[Win98] Win98 op een A64 bak, verstandig?

Pagina: 1
Acties:

• Acropia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-04-2019
Door een collega ben ik gevraagd, zijn systeempje te upgraden omdat hij meer videobewerking enzo wil doen, en dit huidge systeem toch wat aan de trage kant is.

Huidige systeem:
CPU: Intel P3/733
RAM: 768MB/133 SDRAM
HDD1: 20GB (Win98se)
HDD2: 80GB (WinXP)

Omdat hij de HDD samenstelling niet wil veranderen (dus dualboot met Win98/WinXP) vraag ik mij af of een eventuele AMD64 een goede keus is. Ik kan geen info vinden over het werken onder Win98se op een AMD64-systeem.

1. Is het mogelijk Win98se te draaien op een AMD64?
2. Zijn de voordelen van een AMD64 noemenswaardig t.o.v. een Sempron?
3. Kleven er nog andere voor/nadelen aan een AMD64/Sempron voor de configuratie met een dualboot Win98/WinXP?

It's what it is...

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:45
Mag ik vragen waarom hij in godsnaam Windows 98 nog nodig heeft? En let erop, Windows 98 werkt niet lekker met bijv. 1 GB DDR wat bij videobewerking wel handig is ;)

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-04 15:38

mickjuh

Good news everyone!

Waarom zou je een AMD64 willen kopen als hij win98 blijft draaien?
Dan kun je beter een snelle 32 bits processor kopen...

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Overigens is het bij een dermate ingrijpende hardware altijd verstandig om een reinstall te doen ;)

Je moet kijken of er voor het AMD Athlon 64 moederbord win 98 drivers worden geleverd, anders is het sowieso een hopeloze zaak :)

[ Voor 41% gewijzigd door Turkish op 18-10-2004 10:46 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:13

Haan

dotnetter

Acropia schreef op 18 oktober 2004 @ 10:38:

2. Zijn de voordelen van een AMD64 noemenswaardig t.o.v. een Sempron?
Het feit dat je dit vraagt, doet mij vermoeden dat je je eens flink moet verdiepen in de huidige processors. :X

Waarom trouwens geen P4? Die zijn echt beter op het gebied van videobewerking (hyperthreading, software geoptimaliseerd voor P4)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Acropia
Dat er een re-install nodig is, dat leek me zelf ook wel handig :)

Maar de reden dat hij Win98se nodig heeft, is dat de software die hij nodig heeft voor zijn cam enzo tot en met Win98se werkt, dus geen ME, 2k en XP...

Verder schijnt hij ook nog bakken met software te hebben die alleen in Win98se werken...

Maar wat zijn de verdere voor-/nadelen van een AMD64 t.o.v. een Sempron?

It's what it is...

• Acropia
hantheman.tk schreef op 18 oktober 2004 @ 10:47:
[...]

Het feit dat je dit vraagt, doet mij vermoeden dat je je eens flink moet verdiepen in de huidige processors. :X
Wat dat betreft ben ik wel redelijk op de hoogte, ik bedoel het ook voornamelijk in de context met Win98se...

It's what it is...

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 17:37
Acropia schreef op 18 oktober 2004 @ 10:50:
hantheman.tk schreef op 18 oktober 2004 @ 10:47:
[...]

Waarom trouwens geen P4? Die zijn echt beter op het gebied van videobewerking (hyperthreading, software geoptimaliseerd voor P4)
edit:

te laat :)

Er zijn niet echt nadelen volgens mij... alleen haal je naar mijn mening niet het maximale uit de de CPU met Windows 98 (in iets mindere mate met de Sempron tov de AMD64)

Hoeveel % van de tijd gebruikt hij Windows 98?

[ Voor 20% gewijzigd door Canard op 18-10-2004 10:54 ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:45
Acropia schreef op 18 oktober 2004 @ 10:50:
Dat er een re-install nodig is, dat leek me zelf ook wel handig :)

Maar de reden dat hij Win98se nodig heeft, is dat de software die hij nodig heeft voor zijn cam enzo tot en met Win98se werkt, dus geen ME, 2k en XP...

Verder schijnt hij ook nog bakken met software te hebben die alleen in Win98se werken...

Misschien een tipje om die software dan eens te gaan updaten? Straks heb je een nieuwe 3 GHz über-pc met een besturingssysteem dat niet eens meer bijgewerkt wordt door Microsoft 8)7

• Acropia
Canard schreef op 18 oktober 2004 @ 10:52:
Hoeveel % van de tijd gebruikt hij Windows 98?
Het overgrote deel, misschien wel 80%...

Kijk, zelf had ik al lang nieuwe software voor dat ding gezocht/besteld of wat dan ook, en had ik al lang de keus voor een AMD64 gemaakt...

Maar aangezien mijn collega half-bejaard is,
vrijwel niets van computers weet,
(zeer) slecht-ziend is,
niet al te veel geld wil uitgeven,
iemand 'van de oude stempel' is (dus kan niet tegen veranderingen),
alle 'leuke opties' in WinXP wil kunnen gebruiken,
niet volledig over wil stappen op WinXP,

zit ik met het probleem dat ik niet voor hem zomaar een AMD64 kan gaan installen

It's what it is...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

1. Ja dat is mogelijk, maar af te raden. Met XP haal je het meeste uit de A64.
2. Check de reviews dat het Internet rijk is. Begin eens op de frontpage: www.tweakers.net
3. Zie 1.

Afgezien van punt 2 welke je zelf makkelijk kunt beantwoorden aan de hand van tientallen reviews dat hierover zijn geschreven, zijn dit allemaal Windows-related vragen die niks met hardware van doen hebben. Processors, Mobo's & Geheugen > Windows Operating Systems + titelverduidelijking dus :)

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 17:37
Acropia schreef op 18 oktober 2004 @ 11:01:
[...]

Het overgrote deel, misschien wel 80%...

Kijk, zelf had ik al lang nieuwe software voor dat ding gezocht/besteld of wat dan ook, en had ik al lang de keus voor een AMD64 gemaakt...

Maar aangezien mijn collega half-bejaard is,
vrijwel niets van computers weet,
(zeer) slecht-ziend is,
niet al te veel geld wil uitgeven,
iemand 'van de oude stempel' is (dus kan niet tegen veranderingen),
alle 'leuke opties' in WinXP wil kunnen gebruiken,
niet volledig over wil stappen op WinXP,

zit ik met het probleem dat ik niet voor hem zomaar een AMD64 kan gaan installen
Als je het zo stelt, is het voor mij duidelijk :) Dan zou ik níet voor de AMD64 gaan. Neem de Sempron, die is snel genoeg en die man gaat er een heel stuk in snelheid op vooruit en de prijs is dan toch wat lager dan de AMD64

Verwijderd

Antwoord is simpel:

Op de RAID-Functie na (P-ATA moet een bootschijf zijn, S-ATA kan alleen aux.storage zijn) werkt onderstaande VOLLEDIG met 98, en snel ook, op voorwaarde dat je niet meer dan 512MB RAM installeert.

En die gozers die blaaten over P4-s die moeten duidelijk eens wat meer recenties lezen, een Athlon 64 wint het vrij vaak in GTK DivX coding, en bied alléén nog maar meer toekomstperspectief als de videosoftware ook 64bit wordt.

Je hebt nu de snelste 32bit proc, en straks een snelle (zoniet de snelste) 64bit proc.

Overigens is XP vele malen sneller erop, XP is goed in te stellen met 98 vermomming (als dat al moet, het best is gewoon aan laten leren, wordtie scherp van, die ouwe vos). En XP lijkt me juist duidelijker zichtbaar.

Verder:

Sempron, hangt er vanaf wat voor een je neemt. Neem je een 3100+, met 754 pinnen (en passend moederbord), dan werkt hij precies zo als een Athlon 64, hij mist alleen een functie, namelijk de 64bits modus. Neem je een socket 462/A versie, wordt hij net zo behandeld als een Athlon XP nu, en dat zit wel snor met Win98.

Ik kan bevestigen dat chipsetbakkers VIA en nVidia drivers voor W98 hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 11:20 ]

• Acropia
Als ik nogmaals aan de persoonlijkheid van mijn collega denk, met jullie reacties in mijn achterhoofd denk ik er toch verstandig aan te doen om hem een Sempron (2800+) te adviseren...

... en hem er op te wijzen dat hij wat meer gebruik moet maken van WinXP, en kijken of daar ook de benodigde software voor de cam enzo voor te vinden is...

iig bedankt mensen :)

It's what it is...

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 11:18:
Antwoord is simpel:

Op de RAID-Functie na (P-ATA moet een bootschijf zijn, S-ATA kan alleen aux.storage zijn) werkt onderstaande VOLLEDIG met 98, en snel ook, op voorwaarde dat je niet meer dan 512MB RAM installeert.
Het 512+MB RAM probleem is toch gewoon op te lossen onder Win9x ?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
limoentje schreef op 18 oktober 2004 @ 12:32:
[...]

Het 512+MB RAM probleem is toch gewoon op te lossen onder Win9x ?
Juh.

Unofficial Windows 98 SE Service Pack 1.6.2 NL is uit!
Features:
· Geschikt voor systemen met meer dan 512 MB werkgeheugen.

🌞🍃

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Acropia schreef op 18 oktober 2004 @ 11:31:
Als ik nogmaals aan de persoonlijkheid van mijn collega denk, met jullie reacties in mijn achterhoofd denk ik er toch verstandig aan te doen om hem een Sempron (2800+) te adviseren...

... en hem er op te wijzen dat hij wat meer gebruik moet maken van WinXP, en kijken of daar ook de benodigde software voor de cam enzo voor te vinden is...

iig bedankt mensen :)
windows xp kan windows 98 op software gebied emileren, dus das al geen probleem, even instellen (ga i nu niet uitleggen, faq's zat op dit gebied) en de drivers, ja, die moeten te vinden zijn, een dual boot systeem zeker als je toch alleen een windows versie draait, is volgens mij af te raden
Pagina: 1