[Linux] 3 netwerkkaarten, lukt dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 16:44
Ik moet zometeen in mijn linux bak een extra netwerkkaart doen, omdat er hier ff iemand komt lannen. Dan komt het totaal van die bak dus op 3 (1x naar kabelmodem, 1x naar mijn pc, 1x naar die gozer's pc)

het is de bedoeling dat de pc van mij en de pc van die gozer wel kunnen communiceren, zoals spellen spelen e.d.

En ze moeten aan dezelfde IP range hangen. Dus 2 netwerkkaarten met hetzelfde IP.

Is dat een beetje mogelijk? Anders heb ik hier ook nog wel SyGate liggen zodat mijn bak internet kan verdelen, maar met linux is het toch wat makkelijker (ipchains)

• vlabakje
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-07 00:41
2 kaarten op de zelfde range is mij nog nooit gelukt, moet je een van de netwerken even naar een andere range zetten:
10.0.0.x ipv 192.168.0.x bijvoorbeeld
[miereneuker-mode]
owkee het is 10.x.x.x
[/miereneuker-mode]

als dit hier staat heb ik een php-generated sig :)

Verwijderd

moet geen enkel probleem vormen, zelfs niet als je ze op hetzelfde segment zet...

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 20:57

Macros

I'm watching...

Het zal werken, maar makkelijk niet.
Als je die 3de kaart erin hebt zitten, zal die server jouw PC, het internet en je vriends PC kunnen zien, maar jouw PC kan niet je vriends PC zien en anders om.
Dan moet je hem eerst instellen als gateway, net als jouw verbinding en de internet verbinding.
Als je dat hebt gedaan dan moet het wel lukken.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:57

Valium

- rustig maar -

Om te kunnen lannen heb je niet een segment-sharing optie nodig. Het moet gewoon werrken als je de ene kaart op 192.168.0.x zet en de andere op 192.168.1.x.
De gateway zal nooit de broadcast doorgeven, dus je krijgt nooit direct contact.
In linux kun je wel bridging aanzetten, maar die optie is nog experimenteel en niet aan te reden. Je kunt ook je gateway een WINS-server maken. Dan kun je via netwerkomgeving wel direct bij elkaar rondneuzen. Ik neem aan dat je om deze reden op hetzelfde segment wil zitten. Ik kan geen andere reden verzinnen.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Stomme vraag misschien, maar waarom heb je nog een netwerkkaart nodig voor die pc?

Je hangt die pc van die gozer en jouw pc toch gewoon in hetzelfde netwerk (heb je wel een hubje nodig, maar is 10 keer makkelijker dan die netwerkkaart)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 16:44
Hmmz.. ik zal het zometeen ff proberen, en als het niet lukt gebruik ik mijn pc wel als i-net gateway

thnx allemaal

Verwijderd

Op zondag 31 december 2000 12:59 schreef vlabakje het volgende:
2 kaarten op de zelfde range is mij nog nooit gelukt, moet je een van de netwerken even naar een andere range zetten:
10.0.0.x ipv 192.168.0.x bijvoorbeeld
[miereneuker-mode]
owkee het is 10.x.x.x
[/miereneuker-mode]
tuurlijk kun je ze wel in dezelfde ip-range gooien, alleen moet het subnet dan anders zijn (niet de standaard 255.255.255.0)

welke precies, daarvoor moet je maar een IP-calculator voor gebruiken :)

Verwijderd

Ander subnet???

ik heb wel eens 3 netwerkkaarten erin gehad met 1 naar internet, 1 naar andere pc 192.168.0.1 en 1 naar virtuele pc 192.168.0.48 (dus een virtuele kaart)

ging volgens mij goed met hetzelfde subnet!?!
Pagina: 1