Toon posts:

[TV-OUT] "Flicker Filter" en het oorspronkelijk probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voorwoord: ik heb het hier over GeForce kaarten, maar uiteindelijk zou het ook van toepassing moeten zijn op andere chipsets...

Veel mensen hebben het probleem dat ondanks goede bekabeling en afscherming, ze toch enige mate last hebben van trillend scherm op TV (resuluties 800x600 en 1024x768). Hiervoor kan dan vervolgens dmv instelling van 'Flicker Filter" het TV-beeld stabiel worden gekregen.

Nu vraag ik mij dus af...
- Wat zorgt er dan voor het geflikker wat vervolgens met dit filter onderdrukt wordt? Het feit dat er een filter voor is betekend dat het NIETS met de bekabeling te maken heeft (tenminste... dat idee heb ik).
- Liefst gebruik je het filter ook niet omdat dit een blurry effect geeft.

Maw:
Stel: bekabeling+afscherming etc zijn perfect, maar toch beetje geflikker.
Als je de oorzaak van het geflikker grotendeels weet weg te nemen (resolutie/refresh/??), hoef je het flikker filter niet toe te passen want uiteindelijk wil je dit ook niet willen vanwege het blurry effect.

De grote hamvraag: Wat zijn de oorzaken en eventuele oplossingen?

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Een oorzaak zou misschien de relatief lage refreshrate van een TV kunnen zijn, versus die relatief hoge van een degelijke monitor.

50 Hz Vs. 85 Hz.

(Dit is natuurlijk niet echt van toepassing op nieuwere TV's aangezien die 100Hz zijn.)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Nee want dan heb je hetzelfde met gewoon TV signaal/video. BTW: die 100Hz TV's krijgen ook een 50Hz TV-signaal, die wordt intern gedigitaliseerd en in combinatie met de volgende beelden maken zij er uiteindelijk een beeld refresh van 100Hz van.

Het probleem ligt hem al aan het signaal wat door de TV-out gegenereerd wordt. Ik meende dat het mogelijk ook kan liggen vanwege het feit dat een scherm eerst de oneven lijnen en daarna de even lijnen krijgt (progressive scan/interlacing?).

Wie volgt?

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De meest voor de hand liggende rede is dat PAL maar een resolutie van 720x576 interlaced heeft. En dan kom je met je minimaal 640x480, 800x600, 1024x768 progressief, en soms nog hoger als dat kan worden omgezet.
En omdat we toch graag alle beeldlijntjes willen zien moet er hier en daar wat gesmokkeld worden. Kortom, er word daarbij vaak snel afgewisseld. en dat laat het beeld knipperen. Door nu de pixels iets te laten overlopen wordt de info op alle frames zichtbaar en het beeld rustiger, echter daardoor veeg je tevens de pixels wat uit, waardoor je meteen onscherpte krijgt.

Zoek naar een stand die ertussenin licht. Vaak merk je er bij bewegende beelden zelfs niet eens zo veel van. Bij Text is het wel weer een ramp, maar die is sowieso niet lekker leesbaar vanaf de TV. Eventueel kan je de dpi van de font's wat groter maken, of de fonts zelf, alleen dat al vermindert het knipperen.

[ Voor 18% gewijzigd door _XipHiaS_ op 18-10-2004 16:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
@_XipHiaS_
Dit geeft al een heel wat betere indruk achter dat filter gebeuren. Bij films merk je er inderdaad niets van. Maar bij HTPC gebeuren, waar je wellicht ook redelijk veel tekst info hebt staan (RSS-feeds, EPG), is dit soms merkbaar. Het liefst zet ik het filter uit omdat het blurry verhaal soms nog erger is voor tekst dan dat getril.

In de meest ideale geval zou je je resolutie conform PAL standaard moeten zetten, maw: 720x576. Wie heeft het voor elkaar gekregen om dit in te stellen... bij mij slikt hij hem niet (GeForce FX 5200 -> passief gekoeld).

@Moderator
Is wellicht het stukje van _XipHiaS_ bruikbaar in de TV-out FAQ? Volgens mij miste ik dit stukje achtergrond info.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 16:49 ]

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 16:48:
@_XipHiaS_
Dit geeft al een heel wat betere indruk achter dat filter gebeuren. Bij films merk je er inderdaad niets van. Maar bij HTPC gebeuren, waar je wellicht ook redelijk veel tekst info hebt staan (RSS-feeds, EPG), is dit soms merkbaar. Het liefst zet ik het filter uit omdat het blurry verhaal soms nog erger is voor tekst dan dat getril.

In de meest ideale geval zou je je resolutie conform PAL standaard moeten zetten, maw: 720x576. Wie heeft het voor elkaar gekregen om dit in te stellen... bij mij slikt hij hem niet (GeForce FX 5200 -> passief gekoeld).

@Moderator
Is wellicht het stukje van _XipHiaS_ bruikbaar in de TV-out FAQ? Volgens mij miste ik dit stukje achtergrond info.
Op zich zou dit wel kunnen, soms vanuit de drivers, soms met behulp van een extra stukje software, Powerstrip oa. Maar dan kom je weer uit op een probleem dat veel spellen die resolutie weer niet pakken. Voor sommige kun je wel een customized res. aanmaken maar dit brengt toch vaak minpunten met zich mee als te weinig beeldoppervlakte voor alle spelinfo en soms blijft de aspectverhouding toch de mist in gaan.
Het mooiste zou zijn als de TV standaards zouden worden geupdate. Helaas gaan hier weer veel kosten mee gepaard.
Er zijn echter al wel toestellen op de markt, maar het meeste kans van slagen heb je bij de beamers, die hebben vaak al een d-sub ingang, of zelfs een DVI. Daar moet je dan vaak evengoed wat configureren, maar dan staat het beeld wel als een huis. Echter heeft men daar weer vaak last van EDID informatie die niet spoort, niet overeenkomt met wat het zou moeten zijn.

Hier: http://htpcnews.com/main.php?id=hdtvgaming vind je een mooi stukje over dat customizen, echter is dit dus alweer voor HD weergevers, niet het oeroude PAL, maar evengoed leerzaam. Ook wordt er wel gebruik gemaakt/vanuit NTSC gewerkt (720x480 ipv PAL 720x576). Bij HD schermen wil je eigenlijk ook het liefst weer een 1:1 pixel verhouding hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door _XipHiaS_ op 18-10-2004 17:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitgebreide info.
Wat kunnen we hiervan overnemen in de TV-out FAQ?
Pagina: 1