Toon posts:

Sony Cybershot DSC P41.. Goede prijs/kwaliteit verhouding?

Pagina: 1
Acties:
  • 313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen, mijn eerste post op dit forum.. :7

Ik ben afgelopen week wat foto's aan het nemen geweest met de digitale cam van een vriend, namelijk een Cybershot DSC P41. De foto kwaliteit viel mij niet tegen, zeker toen ik de nieuwe folder van Mediamarkt zag, alwaar dit apparaatje voor maar 149,- euro in den schappen ligt. Mijn vraag: is deze cam een goede keuze als je vrij professionele foto's wilt maken maar toch niet meer dan 150-300 euro wilt uitgeven aan een digitale camera? Of kan ik beter iets anders kopen?
Ik heb het andere grote topic over dit ook al even doorgelezen, maar daar kon ik niet veel info vinden.

Oja nog even wat specs:

Specifications • Imaging Device: 1/2.7" 4.1 Megapixel Super HAD™ CCD

• Recording Media: Memory Stick® Media, Memory Stick PRO™ Media

• Lens Construction: 4 Elements in 5 Groups, 1 Aspheric Element

• Zoom: Fixed Focal Length

• Smart Zoom™ Feature: 0 – 3.6X (at VGA Resolution)

• Digital Zoom: Precision, 0 – 3.0X Range

• Filter Diameter: N/A

• Focal Length: 5mm

• 35mm Equivalent: 33mm

• Aperture Range: f2.8 – f5.6

• Auto Focus: 5 Area Multi-Point AF

• Minimum Focus Distance: 3.9" (10cm)

• Macro Mode: Auto

• Shutter Speed: 1/8 – 1/1000 sec. (auto), 2 – 1/1000 sec (twilight)

• Exposure Compensation: +/- 2.0 EV, 1/3 EV Steps

• Color LCD: 1.5" 67K Pixel LCD Screen1

• Flash Modes: Auto/Forced On/Forced Off/Slow Synchro

• Red-Eye Reduction: On/Off

• Flash Effective Range: 1.6 – 12.5 ft. (0.5 – 3.8m)

• White Balance: Auto, Daylight, Cloudy, Fluorescent, Incandescent

• Burst Mode: 4 Shot (JPEG fine), 7 Shot (JPEG std.), 1.7fps

• Picture Effects: Sepia, Black & White

• ISO: Auto, 100, 200, 400

• Scene Modes: Twilight, Twilight Portrait, Landscape, Soft Snap, Candle, Beach

• Self-Timer: Yes, 10 Seconds

• Audio/Video Output: N/A

• Still Image Modes: Normal (JPEG Fine/Standard), Burst, Multi-Burst

• MPEG Movie Modes: MPEG VX Fine with Audio (640 x 480 at 30fps), (MPEG VX Fine requires Memory Stick PRO™ media), MPEG VX Standard with Audio (640 x 480 at 16fps), Video Mail (160 x 112 at 8fps) with Audio

• Microphone/Speaker: Yes/Yes

• USB Terminal: Yes, Supports USB 2.02

• Memory Stick PRO™ Media Compatibility3: Tested to support up to 1GB media capacity; does not support Access Control security function

• Compatible Battery: “AA" NiMH, Alkaline

• Supplied Software: Picture Package™ for Sony v1.0 (Windows), Pixela™ ImageMixer VCD2 (Macintosh), SPVD-012.1 USB Driver, Cyber-shot Life tutorial (Windows)

• OS Compatibility: Microsoft® Windows® 98/98SE/Me/2000/XP Home/XP Pro; Macintosh® OS 9.1/9.2/X (10.0, 10.1, 10.2, 10.3)

• Supplied Accessories: “AA" Alkaline Batteries x 2, Wrist Strap, MSA-16A 16MB Memory Stick® Media, Software CD-ROM

• Dimensions: 4" x 2 1⁄8" x 1 3⁄8" (101 x 54 x 36mm)

• Weight: 4.9 oz (134g) Body; 7.1 oz. (195g) Body w/Batteries, Media, Wrist Strap

M.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 13:49 . Reden: moe ]

Verwijderd

De prijs/kwaliteit verhouding van dit apparaat ligt erg hoog (wat wil je anders voor 149 euro). Reken er nog wel even oplaadbare batterijen, een tasje en een grotere mem stick bij. Deze camera valt onder de noemer point en shoot camera en ik begrijp niet zo goed hoe je hiermee professionele foto's wilt maken. (ik heb wel een vermoeden dat jij en ik een andere invulling aan het woord professioneel geven).

Leg anders even uit wat je ermee wilt gaan doen..

Verwijderd

Topicstarter
Tsja mijn invulling van professioneel zal het nemen van hoge kwaliteitsfoto's onder 'zware' omstandigheden (uitgaan, buitenlucht, feestjes) zijn.
Jouw invulling zal dan het maken van hele scherpe natuurfoto's e.d. zijn?

Zijn er nog andere camera's die voor zo'n 200 euro nog veel meer bieden?

Verwijderd

Reken bij de camera zeker 10 euro voor een tasje, minimaal 50 voor een 128MB memorystick en 20-30 voor een oplader met minimaal 2000mA baterijen. Dan zit je toch alweer op 230-240 euro.

Ik kreeg een DSC-P93 bij mn abonement voor 20 euro. Komt dus 15 vcoor een tasje, 15 voor een tripod, 100 voor 512MB memorystick, en 35 voor 4 2300mA baterijen plus lader bij.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet dat er altijd weer kosten bij zullen komen. Maar is deze cam nu een goede keus voor mijn doeleinden? Of kan ik beter voor iets duurders gaan..?

Wat is nu echt een goede digitale camera? Zegmaar de Apple onder de cams?

Ik vond de volgende site: http://www.twintek.nl/camera.html erg handig. Ik denk dat ik wel in de 2e categorie zit. Men raad dan de volgende camera's aan:
5-7 Mpixel kompakt camera's
De kritische hobbygebruiker of semi-professional die optimale beeldkwaliteit wil koopt momenteel vaak een kompakte 5 MPixel camera (de meeste van deze camera's worden binnenkort opgevolgd door een 7 MPixel model). Enkele modellen zijn toonaangevend als het gaat om beeldkwaliteit; we kijken daarbij niet alleen naar kwaliteit van optiek en beeldsensor, maar ook naar bijv. lichtmeting, witbalans, scherpstelling en andere funkties die bepalend zijn voor het resultaat. Deze camera's bieden bovendien meer instelmogelijkheden / accessoires en een relatief hoge snelheid.
aktuele prijzen
Canon Powershot G6
De G6 is de opvolger van de 5 MPixel Powershot G5 camera met als belangrijkste nieuwtje een 7 MPixel sensor. De camera heeft een lichtsterke 35-140 mm zoomlens en zeer veel instelmogelijkheden. De G6 is duidelijk sneller dan zijn voorganger maar nog steeds niet bepaald de snelste camera in zijn klasse.

Nikon Coolpix 5400
In de traditie van eerdere Coolpix modellen heeft de CP5400 maximale controle over zaken als lichtmeting, witbalans, image processing enz. De camera is wat mogelijkheden betreft enigszins vergelijkbaar met de Olympus C-5060wz. Voor wie een maximaal zoombereik wil is er ook nog de CP5700.

Olympus C-5060WZ
Het 5 MPixel topmodel van Olympus met uitstekende 27-110 mm groothoek zoom (met converter zelfs tot 20 mm groothoek!) en zeer veel mogelijkheden; een uitstekende camera voor gevordere gebruikers. Olympus maakt ook de aantrekkelijk geprijsde (eenvoudiger, minder snelle) C-5000z camera en de 'grote broer' C-8080WZ camera met 8 MP sensor, een groter zoombereik en nog meer mogelijkheden.

Sony DSC-V1
Deze kompakte Sony camera biedt evenveel mogelijkheden als de concurrentie plus een aantal unieke extra's van de 'grote broer' DSC-F717, en dat alles in een kompakte en stijlvolle behuizing. De 7 MPixel opvolger DSC-V3 is een duidelijk grotere camera, die eerder te vergelijken is met de camera's zoals de Powershot G6 en CP5400.

Enigszins met de DSC-V1 vergelijkbare camera's (relatief kompakt en toch vrijwel alle mogelijkheden van de grote/dure modellen) zijn de Olympus C-50z/C-60z en Canon Powershot S50/S60/S70.

M.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 14:57 ]

Verwijderd

Apple is goed maar duur.......
Je hebt het eerst over camera's van rond de 150-200 euro en begint daarna over semi-prof.
(Die Sony van de Media markt heeft niet eens een optische zoom trouwens....)

Wat wil je nou precies en wat is je budget?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 15:47 ]

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Nog een analogie:

Je hebt het hier over een Fiat Panda met een 1.8 litermotor, en dan beweer je op de site dat je het type bent die voor voor BMW's en Mercedessen gaat.

Tip: lees je nog eens wat in voordat je een keuze gaat maken.
Tsja mijn invulling van professioneel zal het nemen van hoge kwaliteitsfoto's onder 'zware' omstandigheden (uitgaan, buitenlucht, feestjes) zijn.
:)

Het is heel wat makkelijker camera's uitzoeken als je terug met beide benen op de grond gaat staan.

[ Voor 38% gewijzigd door Stereotomy op 18-10-2004 16:24 ]

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht een Mercedes te kunnen krijgen voor de prijs van een Fiat Panda.. :)..

(gaat met beide benen op de grond staan)

Oke, is het erg als die camera van Sony (Mediamarkt) geen optische zoom heeft?
Wat is precies wil: Een camera met ± 4 megapixels voor een prijs van rond de 200-300 euro, waarmee ik goede foto's kan blijven maken bij nacht. Dus niet van die vage dingen...

• greenlizzard
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-02 13:15
Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 17:34:
Ik dacht een Mercedes te kunnen krijgen voor de prijs van een Fiat Panda.. :)..

(gaat met beide benen op de grond staan)

Oke, is het erg als die camera van Sony (Mediamarkt) geen optische zoom heeft?
Wat is precies wil: Een camera met ± 4 megapixels voor een prijs van rond de 200-300 euro, waarmee ik goede foto's kan blijven maken bij nacht. Dus niet van die vage dingen...
Als je die Sony camera van de mediamarkt koopt, dan moet je er zeker van zijn dan je niet wilt inzoomen. De camera heeft zoals hierboven ergens genoemd geen optische zoom, maar enkel digitale zoom en daar heb je vrij weinig aan ( Plaatjes worden pixellig. Het haalt het beeld niet naar voren maar het plaatje zelf ). Als je wel goed wilt kunnen zoomen, kijk dan verder naar andere camera's en laat deze links liggen. Je kunt het beste in één keer de juiste camera kopen waar je tevreden mee bent, want het is anders zo zonde van je geld.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

Nu zeg je nacht, net was het tijdens uitgaan en feestjes. De overeenkomst is dat het bij beide nogal donker kan zijn, het verschil is dat op de laatste de onderwerpen nogal eens bewegen en je voor een goede nachtfoto meestal een statief gebruikt, niet bepaald een hippe accesoire in het uitgaanscircuit :P

fatsoenlijke nachtfoto's met langere sluitertijd (het type skyline e.d.) kan bijna elk toestel wel maken.
fatsoenlijke foto's met slecht licht van mensen zijn voor elke compactcam een probleem. De Iso-waardes kunnen over het algemeen niet ongestraft (ruis) ver genoeg opgekrikt worden om met korte sluitertijden een foto te maken. Flitsen is dan de enige optie en voor het weergeven van sfeer in je foto's wil je dat eigenlijk niet.

edit: asseswaare is een moeilijk woord :(

[ Voor 5% gewijzigd door Rudedadude op 18-10-2004 18:00 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Verwijderd

Rudedadude schreef op 18 oktober 2004 @ 17:59:
.. accesoire ..

Idd, maar blijven proberen, want je bent er bijna! B)

@TS: waarom eigenlijk 4 mp? Als je een stapje terug doet dan zijn er voor dat geld veel leukere 3 mp camera's verkrijgbaar (plus je foto's zijn kleiner en dus heb je meer geheugen voor dezelfde prijs/ even veel foto's op je kaartje tegen een lagere prijs). Vertel me alsjeblieft niet dat je denkt, dat je foto er scherper door wordt!

Verwijderd

Topicstarter
Rudedadude schreef op 18 oktober 2004 @ 17:59:
Nu zeg je nacht, net was het tijdens uitgaan en feestjes. De overeenkomst is dat het bij beide nogal donker kan zijn, het verschil is dat op de laatste de onderwerpen nogal eens bewegen en je voor een goede nachtfoto meestal een statief gebruikt, niet bepaald een hippe accesoire in het uitgaanscircuit :P

fatsoenlijke nachtfoto's met langere sluitertijd (het type skyline e.d.) kan bijna elk toestel wel maken.
fatsoenlijke foto's met slecht licht van mensen zijn voor elke compactcam een probleem. De Iso-waardes kunnen over het algemeen niet ongestraft (ruis) ver genoeg opgekrikt worden om met korte sluitertijden een foto te maken. Flitsen is dan de enige optie en voor het weergeven van sfeer in je foto's wil je dat eigenlijk niet.

Met nacht bedoelde ik al uitgaan/nachtelijke activiteiten.. en dus niet een stilstaande object fotograferen. Als ik je goed begrijp zijn er geen compactcams van rond de 200/300 euro die slecht belichtte, nachtelijke, en bewegende foto's kunnen maken? Inderdaad niet echte een leuke accessoire (asseswaare). Hmm.. dan moet ik even goed nadenken voordat ik iets koop.
Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 18:50:
[...]

Idd, maar blijven proberen, want je bent er bijna! B)

@TS: waarom eigenlijk 4 mp? Als je een stapje terug doet dan zijn er voor dat geld veel leukere 3 mp camera's verkrijgbaar (plus je foto's zijn kleiner en dus heb je meer geheugen voor dezelfde prijs/ even veel foto's op je kaartje tegen een lagere prijs). Vertel me alsjeblieft niet dat je denkt, dat je foto er scherper door wordt!
Ik heb geen kont verstand van MP's maar ik mag toch aannemen dat hoe meer megapixels een cam heeft, hoe beter deze is?

Anyway, wat is een goed alternatief als ik óók goede nachtelijke (uitgaans) foto's wil maken?

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb natuurlijk niet gezegd dat het onmogelijk is uitgaansfoto's te maken, alleen zal je het dus met de ingebouwde flitser moeten doen. Op die manier krijg je best aardige foto's, wil je het op een andere manier dan zal je een digitale spiegelreflex moeten kopen en dat is ook geen handige accessoire :*) om 's avonds mee te nemen.

Ik zou zeggen: zoek een toestel met een focus-assist lamp en bekijk in reviews wat er gezegd wordt over foto's maken bij slecht licht/ binnenshuis. de meeste reviews besteden er aandacht aan.

dus wat versta je tenslotte onder 'goede' uitgaansfoto's. geflitste foto's waar je vrienden scherp en goed belicht op staan gaan tenslotte vrijwel elke compact-cam wel weer lukken, 'sfeer' foto's van complete slecht verlichte ruimtes en foto's zonder flits zijn een onmogelijkheid

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Verwijderd

@ Rudedadude: _/-\o_

@ TS: meer mp betekenen alleen een groter maximaal afdrukformaat of op hetzelfde afdrukformaat een kleinere uitsnede. Hoeveel mp je zelf nodig hebt, hangt dus af van je maximale afdrukformaat. Meer mp betekent dus niet een betere camera. Meer mp kan zelfs een slechtere camera betekenen (meer ruis ed)!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dus wat zouden jullie me aanraden gezien mijn eisen aan een digitale camera;

- goede foto's tijdens uitgaan
- optische zoom (toch?)
- focus-assist
- prijs rond de 200/300 euro

Uiterlijk maakt me niet heel veel uit, zolang het maar geen DDR apparaat is ofzo.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-02 13:48
Oei, dan wil ik niet al te flauw zijn, maar er is al een topic te vinden voor camera's binnen jouw budget:
Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro?

Dato DUO synth voor twee

• greenlizzard
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-02 13:15
Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 17:17:
Oke, dus wat zouden jullie me aanraden gezien mijn eisen aan een digitale camera;

- goede foto's tijdens uitgaan
- optische zoom (toch?)
- focus-assist
- prijs rond de 200/300 euro

Uiterlijk maakt me niet heel veel uit, zolang het maar geen DDR apparaat is ofzo.
Het is heel moeilijk om nu een bepaalde camera aan te raden, want het zijn er zoveel, en niet iedereen kiest voor dezelfde camera. Ik denk toch dat je het zelf een beetje moet bekijken tot je zo'n 2 á 3 exemplaren over hebt met je keuze en als je dan nog twijfelt kan je hier extra info etc. vragen. ( lees wel eerst verschillende reviews van de camera's uit welke je kiest ) .

Verwijderd

Topicstarter
greenlizzard schreef op 19 oktober 2004 @ 17:30:
[...]

Het is heel moeilijk om nu een bepaalde camera aan te raden, want het zijn er zoveel, en niet iedereen kiest voor dezelfde camera. Ik denk toch dat je het zelf een beetje moet bekijken tot je zo'n 2 á 3 exemplaren over hebt met je keuze en als je dan nog twijfelt kan je hier extra info etc. vragen. ( lees wel eerst verschillende reviews van de camera's uit welke je kiest ) .
Ga ik nu doorlezen.. bedankt.. ik kom over een paar dagen wel terug als ik wat verder ben in mijn zoektocht naar een digitale camera..

ciao

Verwijderd

Die 300 euro budget, is dat voor je camera alleen?

Zo ja, misschien kun je het rekken/wat langer sparen, naar een 360 euro... dan kun je voor de Sony V1 gaan. Dan heb je een camera met:

1. 4x zoom: 34-136mm
2. Laserpointer focushulp: stelt scherp in _volslagen duisternis_
3. Nightshot: Zwart/wit foto's schieten als met een nachtkijker, in bijna-duisternis
4. Dual-flash flitser: redelijk mooie flitsfoto's, voor een ingebouwde flits
5. Flitsschoen: mogelijkheid tot gebruik van een externe/grotere flitser, later

Het is het kleine broertje van de (oudere) F717; de F717 schijnt de party-cam bij uitstek te zijn met zijn NightShot, Laserpointer focusassist en lichtsterke lens. De V1 zit er iets onder qua specificaties, maar is ook 3x zo compact.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk daar zocht ik nou naar, wat concrete voorbeelden. Dat topic van "Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro?" is imo een beetje een langdradig verhaal.
Ik zal even wat informatie over die V1 opzoeken.
Pagina: 1