[HDD+NTFS] Corrupte bestanden, schijf betrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Bij het herstarten van mn pc krijg ik nu iedere keer checkdisk in beeld die meldt dat mn C partitie nodig gechecked moet worden om problemen te verhelpen. Als ik dit laat uitvoeren komt er een waslijst aan problemen voorbij waaronder corrupte bestandsattributen, orphaned filesegments en dus nog wat andere problemen met de bestanden.
Als WinXP professional eindelijk opgestart is krijg ik vanuit de systray de melding dat bestand X corrupt is. En daarna nog wel een paar keer de melding voor bestanden Y en Z.

Dit probleem lijkt zich te beperken tot partities, daar ik het gisteren alleen op de C partitie had, en vanmorgen plotseling pas op D en E. Partitie F ben ik nu aan het backuppen, maar die meldt nog geen problemen.
De andere partities had ik al regelmatig gebackupped omdat dit probleem zich al eens eerder voordeed op schijf E. (Data recovery vindt ik dus ook niet interessant; ik heb alles nog)

Ik heb een RAID 0 array bestaande uit twee 120Gb Maxtor DiamondMax 9 schijven om een intel ICH5R controller. Het bestandssysteem is NTFS... :?

Omdat dit probleem zich al eerder voor heeft gedaan en het bestandssysteem altijd NTFS is geweest vermoed ik dat er fysiek iets mis is waardoor dit probleem ontstaat??
Ik heb GoT doorzocht, maar geem gelijk lijkend probleem ontdekt, en de FAQ ook gelezen...

Samenvattend:
* Waarom heb ik vermoedelijk corrupte bestanden willekeurig verspreid op mn harde schijf staan?

* Weet iemand wat mn probleem kan zijn en hoe ik het op kan lossen?
   Als ik nieuwe schijven moet halen;
   - Ik las dat ik moet gaan voor SCSI of "SATA schijven met SCSI technologie
     (zoals de WD Raptors)" Alleen wil ik geen raptors omdat die te lawaaig zijn. Iemand
     andere suggesties?
   - Welke zijn goed stil, en toch snel+betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

RwD schreef op 18 oktober 2004 @ 09:13:
<snip>

Samenvattend:
* Waarom heb ik vermoedelijk corrupte bestanden willekeurig verspreid op mn harde schijf staan?
Waarschijnlijk is één van je schijven in je RAID 0 array niet fris meer, dat zou je kunnen controleren door het Maxtor diagnosetooltje te gebruiken. De manier van opslaan in RAID0 zorgt ervoor dat het overal op je partities zit.
* Weet iemand wat mn probleem kan zijn en hoe ik het op kan lossen?
   Als ik nieuwe schijven moet halen;
   - Ik las dat ik moet gaan voor SCSI of "SATA schijven met SCSI technologie
     (zoals de WD Raptors)" Alleen wil ik geen raptors omdat die te lawaaig zijn. Iemand
     andere suggesties?
   - Welke zijn goed stil, en toch snel+betrouwbaar?
Raptors zijn niet lawaaiiger dan Maxtors, controleer de cijfers maar op de sites. Je kan overigens het geluid nog meer beperken door ze in rubbers te hangen, zodat trillingen niet door het frame van je kast weergegeven kunnen worden.

Overigens is RAID0 gewoon geen veilig opslagmedium, vanwege de verhoogde kans tot uitval ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Turkish op 18-10-2004 09:19 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Ik zal die cijfers kwa geluid eens nakijken, mijn schijven zijn 1,5 jaar oud en hebben vloeistoflagers (of wat dat ook is) en zijn zeer stil.

edit:
Ik heb de geluidsproductie (idle) opgezocht, er zit idd niet veel verschil in.

Misschien handig om er bij te weten is dat ik er hdd koelers omheen heb zitten die via een of ander siliconenlaagje contact maken met de schijven om de warmte af te voeren naar de koelvinnen en daarmee ook geluid dempen.

Wat is er mis met die manier van raid 0? Voor zover mij bekend haken de schijven als het ware in mekaar waardoor je sequentieel steeds een stukje op de ene, dan weer de ander enz hebt. Partities lijken mij dan ook niet door mekaar te komen op de virtuele grotere schijf?? Ik had al een backup omdat ik me wel bewust ben van het grotere risico van raid0. Ik koos dan ook voor de snelheid boven de veiligheid en koos als backup voor veiligheid boven snelheid...

[ Voor 13% gewijzigd door RwD op 18-10-2004 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Ik zal een vraag toevoegen aan mn topic:
Is het verstandig om nieuwe schijven te kopen, of heeft mijn probleem een oorzaak welke te verhelpen valt zodat ik er echt vanaf ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Test je schijf met de diagnosetooltje van Maxtor: OM FAQ / Beleid :)
Mocht de schijf idd gaar zijn: omruilen onder garantie :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Was ik van plan, ga ik vanavond ook doen (zit op mn werk)

Alvast vooruit kijkend; mocht het programma niks vinden, wat kan het dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Nou, ik heb het geprobeerd maar hij ziet de schijf niet.

Ook zegt de Maxtor website dit:
Note: PowerMax v 4.09 will not detect ATA or SATA hard disks connected to embedded or add in RAID controllers, NVIDIA Force 3, Force 4, VIA KT 600 and KT800 chipsets. If the hard disk is connected to an unsupported controller, it will have to be moved to an alternate system, or controller for diagnosis. Please check the PowerMax download page periodically for updates.
Nu had ik hem wel in raid staan. Kan het kwaad als ik in de bios instel dat de controller de schijven niet als een raid 0 array moet behandelen? en als ik daarna powermax run, niet dat die me de raid compleet stuk maakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoon overhangen op de onboard controller van de chipset :) Je moet alleen wel van de data op de schijf afblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Hij hangt aan de onboard controller. Die intel controller op de (ik gok) northbridge?
De vraag is of ik de controller als raid moet laten staan in de bios?

Dus fysiek zitten de schijven aan de onboard controller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
*kick*

Kan ik:
- mn schijven op de onboard controller laten steken,
- de controller op non-RAID instellen,
- (Dan hopen dat powermax de schijven wel ziet),
- Powermax draaien,
- Daarna de controller weer in RAID modus zetten,
- Werken met hetzelfde array zonder dataverlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Even laten weten voor toekomstige genraties met dit probleem:

Ik heb de controller op non-raid gezet,
Schijven gescanned met powermax,
Weer terug gezet in raid,
Alles werkt!

Maar. 1 Schijf had inderdaad een defect, en die ga ik omruilen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

d:)b

Achteraf gezien eigenlijk simpel om te doen, niet? ;)
Pagina: 1