Volgens mij is het onmogelijk om een theorie onomstotelijk te bewijzen.
Ik denk dat een theorie alleen maar aannemlijk te maken is.
Als een groot denker die 'slimmer' is dan de rest van de mensheid een theorie vormt die 'lijkt' te kloppen. Kan er best een fout in zitten.
Alleen zijn we nog niet 'slim' genoeg om die fout te vinden. Totdat er dus een keer iets gebeurt waaruit blijkt dat de theorie niet klopt, dan gaan mensen zoeken waar de fout zit, en is 'bewezen' dat hij niet klopt.
voorbeeldjes (old-school)
Wereld = plat, tot iemand eromheen voer (Columbus, ok, de grieken wisten ook al, soi)
wereld heeft een koepel met gaatjes waar licht doorvalt = sterren
Tot iemand heeft bewezen dat 't gasbollen waren.
Ik loop hier al een tijdje mee in m'n hoofd, en zou graag horen wat jullie hierover denken.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.
[edit]
Voor degene die alleen de sp lezen:
ik heb de stelling ietwat aangepast:
Beperkende theorien zijn niet te bewijzen.
Je kan niet bewijzen dat iets niet kan. Alleen dat iets wel kan.
Je kan een theorie hebben dat je niet kan vliegen om XXX reden(en). Die kan je nooit bewijzen, je kan alleen maar aannemelijk maken.
Maar op het moment dat er iemand wel kan vliegen, is bewezen dat je theorie niet klopt.
Je kan wel zeggen dat we op dit moment onder deze omstandigheden niet kunnen vliegen.
Ik denk dat een theorie alleen maar aannemlijk te maken is.
Als een groot denker die 'slimmer' is dan de rest van de mensheid een theorie vormt die 'lijkt' te kloppen. Kan er best een fout in zitten.
Alleen zijn we nog niet 'slim' genoeg om die fout te vinden. Totdat er dus een keer iets gebeurt waaruit blijkt dat de theorie niet klopt, dan gaan mensen zoeken waar de fout zit, en is 'bewezen' dat hij niet klopt.
voorbeeldjes (old-school)
Wereld = plat, tot iemand eromheen voer (Columbus, ok, de grieken wisten ook al, soi)
wereld heeft een koepel met gaatjes waar licht doorvalt = sterren
Tot iemand heeft bewezen dat 't gasbollen waren.
Ik loop hier al een tijdje mee in m'n hoofd, en zou graag horen wat jullie hierover denken.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.
[edit]
Voor degene die alleen de sp lezen:
ik heb de stelling ietwat aangepast:
Beperkende theorien zijn niet te bewijzen.
Je kan niet bewijzen dat iets niet kan. Alleen dat iets wel kan.
Je kan een theorie hebben dat je niet kan vliegen om XXX reden(en). Die kan je nooit bewijzen, je kan alleen maar aannemelijk maken.
Maar op het moment dat er iemand wel kan vliegen, is bewezen dat je theorie niet klopt.
Je kan wel zeggen dat we op dit moment onder deze omstandigheden niet kunnen vliegen.
[ Voor 29% gewijzigd door J2pc op 18-10-2004 15:51 ]
"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh