? Solderen moet wel lukken, nu nog het juiste onderdeel...

RMA heeft waarschijnlijk niet zo veel zin. Heb contact met ze gehad. Support op deze kaart is niet meer, maar als ik hem opstuur (naar GB) zullen ze kijken of hij te repareren is. Verzendkosten e.d. zijn alleen al 18 pond, reparatie waarschijnlijk rond de 80 pond. In totaal bijna meer dus dan dat het kaartje waard is :/

ps: Theo bedankt voor de space _/-\o_
Yeah...

bijdeze een probeersel om de plaatjes weer goed te krijgen aangezien die webspace waar ik ze net op had gezet (blijkbaar) niet veel voorstelt... ;)

• pietschie
Hey jongens... bedankt! _/-\o_ (always nice to have someone watch your back)

Lemming_nl, een mosfet? Ik dacht dat een mosfet 3 pootjes had, net als een transistor (alleen dan met de stuurspanning op de gate)!?

[ Voor 3% gewijzigd door pietschie op 25-01-2005 21:55 ]

Pagina: 1