Toon posts:

Compaq Desktop PC driver probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een Compaq pressario desktop pc van een kennis.
Deze werkte niet meer (windows ME), liep helemaal vast.

Specification link:

http://h10025.www1.hp.com...=c00034294&printable=yes&

Heb nu zelf windows 98 eropgezet, maar ondervind nog wat problemen met het installeren van de juiste drivers.
Voor zover ik nu zelf uitgezocht heb moet ik voor zover ik weet nog een NVidia driver downloaden voor de onboard Vanta (TNT2) kaart, Soundmax ESS1989 drivers voor onboard geluid.. maar vooral het punt, chipset drivers van VIA.

Ik had eerst online chat support gebruikt via Compaq (HP) om te vragen wat er precies in de Compaq PC zit (want was geen boekje (meer?) waar i k dat in kon vinden en geen zin om computer open te draaien). Hadden het over een intel 810 chipset downloaden en daarmee zou alles, zowel beeld als geluid enz enz werken en was de hele installatie voltooid.
Maar ik kwam na windows installatie tot de conclusie dat de intel chipset 810 helemaal niet werkte want het is een AMD Duron processor, met VIA kt 133 chipset, oftwel ze konden niet eens juiste informatie verstrekken over hun eigen producten |:( !!!

Die kennis wil vooral zo snel mogelijk op internet kunnen, dus had ik toch maar geprobeerd de adsl modem te installeren, maar de kpn installatie cdrom kon niets vinden op tcp/ip, dus het lijkt mij dat dit ligt aan nog niet geinstalleerde chipset. (is een geintegreerde ethernet kaart, dus ook in de chipset lijkt mij).

De belangrijkste vraag is, welke chipset driver moet ik installeren?
Ik heb zelf op de VIA website gekeken, en kwam uiteindelijk op hetvolgende uit:

VIA Hyperion 4in1 drivers
Retro OS VIA 4in1 drivers
Retro chipset VIA 4in1 drivers

Iemand die mij kan zeggen welke ik nu precies moet hebben? (windows 98 (uhh SE als goed is, maar maakt weinig uit volgens mij voor chipset drivers in dit geval))
En weet iemand of hiermee het internet probleem ook opgelost is?

Hierin kon Compaq (HP) mij niet helpen, want ik gebruik niet de door hun aangeleverde software, ze konden me alleen nog maar informatie geven over de hardware en daarmee mee uit blablabla.. 8)7 (en in eerste instantie alleen maar foute informatie ook :? )

Alvast bedankt!!

***EDIT*** ik heb intussen ook dit gevonden op de niet nederlandse site van compaq, waar je voor de drivers kon kiezen welk systeem je draait enz..:

http://h10025.www1.hp.com...&cc=us&lc=en&dlc=en&os=20

Ik zie wel video en audio drivers, maar zowieso geen chipset, en ook geen goede netwerk drivers volgens mij. En ik vraag me af of het niet beter is gewoon apart de video drivers te installeren?! ***EDIT***

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 12:59 ]

Verwijderd

op het mobo van die compaq staat een nummer(meestal iets van 282105-021 of zo)Met dat nummer naar de site gaan van compaq/hp en opzoeken daar.

Staat dat nummer er niet op, dan zou ik kijken in het midden van je mobo of er een type staat.(meestal iets van k7s5a of zo)
Dat uiteraard noteren en zoeken op google.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 13:05:
op het mobo van die compaq staat een nummer(meestal iets van 282105-021 of zo)Met dat nummer naar de site gaan van compaq/hp en opzoeken daar.

Staat dat nummer er niet op, dan zou ik kijken in het midden van je mobo of er een type staat.(meestal iets van k7s5a of zo)
Dat uiteraard noteren en zoeken op google.
Maar ik weet toch wat voor chipset erin zit, en wat voor videokaart en dergelijke?
Kan ik dan niet gewoon VIA chipset drivers installeren, en nvidea software?

Tenminste ik neem aan dat je op een bios-update doelt.. ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 13:11 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

De 4 in 1 drivers zijn voor alle VIA chipsets, dus moet je degene hebben die geschikt zijn voor jouw os
VIA Hyperion 4in1 drivers are suitable for ANY VIA chipset
bron www.viatech.com

http://www.viaarena.com/d...on%204%20in%201_v453v.zip

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 13:08:
[...]

Maar ik weet toch wat voor chipset erin zit, en wat voor videokaart en dergelijke?
Kan ik dan niet gewoon VIA chipset drivers installeren, en nvidea software?

Tenminste ik neem aan dat je op een bios-update doelt.. ?
Ik dacht dat het voornamelijk ging om de netwerkkaart draaiende te krijgen, als die onboard zitten dan heb je die niet met die via 4in1 driver.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Heb je in de bios gekeken of er de mogelijkheid is om vanuit de netwerk op te starten.
Ik weet dat je bij Intel iig even de melding krijgt, dat hij informatie zoekt vanuit het netwerk met netjes erbij om wat voor kaart het gaat.
Kun je daar niet even naar kijken.

(overigens Compaq :r , alles is erop ingesteld om de vrijheid van de gebruiker in te perken,
denk maar aan de herstel-cd, heb je die gekregen, en doen ze het nog, daar staan vaak veel (oude) driver op. )

Verwijderd

Presario is een hele reeks computers. Je zult wat preciezer moeten zijn.
B.v. model 7000 oid...

Zet er gewoon XP op en je hebt alle drivers gelijk te pakken. Ook de netwerkdrivers. Anders deze in de BIOS uitschakelen en een eigen netwerkkaartje erin zetten

Suc6...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 14:07:
Presario is een hele reeks computers. Je zult wat preciezer moeten zijn.
B.v. model 7000 oid...

Zet er gewoon XP op en je hebt alle drivers gelijk te pakken. Ook de netwerkdrivers. Anders deze in de BIOS uitschakelen en een eigen netwerkkaartje erin zetten

Suc6...
Er staat dus een link met de precieze specs van de computer in de eerte post, daarbij staat ook het model, nummer enz enz. Om precies te zijn alles staat daar zo'n beetje! (als het goed is laad de site, misschien dat het even duurt)

Maar het is dus een: Compaq Presario 5WV237 Desktop PC

En het gaat om een VIA KT133 Chipset.

En ik zou graag windows XP erop zetten, maar het is wel een duron 700 Mhz, alleen zit maar 64 Mb geheugen in, dus dat wordt krap.. en ff geen geheugen uitbreiding aan de orde.

Tevens begin ik te twijfelen of de netwerk kaart onboard zit, maar er was geen installatie software te vinden bij die kennis van een eventuele netwerkkaart.. en volgens compaq was de netwerk kaart onboard (maarja compaq heeft nogal wat ruis op zijn informatie heb ik gemerkt.. :( )

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 16:27 ]

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Heb je misschien geen livelinuxcd in de buurt ala knoppix of een andere kleinere livecd. Misschien dat die de kaart herkent.

edit:
Overigens kun je ook http://www.bootdisk.com/ even uitproberen, daar heb ook veel standaard netwerkdrivers inzitten.

[ Voor 36% gewijzigd door Iblies op 18-10-2004 17:15 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is toch gewoon bijzonder basic...

- je weet wat voor chipset erop zit: Via KT133. Wat zegt www.via.com.tw? Hyperion 4-in-1
- je weet wat voor VGA je hebt: nVidia TNT2-Vanta. Wat zegt www.nvidia.com? Oudere Detonators gebruike (iirc 5.xx, kun je daar opzoeken)
- je weet wat voor geluidschip je hebt: ESS1989. Dit weet ik niet zo 1-2-3, maar moge duidelijk zijn hoe erachter te komen... :z

Verder is de volgorde van installatie belangrijk: eerst chipset, dan pas VGA, dan pas de rest.

En HTruis, een ander OS installeren is geen oplossing, te meer omdat je daar ook drivers nodig hebt, er blindelings vanuit gaan dat een OS dat wel voor je doet is een recept voor problemen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.