eghie schreef op 18 oktober 2004 @ 09:24:
Hey, thnx voor het idee.

Daar heb ik zelf dus nooit aan gedacht om IP te gaan blokken na zoveel keer fout inloggen.
Ik ga namelijk ook een beetje met linux expirimenteren en ook met SSH en wil linux dan zo veilig mogelijk maken (gewoon om dingen te leren). Dat idee ga ik zeker gebruiken.
[...]
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Je kunt zo wel die attempts blokken. Dan weet je zeker dat ze er niet mee inkomen. Als je dat combineert met IPTABLES, dan kunnen ze via dat IP geen verbinding meer opzetten met je computer. Dus niet in SSH IP's gaan blokken, maar dat moet je dat echt via een firewall doen. Zo voorkom je ook een beetje bruteforce aanvallen enzo. Ze kunnen namelijk 3x proberen en dan is het over met de pret. Dus het heeft wel degelijk nut.
Je moet dat natuurlijk wel automatiseren. Dan is het ook niet zoveel werk meer. Alleen met het opzetten een beetje veel werk, maar voor veiligheid moet je wat over hebben.
Het blokken van ip's valt imho onder
Security Through Obscurity, overigens is het gelinkte stukje niet exact wat hier op van toepassing is, maar het blijft een leuk stukje om te lezen vandaar de link. Je lost het probleem er niet mee op en je gaat mensen die misschien een virus hebben of op een andere manier misbruikt worden de mogelijkheid ontzien om je server te bereiken.
Even iets verder doorgevoerd: ik beheer een X aantal websites op een colo server, daar komen dit soort loginpogingen ook voor. Als ik nu elke poging voor 3 uur in de blocklist zet, denk je dan dat mijn klanten erg blij worden? Daarnaast ondervang je IP spoofing niet met deze oplossing en mensen die dit doen om echt je systeem te cracken gebruiken echt hun eigen systeem niet.
Wat is dan wel de oplossing? Of met keys werken (is al verteld door anderen in deze draad) en als je toch met logins moet werken zorgen dat je password door
cracklib als sterk genoeg worden gezien.
[
Voor 4% gewijzigd door
Zwerver op 18-10-2004 11:47
]
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer